Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Ja, men då får jag ta och testa en sån när jag kan komma iväg till charl*es. Vem vet - kanske hon tycker om den ;)

Precis - hon vill att de ska släppa tidigt - tror det kan ha att göra med att hon är lite karpryggad?

feel
De sadlar med kilbossa jag har testat på min häst har hon ratat - hon vill att de ska gå upp tidigt från ryggen då den är rätt så kort, plus att hon är som sagt karpryggad och därför hamnar slutet på kilbossan helt fel.

Sådär, nu har vi lånat hem en Amerigo Vega och en Jaguar och provat.
Amerigon började vi med;
_dsc0423_159796217.jpg

_dsc0426_159796504.jpg

_dsc0440_159797215.jpg

Låg inte bra, blir alldeles för trångt framtill. Red litegrann i den, och pälsen ruggades på sidan av manken. Synd för den var trevlig att rida i.
_dsc0454_159797826.jpg

_dsc0455_159798976.jpg

Sen Jaguaren. Den red jag inte med för det var ingen mening.

forts
Så nu får han gå med denna tills vidare. Det är egentligen den andra hästens och de står uppstallade på olika ställen så det är lite problematiskt. Förhoppningsvis hittar vi en ny snarast.
Det är en Prestige Academy.
_dsc0470_159799300.jpg

_dsc0475_159799517.jpg

Tur att hästen är tålmodig.. :)
_dsc0447_159797377.jpg

Vilka sadlar har du testat (märke och modell)? Är du säker på att du provat rätt bomvidd? Har du provat några sadlar alls med rundbossor och isf vilka?
För på en så rak rygg skulle en sadel med rundbossor inte ligga stabilt, stor risk att den glider fram och låser bogarna. Det finns ju många märken som har kilbossor som inte är lika spetsiga eller långa så jag tycker inte du ska döma ut alla sadlar med kilbossor.

Grattis att hitta sadel till den ryggen. Jag har en häst med sådan rygg också. På han ligger i princip väldigt få sadlar bra.

Hittade en begagnad Crown Regal av äldre modell i en affär som jag tog med på prov för skojs skull, den ligger faktiskt riktigt bra. Det är dock ingen sadel som passar mig så bra men som sagt den funkar på hästen.

KL

Ja jag kastar mig väl in i sadeldjungeln. Fick hem grabben efter 7 månader hos fodervärd. Han är rejält bantad kan jag säga. När han var hundra kilo tyngre låg min älskade kjellquist excellent bra trångt och på tok för högt. Nu ligger den så lågt att ett finger kläms ihop ordentligt. Inte undra på att han kom hem med ryggont (lånades ut med utrustning). Paddat med fårskinnspadd som jag klippt kanal i så den ligger fri men i framvikt - för bred fortfarande. Visserligen är han lite i tunnaste laget nu tycker jag men jag tror inte att excellenten kommer funka om han går upp 25kg ändå (vilket jag tror han gjort sedan han kom hem).

Han har musklat sig massor i bak. Förr kunde jag se över korset när jag tittade rakt fram på det. Inte nu. Han har vuxit bak massor. Även fram men inte lika välmusklad där eller ryggen. Skrittar på med bakbenen numera så jag får whiplash i svanken.

Drömmer om Röösli. *suck*

Novali01 - du såg bild på ryggen när han var fet. Vad tror du?

Ska snart ner på betet och kolla till dom. Ska se om jag kan fota ryggen då.

min blir också sådär spikrak och på honom är det passier optimum som har legat bäst. allt annat har lättat baktill massa

Ska kolla på en sån då :)

d_k
Jag har testat allt känns det som - så tillslut fick det bli en kompromiss som hon gick med på men min rygg säger nej, därför måste jag nu byta. i dagsläget går hon med en tekna - för att det var det enda jag kunde hitta som hon inte knep och bockade med utan trivdes i - men nu kan jag knappt röra mig dagen efter ett rejält dressyrass - troligtvis för djup för mig.

Modeller kommer jag inte ihåg men vi har testat - bates och wintec IW - nya wintecsadeln - äldre kieffer - bates av ngn slag - globus clic, clincer och the turner - albion - santa cruz.

Hon går nu med en Henri de Rivel i hoppningen som hon älskar - hade för två år sedan en HdR dressyrsadel - som hon inte accepterade.

Inte nog med att hon är svår att hitta sadel till i vanliga fall - hon är extremt kräsen också. :crazy:

sadeln hon har gått absolut bäst i var en gammal islandshästsadel (okänt märke) - men det kunde inte jag sitta i - som en smörklick i en stekpanna ungefär :angel:

Nu kommer ryggbilder på min stillastående häst.
Vad ska man hitta på till denna?

Ska eventuellt på en utprovning om 2 veckor om han är bättre då. Pratat med utprovaren som också fått bilder.

Vänster sida:
6.jpg

Höger sida:
5.jpg

Bakifrån:
2.jpg

Ovanifrån:
7.jpg

Väljer mellan en Harry Dabbs True Britt och en Passier Grand Gilbert!
Hästarna gillar bägge sadlarna och min rygg känns helt ok (3 diskbråck bla,kan inte rida i så många sadlar).

Så vad har ni för erfarenheter av dessa märken?

Jag har en passier nu och har haft en Harry dabbs för tre år sedan men jag tycker den va en riktig musdödare:o i och för sig är jag väldigt känslig men jag skulle aldrig köpa en igen. jag tycker även att både läder och hantverk är bättre i passieren

Jag har en passier nu och har haft en Harry dabbs för tre år sedan men jag tycker den va en riktig musdödare:o i och för sig är jag väldigt känslig men jag skulle aldrig köpa en igen. jag tycker även att både läder och hantverk är bättre i passieren

Nja,vet inte om jag håller med!
Satt riktigt bra i Harry Dabbs:en,men gillar GG:n också.loksom hästarna!
Får testa 2 dagar till och sedan försöka bestämma mig!
Fler synpunkter?

Hoppsan Dubben....det där var en smal o ynklig manke!:crazy: Vad synd att han fallit ur så mycket där, det är svårt att prova ut nåt när han är så tunn. Men om han inte blir mycket rakare än så där hade provat Prestige av olika slag. Annars finns ju vissa Passier som också kan passa o dom har ju cutback vilket du skulle behöva i dagsläget.

Hoppsan Dubben....det där var en smal o ynklig manke!:crazy: Vad synd att han fallit ur så mycket där, det är svårt att prova ut nåt när han är så tunn. Men om han inte blir mycket rakare än så där hade provat Prestige av olika slag. Annars finns ju vissa Passier som också kan passa o dom har ju cutback vilket du skulle behöva i dagsläget.

Jo det är ganska stor skillnad på då och nu. Hoppas på Prestige då. Tycker om Passier som Kieffer. Sitter hellre på en betong-gris på en parkering. STENHÅRDA säten på de ja suttit i.

Butiken utprovaren jobbar i har just nu Prestige inne. De hade också en Farmland som var väldigt mjuk och gosig. Vi får se vad det blir. Ska tömköra och longera i två veckor nu. :-)

Provade en Prestige Hippos idag. Bomvidd 33 - normal. Kan ju lugnt säga att den inte låg bra alls. På en toppig häst kanske men inte på grabben. Jakten går vidare.

Prestige Hippos är väldigt svängd i bommen. Kanske Leonardo eller Doge skulle passa bättre?

Jaha nu ska jag till min dressyrtränare imorgon och prova ut sadel. Har hittills ridit i en Stubben med storlek 17.5 i säte och 31 i bommen. Den är lagom vid till min häst men är lite för rund i modellen, så den vippar lite. Den utprovades att passa henne när hon var 4 men nu är hon 6 och har väl ändrat sig lite.

Jag kommer inte ihåg vad modellen heter men den har "rutiga" vulster och är helt underbar att rida i, men då hästen ändrat sig måste jag skaffa ny.

Någon som har något tips? Vet inte om de här bilderna säger så mycket (mer än att hon borde banta)
32353752.jpg
32512620.jpg

Senast ändrad:

Fick med mig en hem idag från kompisens stall som skall testas imorgon - hann bara lägga på den lite snabbt i stallet idag.

Den är inte fastspänd och ryggen är inte upptryckt.
Kilbossor på den dock, men min häst kommer tala om tydligt om hon inte tycker om den om den är värd att testa rida i. Då får jag reda på att jag lever i alla fall ;)

76700_1313785095.jpg

89616_1313785092.jpg

17392_1313785089.jpg

55585_1313785086.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
301
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 552
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 936
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 874

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka