Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Fast kan inte säga att jag spände mig särskilt mycket i Classicen. Jag rider dessutom bara tre ggr i vekcan så hade nog kunnat överleva en sån igen:). Ska bara hitta en tillräckligt vid...

Ja den ser alldeles för smal ut och min häst hade aldrig ens gått i en så smal sadel. jag hade satt i ett uttöjt järn och testat igen. de är ju inte konstigt att hon inte gillar den när den ligger och klämmer

*KL*

Bilder på ryggprofil och min nuvarande sadel, startrekk dressyr med två bomvidder.

1brett1.jpg

Brett järn:

1brett.jpg

Smalare

2smalt.jpg

Vad tror ni?

ingen som har någon åsikt?

Fast om jag måste börja med ett utbankat järn är den inte ett alternativ ändå. Dessutom fick jag ont i höfterna av den, kombinationen av de stora stöden och den breda midjan blev lite mycket.

Bates verkar dock ha en ny modell som heter wide. Den ser på bilden iaf ut som om den är gjord för tunnor:p. Ska se om butiken här som har Bates kan ta hem en:). Bra pris på den också!

Senast ändrad:

jo jag har en åsikt!:D Om det är denna sadel som din häst gått med så förstår jag att han fått ont i ryggen! Den är för rak för honom o trycker på länden.

Men hade du testat Tekna Fiorano? Jag satt i den för ett litet tag sen o den är riktigt skön. På travartösen (namn??:o) här på buke så släpper den ju tidigt i bak vilket Tetris nog behöver.

+ Novali01

Nä för rak är den inte då den formar sig som sagt, den lättar även av innan länden.
Däremot är den ganska tillplattad i stoppningen och behöver stoppas om, vilket jag tror är anledningen till att han fått ont i ryggen. Han hade mest ont mitt i ryggfiléerna och inte i länden.

Något tips på eventuell ersättningssadel om denna inte kommer fungera efter att den är omstoppad?

Jo jag vet att den är bomlös! Men titta på bilden ska du se att den inte format sig efter hans rygg och det bekräftar ju Jordgubben när hon säger att det är mitt på ryggen han har ont...som jag sa.

Ingen som har tips på sadlar värda att prova till den här ryggen. Kan tilläggas att han är helt platt uppifrån sett. Är lätt desperat efter dagens dressyrpass som gick bra men som kunde blivit såå mycket bättre i en vettig dressyrsadel!

Vi fick ju tråkiga erfarenheter av ST, just detta att bossorna blev helt platta och sadeln sedan vilade på ryggraden. Har du provat att sadla utan schabrak och titta på tunneln när det sitter ryttare i sadeln?

*KL*
Är det någon som vet hur bred amerigo +2.5 och +3 är?
Har hittat två sadlar jag funderar på om det är någon ide att prova.

Det hade jag nog också misstänkt. Men kan du inte kolla den genom en snabb uppsittning utan schabrak? För att vara säker menar jag.

Den formar ju sig självklart när det kommer ryttare i den.

Till viss del ja, det är ju inte en handduk!;) Och om den formar sig som en handduk, vilket den inte gör, så sitter ryttaren fel i den eftersom hästen fått ont.

Antingen är ju sadeln problemet eller också byte av ryttare/annorlunda ridning än tidigare eftersom hästen bevisligen har ryggproblem. Förhoppningsvis är det ju sadeln då det går att åtgärda ganska lätt. Sen får väl ryttaren också tänka sig för o kanske rida mer ute på raka spår tills hästen fått upp ryggmuskulaturen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
305
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 806
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 943
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat