Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Som jag har sett så kan det skilja rätt friskt från sadel till sadel. Det beror ju på vilken typ av häst som den är utprovad till från början. Och sen undrar jag hur du menar "hur bred är..." vad vill du jämföra med?

Att bossorna blivit för tunna är ju inte samma sak som att sadeln är för rak. Du ansåg att problemen uppkommit genom att sadeln låg i brygga och hästen fått ont i länden. Eftersom det är helt omöjligt med en bomlös sadel så kan vi nog lugnt avskriva den teorin, eftersom sadeln går att böja framvalv mot bakvalv. Alltså kan den inte fördela något tryck över länden om inte ryttaren sitter där.

Däremot kan bossorna vara så tunna att kanalen under ryttaren (där tyngden faktiskt hamnar) helt försvinner och då är det ju inte särskilt konstigt att/om hästen får ont i ryggen.

Grader hade jag hoppats på men jämföra med andra märken är väl det näst bästa, sen är det klart att det skiljer som det gör på alla begagnade sadlar men någon form av standard bör väl deras -/+ system ha eller? Har ingen koll om en +3 är jättevid eller bara passand ngt bredare hästar då den enda amerigo som jag kan titta på på hemmaplan just nu är +1.5 och är förstås på tok för smal.

Grader på bommen är värdelöst för att jämföra, eftersom bossorna kan vara så olika och dom ligger an på olika sätt beroende på hur hästen är byggd.

Jag har haft en Classic +2,5 och den var väl som en knapp Prestige 37/Bates vita järn. Inte jättevid alltså. Det skiljer heller inte så mkt mellan vidderna, en +2 låg i princip likadant på min häst. Min är ju mest bred för att han är så stor. Har du en riktigt rund och bred häst så måste du kanske ha en +4, vilket är Amerigos bredaste stl. Om du nu vill ha en Amerigo... :p

hehe, jag vill ha en sadel för under trettio papp som passar hästen och inte är en FB Reflex:p. Har inte lyxen att vara så kräsen att jag "måste" ha något visst märke, var mest en fundering på om det var värt att prova.

Senast ändrad:

Jag tackar för dina tips, bättre sent än aldrig. Jag har några följdfrågor, vad är skillnaden på gladiateur och gladiateur ML? Vet du det skiljer det mycket.
Visst har du ridit en del i Jensen, hur är de i tum-storlek? Den jag har idag är 17,5 medan min förra equipe var 17, har hittat en ML i 17tum till riktigt bra pris, som jag funderar på om det är värt att testa nämligen.

Hur är deras bomvidd, detta är en M och idag har vi en ANKY MW som är för vid pågränsen till för vid även med fårskinnspadd.

ML är för en rakare rygg. För ryttaren är det ingen direkt skillnad, jättesköna båda två med ett djupt säte.
Då de sys upp efter mått är det svårt att säga något generellt om sitsstorleken, då den kan vara 17,2 eller 17,3" osv. Du kan ju få exakt hur stor sadel du behöver... Men om man jämför hans visningssadlar som är i hel/halvstorlekar så är de normala. Kan du ha Equipe i 17" kan du säkert ha Jensen i 17", dock är ju Gladiateur djupare i sätet än någon av Equipes modeller så det kan göra att du behöver en lite större storlek men det beror ju på hur du i övrigt sitter i sadeln, hur stöden överensstämmer med dina ben osv.
Ang bomvidden kan man enkelt och snabbt värma om den så det behöver du inte tänka på. Jensen har ju inga fasta bomvidder osm M, MW, W osv utan även där anpassas bomvidden helt efter mått...

Tack för svaret lite lurigt med begagnat då man inte riktigt vet måtten tror text då. men låter ju toppen att de går att värma om då det dessutom rör sig om en fyraåring så kan det ju bli aktuellt.
Han är relativt rak i ryggen och lite överbyggd, finns bilder längre upp i tråden, om du kanske vill se vad du tror? Men som sagt tack för förklaringarna nu blir jag lite klokare har personligen aldrig varit i kontakt med någon Jensen sadel tidigare så det är ju ett nytt område för mig deras sadlar.

*kl*

Det verkar som om mina sadelproblem är över:eek:!! Hon som har Stall Akursadeln har bestämt sig för att sälja den:love:!! Red i den i helgen och gjorde den så vid att padden fick plats under. Och den låg still! Har ingen bättre bild än denna, men visst ser det okej ut?
249964_1875235972532_1590181870_1740129_2186350_n.jpg

Jag är lite osäker på om ML kommer passa då jag inte har sett den på en häst ännu, bara sett den hos Jensen så jag vet inte riktigt hur rak den är. Amiral (Mark, Evo osv spelar ingen roll) tror jag däremot kan ligga riktigt bra. Denna har likt Gladiateur korta paneler för att ge plats åt stora bogblad.
Gladiateur ML passar också en hög manke. Sen får du tänka på också att man kan göra en del med en omstoppning, skickar man ner sadeln till Jan Bengtsson och bifogar bilder och mått så kan jag nästan garantera att du får en passande sadel efter det. Han är väldigt skicklig! Bor du i någon av storstäderna finns det ju utprovare så du säkert kan få prova en ML.

Senast ändrad:

Ja jag är ju också en Jensen fan av stora mått!:bow: Har inte heller sett ML live men som DK säger så går det mesta att anpassa av de nyare Jensen. Saknar mina Amiral sadlar men skulle vilja ha en Jensen med flatare säte...får be Jan fixa en sådan!:idea:

Jo jag ska:)!! Men jag får inte köpa sadeln förrän hon som har den nu har hittat en annan till sin isis. Så den hänger fortfarande hos henne. Ska troligen låna den på fredag så då kan jag nog ta nya bilder-bara för dig:D! Men på denna bilden ser den iaf inte ut att ligga katastrofalt långt fram iaf:).

Det finns en flat Amiral, den heter Amiral Evo :) Helt underbar sadel, stod och valde mellan den och Brillant till min häst men valde till slut Brillant då den var såpass mycket billigare.

*KL* Usch, ny sadel igen då... Jag som blivit så förälskad i min Jaguar Deep Seat :( Han har musklat och breddat sig så hemskt så tre fingrar vid framvalvet har blivit fem. Den är idag med vid bom (28) och jag hade tidigare planer på att spänna om den, men om jag förstått det rätt kan man bara göra den vidare, inte smalare och sälja en Jagga i x-vid tror jag inte har så stort andrahandsvärde. Den börjar dessutom bli för böjd. Stor risk att spänna om, tänk om den inte skulle passa menar jag.

Jag är inne lite på Amerigo då de finns i bredare bomvidder som säljs, så man får prova innan köp. Dock ingen aktuell bild på muskulaturen, men har lätt svängd rygg med manke, rätt markerade bogblad och något överbyggd, dock väldigt lite. Har ni några idéer på vilken modell som skulle passa, ev andra märken?

Dessa är provade, men funkade inte.
Dominus
Prestige Venus D
Prestige Hippo
Edinburgh

Vega Iceland (eller om den nu heter CC) skulle kanske vara något, eller Equipe i nån Islandsvariant? Islandsvarianterna verkar vara mer gjorda för just runda lite spolformade breda hästar. Rimligen borde de gå att få tillräckligt vida också:).

Okej, ska kolla upp det! Tack! Det finns möjligtvis ingen djupsitsad "ren" dressyrsadel så att säga som har snarlika bom?

Ingen aning faktiskt, som jag förstod den på henne från Ridin blev det meckigare med sadlar med djupt säte. Men fick inte riktigt kläm på det efterom ett flatare säte funkar för mig:).

*kl*

Bild på Takturn på Tetris, dock med krusidull under.
250049_1884196916550_1590181870_1750933_2391407_n.jpg

Jaha, okej. Kan ju vara värt att provrida i allafall :)

Måste bara säga, vilket oerhört sött schabrak! :love:

Knapplån

Vad tror ni om Schleese sadlarna? Är dom verkligen värda sitt pris, dom kostar ju nästan 40.000 spänn (vilket jag tycker är mkt pengar för en sadel) Dom är kanske inte så vanliga i sverige ännu men ni som vet ngt om dom!?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
301
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 555
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 936
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka