Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Jag har funderat länge på detta med ny sadel till Pärlan, och idag sa min kära sambo att han kan sponstra med lite pengar om jag vill köpa en ny :love:

Tror ni att en Wintec Cair dressyr passar till denna rygg? Han blir något rakare vid arbete, vad jag har kunnat se...
sida.jpg

bak.jpg

fram.jpg

En ridbild också, men den kanske inte hjälper jättemycket....Har tyvärr inga bilder på honom i rörelse utan ryttare.
trav-sidan2.jpg

Det viktigaste med ett avtryck är att det är hyfsat jämnt, men det kan se ut på olika sätt och ändå vara ok. T.ex. är det bäst om du rider hästen riktigt svettig, då brukar det vara vanligt att det är torrt vid ortspetsarna på sadeln (två stora runda fläckar/trianglar, inga små som en femkrona för isf är det punkttryck) men under resten av bossan ska det vara svettigt och helst ungefär samma form under båda bossorna. Blir det t.ex. en smal svettig rand längs bossan som är närmast ryggraden men ej under hela bossan tyder detta på att sadeln är för takformad. Blir hästen svettig endast på mitten tyder detta på att sadeln trycker fram och bak och troligen är för smal alt för rak osv.
Avtrycket är inte menat att vara avgörande, men kan ge en fingervisning vad som behövs justeras för att sadeln ska ligga optimalt.

Det är inget ovanligt att hästen får en lite mer svängd rygg när den blir vuxen och mer välmusklad. Har hästen däremot fått sänkt rygg/väldigt svankig när den tidigare varit rak så är det något som inte stämmer. Sen är det möjligt att din häst ser lite mer svängd ut på stallgången men fortfarande är lika rak i ryggen när hon arbetar, så det är ju det du ska kolla.

Jag tror inte den gamla 500 modellen kan passa, tror den blir för svängd. Den nya dressyrmodellen däremot kan funka då den är snäppet rakare.
Skulle hästen däremot behöva en rakare sadel än denna, och du helst vill ha syntet skulle jag prova Wintec Isabell. Finns mycket beg för en billig peng också. Håll dock koll så att den inte blir för lång, ser ut som att det finns risk för det. Tänk också på att sadla tillräckligt långt bak, sadeln på bilden ligger långt fram ser det ut som.

Annars tycker jag du borde prova Frank Baines Elegance eller Reflex, de kan nog ligga riktigt bra.

Det beror på hur mycket för lång sadeln är skulle jag säga. Några cm skulle jag inte bry mig om om sadeln passar bra i övrigt, men är det närmare 5-10cm vi pratar om skulle jag personligen inte rida med sadeln överhuvudtaget.

Kanske kan lägga in lite bilder på min polle jag med. Har jättebeslutsångest anående vad jag ska köpa för sadel till henne. Just nu är det Bates Isabell New, Prestige och kanske Edinburgh som jag kollar på.

Bilder:

I stallgången:
http://www.pixbox.se/pic_show_id32485883.html

När hon springer löst i paddocken:
http://www.pixbox.se/pic_show_id32502263.html

Vid ridning:
http://www.pixbox.se/pic_show_id32511323.html

Hon är nästan överbyggd i stallgången och ganska rak vid arbete.

All hjälp mottages tacksamt :)

Jag löslongerade honom i förrgår, och då tog medryttaren lite kort, så jag ska kolla om hon fick nått kort där man kan se hur ryggen ser ut när han rör på sig också.

Har jag fattat det rätt förresten; Hoppmodellen av Wintec cair är mer svängd än dressyrmodellen?

(Ja, jag funderar fortfarande på att kanske köpa bomsadel, det är mycket sadlar i mitt huvud just nu ;) )

Wintec Isabell Werth är rakast, de andra är mer böjda. Detta gäller såväl gamla som nya modeller, dock är alla de nyare modellerna rakare än de gamla. (med de nya menar jag de med ett helt annat utseende, tror de ändrade utseende 2 år sen eller nåt sånt)

Nu har jag bilder på honom i rörelse! Det är väll kanske inte dom allra bästa menmen...

trav-sidan1.jpg

hc3b6ger-galopp.jpg

Men en ny 500 dressyr är fortfarande rätt svängd alltså? Ursäkta om jag är trög nu :p

Det viktigaste med ett avtryck är att det är hyfsat jämnt, men det kan se ut på olika sätt och ändå vara ok. T.ex. är det bäst om du rider hästen riktigt svettig, då brukar det vara vanligt att det är torrt vid ortspetsarna på sadeln (två stora runda fläckar/trianglar, inga små som en femkrona för isf är det punkttryck) men under resten av bossan ska det vara svettigt och helst ungefär samma form under båda bossorna. Blir det t.ex. en smal svettig rand längs bossan som är närmast ryggraden men ej under hela bossan tyder detta på att sadeln är för takformad. Blir hästen svettig endast på mitten tyder detta på att sadeln trycker fram och bak och troligen är för smal alt för rak osv.
Avtrycket är inte menat att vara avgörande, men kan ge en fingervisning vad som behövs justeras för att sadeln ska ligga optimalt.

Det är inget ovanligt att hästen får en lite mer svängd rygg när den blir vuxen och mer välmusklad. Har hästen däremot fått sänkt rygg/väldigt svankig när den tidigare varit rak så är det något som inte stämmer. Sen är det möjligt att din häst ser lite mer svängd ut på stallgången men fortfarande är lika rak i ryggen när hon arbetar, så det är ju det du ska kolla.

Varför ska/blir det torra runda fläckar vid ortspetsarna??

Jag har provat Tekna på många olika hästar o den passar faktiskt väldigt många! Men i ditt fall tycker jag att denna inte ligger 100...den lutar framåt när man ser den från sidan o släpper väldigt tidigt. Hur ser det ut när du rider? Har du nån film?

Hästen har fått mer ryggmuskler sen jag provade ut sadeln (tror faktiskt att du var med och tipsade om just Tekna när jag bad om råd tidigare i tråden :)). Jag var iväg till någon form av sadelutprovare som tyckte att sadeln låg som ett smäck men nu har hon ju som sagt musklat om sig.

Jag håller på att ladda upp en film som jag kan länka till i ett PM om du vill kika :) Vore jättesnällt!

Anledningen till att jag börjat fundera på att byta sadel är för att jag upplever att hon börjar sura till lite när jag ska sadla. Hon gjorde det när hon hade sadeln som de gamla ägarna använde eftersom den inte satt helt perfekt men efter att vi bytt till Teknan så försvann det successivt men nu är det alltså tillbaka till viss del.

Upplever även att den kan glida fram lite, inte alltid men ibland. Detta kan dock bero på hennes väldiga mage, är på gång att köpa en svängd sadelgjord om jag kan hitta en bra.

249897_10150321599379838_769914837_9740302_3715259_n.jpg

Hoppas bilden funkar.

Senast ändrad:

Ja en ny 500 dressyr är fortfarande lite svängd och blir med största sannolikhet för svängd för din häst ;)
Prova FB, efter att ha sett de nya bilderna tror jag fortfarande det kan passa bra. Även Albion kan du prova. Jensen Exmoor kan nog ligga helt ok (ev blir den lite för rak men du får ju prova) och de är ju väldigt billiga samt ändringsbara i bommen. Så ska du bara ha en bomsadel som komplement till en bomlös (eller hur du nu hade tänkt) så kan det vara värt att kolla på iom att FB är rätt dyra.

Trycket är som störst under ortspetsarna, därför blir det nästan alltid torra fläckar där. Men som jag poängterade innan, det ska inte bli små fläckar för då är det punkttryck vilket är väldigt obekvämt för hästen.

Vi var ute och galoppjobbade i dag och när jag vände upp schabraket för torkning så var det torra fläckar 'där det skulle'. Däremot gick den ena lite längre bak än den andra...

KL

Jag är ute efter dressyrsadel och funderar på vad man kan säga att min hästs rygg har för form. Han är ganska kort i ryggen 70cm mellan skulderbladet och höftkam, men sen då? Har han rak rygg? Lång manke? Han har väl ganska sluttande bogar? Sadlar brukar åka fram, känns som att sadelläget ligger längre bak än sadelgjordsstaden...

Det är bra att veta så att man kan sålla bland sadlar.

Behöver tips och råd.

ryggwebb.jpg

fortsatter;

hur tycker ni den har sitter?
Jag sadlade langre bak an sa, men allt glider fram efter bara nagra skrittsteg med henne. Ar inte sa latt med en jattemage! :o

IMG_0271.jpg

IMG_0268.jpg

IMG_0267.jpg

IMG_0263.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
301
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 552
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 936
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka