Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

*kl*

Jo, då var det dags igen. Har en vag förhoppning att min Doge ska passa ponnyn, men misstänker att den kommer att vara både för smal och framförallt för lång. VAD ska jag leta efter? Mycket begränsade möjligheter att prova sadlar här i krokarna...
297138_2154975725851_1590181870_2032951_6025126_n.jpg

knapplån.

letar dressyrsadel till nya donnan. 5åring.

letar billigare sadel, läder eller syntet spelar ingen roll. gärna djupare säte.

sdc10158_164562954.jpg

sdc10174_164657703.jpg

hästen som travar på andra bilden, inte den som gör knashopp :P

vad tror ni? tekna helt fel?

kl

Jag skulle behöva lite hjälp med idéer på vad som skulle kunna passa på denna herren.
Han har i dagsläget en Albion Legend K2 med normal bomvidd, om jag har tolkat märkningen på sadeln rätt.
Den sadeln ligger bra på honom vid stillastående, men när han går åker den gärna fram så det är dags att börja leta nytt.
Hästen rör sig väldigt mycket, samt har lite tendens till karprygg, så jag antar att det kan vara svårt att hitta något som inte åker framåt...men kanske någon har några ljusa idéer?
DSCN0983.jpg
DSCN0984.jpg

Jag håller med redo om passier. Jag hade jätteproblem med att hitta sadel till min och passier optimum är de enda som legat på honom och han ser ut som din

KL

Håller på att sätta igång mitt sto efter hennes fölning och har ingen vettig sadel att rida i längre. Är det någon som provat Lippo Angelina? Är den väldigt rak eller kan den passa på en häst med lite svängd, och framförallt kort, rygg? Sadlar jag annars funderat på är Tekna, antingen dressyrmodellen (för svängd och takformad kanske?) eller för all del islandsmodellen... Letar alltså sadel i prisklassen 5 000-10 000 eftersom jag antar att det blir till att byta nån gång efter årsskiftet iaf.

Hästen ifråga är nätt (i vanliga fall... just nu fet), lätt spolformad, kort rygg, ingen manke att tala om direkt. Inte fullt så överbyggd som det ser ut som på bilden. Bästa bilden jag kunde hitta på henne just nu:

DSC_0480.jpg

Plutten på bilden har en förmåga att dra kameralinsen åt sig numera... Men jag ska se till att ta nya bilder på madam! Jättetacksam för tips!:)

Å jag har ju precis provat Amerigo på min som ser ut sån i ryggen. Där passade Vega cc och Amerigo DJ. Beroende på avståndet bogblad-sadelläge så kan en Amerigo cc passa med.

Men Passier är ju också ett bra alternativ o finns många begagnade till salu.

Ok, Amerigo ska jag kolla på också då :) det är ju en personlig favorit, så det vore inte fel om det kunde passa.

Någon som vet vad en equipe hybrid +2 har för motsvarande bomvidd i Amerigos sadlar? Är dom lika i vidderna?

Tips på sadlar som är som Equipe Rose att rida i men "ryggform passform" som Equipe hybrid. Vi har problem hästen vill ha Hybrid men jag kan verkligen inte rida i den och jag vill ha Rose men det passar inte hästen.

Nytt är inte aktuellt då hästen är fyra.

En Equipe "hybrid" är som jag förstått det en korsning av två modeller, alltså tex Oracles bom men resten är Rose. Så det finns ingen modell som heter just hybrid.

*kl*
Precis den tråd jag letat efter!
Jag har ett nioårigt friesersto som jag ridit med en islandssadel byggd på en dressyrsadel. Den har fungerat ok tidigare då den haft ställbar bom. Men under senaste året har hon tappat ryggmuskulatur, något som jag och flera med mig tror beror på sadeln. Med andra sadlar går hon bättre och med kilpadd under nuvarande sadel går det okej och sadeln ligger bättre, glider inte fram osv. Men jag vill inte att det ska vara "okej", jag vill att det ska vara "perfekt" eller åtminstone "bra".
Jag har dock dålig koll på dressyrsadlar. Hon är väldigt bred över ryggen, som en typisk friser och jag har stor rumpa.

Några tips?

sep1101.jpg

Gwenda med sadeln hon har nu:
sommarhast30.jpg

Hybriden är deras fösta sadel med rak bom, säljs inte ny längre utan nu är det oraceln som har den raka bommen (vad jag har förstått), hybriden är dessutom mycket flatare i sätet och inte lika uppbyggd som Rosen är.

När jag provade Equipe så provade jag någon "hybrid", ena var Oracle-bom i och resten av sadeln var Elegance. Fick då förklarat för mig att de kan bygga sadlar utefter önskemål och de blir då hybrider. Men kan ju ha missuppfattat.

Men till saken, jag upplever Equipes bomvidder som vidare än Amerigos.

Senast ändrad:

kl

jag måste fråga en sak. Hur långa dressyrgjordar finns det egentligen och måste man ha dressyrgjord? jag har en 75 cm till min häst och det är precis den går att få om hästen. Den nya sadeln jag har har inte så långa stroppar som min gamla sadel så jag hade nog behövt en gjord på en 85 cm. Då hamnar själva spännena ändå nedanför kåpan och inte innanför.

*kl*

Har haft hemma och provat en Ankysadel och den låg bra på ryggen på hästen men just denna modell var för smal. Dock gillade jag inte sätet alls, lite hård och väldigt halkigt läder. Kände på en helt ny sadel också och den var lika halkig. Känns inte som den sadeln är något för mig så jag letar vidare i sadeldjungeln...

Jag har en Santa cruz arthur delux utprovad till min som passar henne men jag själv sitter inte riktigt bra, skulle vilja ha mer stöd. Har ni nå tips på vad som kan vara värt att prova? Har sneglat på en bates innova men är det bara att glömma?

kl

Hej hej! Letar förtvivlat efter en ersättare till min numera utslitna County-sadel från 1800-frösihjäl. Den är förmodligen 17" och normal mot vid i bommen. Den ligger helt ok på båda min hästar, båda med rak rygg, den ena med högre kors än den andra. den med högre kors är dessutom bredare över ryggen medan den andra har en mer takformad rygg, men sadeln ligger helt ok på båda som sagt.

Har läst att de flesta nya County är för hästar med svängd rygg? Stämmer det?

Det jag önskar av min nya sadel är ett djupare säte och mer stöd för skänklarna. Den ska ju dessutom helst fungera på båda hästarna.
har bara några halvkassa bilder, men ni får dem iaf :D

Hästen med mer takformad rygg:
img_0007_152428954.jpg

img_1456liten_155868180.jpg

Hästen med något bredare rygg och högre kors:
img_9001_144386669.jpg

img_1496fix_155868320.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
301
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 552
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 936
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 872

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka