Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Jag har helt kört fast vad det gäller sadel. OM det nu inte hjälper att värma om och ev flytta främre stroppen så gjorde ev kommer i bättre position-vad ska jag leta efter? Min fantasi har helt tagit slut känns det som:(. Vill inte lägga ner en förmögnhet på sadel heller-är trots allt bara student. Funderar dock lite på om en Amerigo vega skulle passa, vilken vidd? Alldeles för dyr egentligen bara...

Ryggen:
60049_1503145110493_1590181870_1128042_2705318_n.jpg

Hmm, när jag ser bilden undrar jag dock om det kanske skulle räcka med att få till magen så där på henne igen för att få Dogen att ligga still... Där hänger den ju inte, men samtidigt hade hon inte haft föl då. Fan #*%¤#*@# osv.

Senast ändrad:

Det är inte svårare att bli av med en mage bara för att hästen haft föl... ;)

Fast även jag skyller ju på att min mage hänger pga barn men inte 17 kan man skylla på det i all evighet! Det är ju bara att banta o se glad ut!:D Så rid, rid och rid lite till så har hon snart fått tillbaka sina magmuskler. MEN däremot så tycker jag inte att hon i dagsläget har den raka ryggen som på den här bilden.

Får väl ta och ta lite nya bilder på kossan:p. Men jag kan ju inte rida så mycket för det håller hon helt enkelt inte för:(. Annars hade det varit enkelt ju! Bara till att skicka ut medryttaren och säga åt henne att galoppa på:p. Men ut och skritta lite mer borde jag faktiskt kunna ta och göra:idea:!

Har du provat Spalding? tyckte inte det fanns något som låg still på min tjockis innan heller, visserligen är främre stroppen flyttad på min sadel :)

Nej de är normallånga, de är inte längre än t.ex. Amerigo, Prestige osv. Men hur kort rygg har din häst? Har du bilder på sadlar på hästen? (där du vet sitsstorlek och modell)

Om du tror det är magen som är problemet kan du prova en H-gjord.
(dock har jag svårt att tro att Dogen kommer ligga bra trots att du breddar den, för den ser ut att vara på tok för smal, dvs den hade behövts breddas minst 2-3 bomvidder innan man ev ser om den följer ryggen eller inte)

Nej, jag börjar väl inse det. Men det ÄR en 36a och enligt Prestigepinnen ligger hon mellan 36 och 37:(. Jag antar att den antingen inte stämmer eller att denna Dogen är smalare än en 36a normalt ska vara. (Kontrollmätte med en Prestigen sadel i stallet när jag hade pinnen hemma och då stämde det exakt med pinnen och den sadel som var utprovad och ligger bra på hästen).

Just nu lutar det åt att jag ska provrida Innovan och se hur det känns och om den ligger still...

H-gjorden ser jag som den absolut sista utvägen. Tror inte att min donna hade uppskattat den varianten alls.

Min uppfattning om Prestige är att dom är svåra att passa in på rundare hästar, på min nätta Lusitano funkar de bra men på min runda korsningsponny så funkar det inte trots att 37 "ska" passa. De är helt enkelt gjorda för lättare hästar.

På min häst som har rund mage (bröstben, absolut inte fet) så funkar Amerigos anatomiska dressyrgjord, har du möjlighet att prova en sådan så gör det, blev enorm skillnad (man måste dock ha 10cm längre än vanliga dressyrgjordar för att den ska hamna rätt). De Tixerantgjordar jag har sett har varit under all kritik, fula i sömmarna, veckar sig, vassa kanter, de kostar ju ändå väldigt mkt. Och den där H-gjorden ser inte skön ut.

Skulle tro att det är den runda "tunnformen" då som ställer till det för oss:(. Ska provrida en Innova så får vi se hur det går.

Min ser rätt lika ut i ryggen som din förutom att hon är bredare, (speciellt i fronten) och på henne låg Innovan faktiskt riktigt bra och jag gillar den. Dock så är det vita koppjärnet lite för smalt och hästen breddar sig säkert lite till så det blir ingen sådan. Kanske att den blir ngt rak på din om hon inte är fullt lika bred som min, har dålig koll på bomvidderna på prestige eftersom dom inte finns så breda som jag behöver.

Funderar på om jag ska försöka få en Farmland måttad efter hästen då dom verkar väldigt prisvärda och engelska sadlar generellt verkar passa både mig och hästen bäst (anar vad min skatteåterbäring kommer gå till :grin:).

Då din häst har liknande rygglinje som min förra häst så lägger jag in min erfarenhet. Jag tror inte Innovan passar. Den kanske till synes ligger bra när du lägger på den och du kanske tycker den känns OK ett par ridpass, men sedan kommer du kanske inte gilla den lika mkt längre. Så blev min erfarenhet. Jag började falla framåt i min Innova. Då hästen var högre baktill så blev det en fallkänsla framåt och lite ont i svanken när jag red. Jag kände inte detta första ridpassen. (jag kände av det första gången vi skulle tävla då jag satt lite längre i sadeln än på ett vanligt träningspass) På min passade inte många sadlar. Amerigo Vega Icelandic och Farmland gick bra.

Ny bild på tetans rygglinje:

228496_1836888333865_1590181870_1691979_3130467_n.jpg

tycker hon är ganska rak fortfarande? Hon är ju en sån som blir rakare vid arbete. Den sadel som hon gått bäst med var en Amerigo Classic, hon växte dock ur den väldigt fort. Hittar ingen riktigt vid Classic till bra pris heller och den dödade dessutom min mus:o.

Fast låg innovan bra på hästen? Eller var det bara din sits som påverkades? Jag är ju själv aningens skeptisk till Innovan, men hoppas på att bli glatt överraskad;). I synnerhet eftersom det enda andra alternativet jag kan komma på är Amerigo Vega-och den är dyyyyyr:(.

Har du provat Crown? Det är min favvo-sadel till lite rundare hästar som sadlarna gärna glider på. De är ganska raka men inte spikraka.

Såhär ser min häst ut i ryggen, han har en Crown Arwen och den sitter som en smäck, enda sadeln som har gjort det och som han gillar.
DSC01346.jpg

Senast ändrad:

Jag har ridit i ett par olika Crown sadlar, och om Amerigon dödade min mus så dödade Crown mitt arsle:o. Fick helt vansinniga ridsår! Vi hade Crowns dressyrsadlar till några av skolhästarna på gymnasiet, men jag vet förstås inte vilka modeller det var. Dom tilltalar mig dock inte alls..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
303
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 736
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 941
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka