Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

kl

Hemma igen efter ett par timmars sadelprovning.

Givetvis passade den dyraste sadeln bäst. Karl Niedersuss hette den. Någon som har erfarenhet av den sadeln?

Sen den sadeln som passade mig bäst, Lippo vanessa eller något, inget märke jag känner till allls sen tidigare, men jag gillade skinnet i den, man satt liksom mer "fast" i sadeln. I den där Karl N, kändes det som om jag mest åkte runt. Kanske borde börja rida i helskodda ridbyxor.

*kl*

Testade en Bates Innova idag, som min häst till stooooor förvåning verkade tycka om! Ska rida i den lite ordentligt imorgon - och även ta lite bättre bilder. tyckte den var lite vid, något som först märktes när jag spände fast den - vilket den inte är på bilderna! (den har även hamnat lite långt fram - tror de är för att jag drog bort schabraket fråmåt utan att kontrollera sadeln)

DSC00819-450x600.jpg

DSC00820-600x450.jpg

DSC00818-600x450.jpg

japp, hon går under alias "Plankan" hemma ;)
Så bra att det inte bara var något jag tyckte :laugh: Hoppas att hon reagerar lika bra imorgon som hon gjorde idag - för den var riktigt skön!

*kl*

Min häst har en Pessoa Legacy hoppsadel som passar superbra på henne. Behöver nu en dressyrsadel då hon inte kan ha den hon haft förut. Det är en Crown Jessica och den passar på ryggen men inte vid manken, då hon är väldigt bred över manken måste sadeln vara vid 'ända upp' som Pessoan. Får inte bli som att den hänger på ortspetsarna.

Jag behöver tips på sadlar som är breda upptill vid framvalvet och finns i vid bomvidd. De ska vara raka i bommen och inte ha alltför kilade bossor då hästen är rätt så platt.

Ryggen ser ut såhär från sidan:
248783_10150259025240948_789510947_8706938_60020_n.jpg

251630_10150259025110948_789510947_8706934_6130343_n.jpg

Gärna om det går att hitta begagnade under 10 000 då min budget som student inte är så stor :crazy: Hade jag haft mer pengar vore det inte svårt :grin:

Ej fastspännd:
DSC00818-600x450.jpg

Fastspännd:
DSC00826-600x450.jpg

Syns ju en tydlig skillnad här - tycker jag! Kan det vara så att den släpper så för att den är för bred? (1 finger till manken när jag sitter i den) Min häst gick dock riktigt bra i den - men har hört mycket delat om detta med luftstoppade bossor!

Hjälp :crazy:
Önskar att det fanns en duktig sadelutprovare i Jkpg!

De måste ju inte ligga helt platt på längst bak. Är nästan bättre om de inte gör det så hästen inte blir begränsad i sin rörelse av länden. Huvudsaken är att sadeln inte vippar eller rullar när man rider i den.

Jaså jag trodde att de skulle ligga tätt intill baktill? Fast det låter logiskt som du säger. Hmm den sadeln utprovaren sa låg bäst låg just helt kloss på hästen, själv kan jag för lite för att verkligen säg om det är bäst eller ej.

Daredevil- upplever du någon skillnad när du rider hästen om du har en sadel som ligger tätt intill eller en med mer glapp? jag tyckte jag kände ryggens rörelser mer i den som låg kloss på hästen.

Ja det ska ju inte vara värsta glipan liksom, som det blir om man lägger en svängd sadel på en häst med rak rygg. Men att bossorna går upp sista cm det gör ingenting om sadeln i övrigt ligger bra och i balans. Faktum är att det är jobbigt att nästan alla dressyrsadlar som finns är som fyrkantiga klossar bak och ligger nästan nergrävd i hästens rygg, jag letar helst en som är sådär lite rundad baktill så att man kan lägga ett finger vid kanten.

Du o jag kanske skulle byta sadel :angel: har en idag som är lite väl rund för damen, blir en glipa, och verkar svårt att hitta en för rak rygg om man inte ska köpas helt ny. Jag är inte sugen på att lägga 20 000 på en sadel.

Min häst talar m mycket tydligt om det inte passar henne - och det finns inget värre än kilar som är fyrkantiga i slutet enligt henne - då kan jag felglömma att sitta ner på henne för hon skickar av mig!

Den glappar inget under ridning - och ger jämnt avtryck hela vägen så det har lugnat mina nerver en hel del nu.

Som jag skrivit många gånger tidigare är hon karpryggad = länder har en svag böj uppåt = skapar obehag om sadeln då går rakt - medan ryggen går upp. Jag litar på att in häst vet vad hon vill ha - och detta är sadeln med stort S enligt henne. Så tror det får bli en sådan.

KL

Hej!

Jag behöver också hjälp, såhär ser min tjej ut nu ungefär :

img_0111_160735146.jpg

Här är det hästen till höger:

img_1082_158975531.jpg

Jag ska prova en Albion Legend i morgon, får se, den såg iaf ut att vara tillräckligt vid upptill.

Även min häst gillar sadlar som lättar av lite baktill och går uppåt. Han är rak i ryggen men gillar ändå inte när dom blir för raka. Jag har childeric på honom.

Detta exemplar av Albion var inte riktigt rätt för oss. Den rullade på mitten, vet inte hur bra stoppningen var iofs, den var ganska hård baktill och rund inunder :crazy: Däremot verkade den lagom vid framtill om den hade legat bra mitt på också.

Får leta vidare..

Kan bara säga att jag älskade och rida i Innovan men den förstörde min hästs rygg för den var alldeled för hård!!! :cry:
Nu har vi en stubben genesis och den älskar vi båda två!!:love:

Min är långt ifrån hård! Ställt in luften efter hästens tycke och smak. Stübben skulle aldrig fungera på min häst - skulle ligga som en gunghäst på hennes raka rygg ;)

Nu har jag köpt sadel!! Hade hemma en begagnad Karl Niedersuss som låg riktigt bra på henne så det var bara att slå till :)

Hur är Niedersuss i typen?? Är den enkel i utformningen eller med massa xtra allt? Någon som vet om Röösli Pilatus ändrats mycket i utförandet sen 90-talet? Menar då bom, bossor etc?

Niedersussen är enkel tycker jag, den är stilren och jätteskön! Passar häst med ganska rak rygg, jag hade en Stubben Scandica på min innan och den glappade för mycket baktill.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
301
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 552
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 936
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 872

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka