Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

kl

Vad skulle ni testa för sadel till denna typen av rygg? Tänker maxpris 10-12 000.

DSC00742.jpg

DSC00740.jpg

DSC00746.jpg

Han kommer upp lite mer med ryggen när han arbetar.
Han är i nuläget ganska tunn och omusklad, men vi måste ju ha en sadel att rida i för att kunna bygga muskler... Kan det funka att ha en fårskinnspad under en lite för vid sadel som han sen kan få växa i?

Å det håller jag inte med om alls...;) villagegirls häst har ngt svängd rygglinje även om den kommer upp vid arbete o dina har spikraka ryggar som sluttar uppåt.

Villagegirl kanske en Röösli passar på, ngn Prestige säkert o Passier som är utprovad till den sortens rygg medan till dina bör en rak Passier, Amerigo Vega, DJ eller kanske kanske CC passa. Även Childeric.

Min bruna ser ut som dina Rebecca, jättesvårt att hitta bra sadlar till dom så ta dig verkligen tid att prova ut.

villagegirl, du ska definitivt ha en ullpad under till att börja med men köp inte FÖR vid sadel för det blir inte bra det heller. När dom är så tunna som din så får man nog räkna med att byta sadel inom 1 år. Prova även att ge nåt proteinfoder, typ luzern, så den får lite mer fett på kroppen.

Tack för tipset!! Ska se om det finns någon sadelutprovare som har lite av de märkena i sitt sortiment :)

Tack för tipsen! :) Tänkte ta hjälp av en sadelutprovare för säkerhets skull, men ville ha "lite kött på benen" innan han kommer. Ska tänka på att den kan vara lite för vid, men inte för vid!

Jag ska fundera på extra protein, väntar dock tills jag får analysen på det nya hösilaget. :) Dock har han några små knölar som de förra ägarna sa antagligen berodde på för mycket protein så jag är lite osäker på om det kanske blir för "mycket" för honom.

Hugger sista knapp.

Åhh.. :cry: Jag behöver hjälp av er kloka bukefalister! Jag blir helt knäckt av dehär sadelletandet. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Hästen är fan omöjlig att hitta sadel åt. Men ja, det har ju sina orsaker. han är byggd som en jävla kamel!! Hitta en hoppsadel var inga problem. Eller jo kanske. Jag provade med alla sadelprovare som finns i närheten och alla gick bet. Fick rekomendationen att köra in han istället. :cool: Han har hela sitt liv (har sett filmer och bilder från 4 års ålder) gått med riktigt illasittande sadlar vilket har gett rätt ordentliga konsekvenser som han som tur är nu har börjat repa sig från tack vare att jag kunna tränat på bra, ET och en bra sadel. Sista försöket jag gjorde så vände jag mig till en sadelutprovare som bara håller på med riktigt svängda sadlar som bor 60 mil ifrån mig. Så via telefon, mail och bilder så byggde han om en Cobra åt hästen som passar som en smäck! Hästen blev så fin att rida med den sadel. Kändes som att rida på moln!! :D Han har fortf den sadeln. En hopp.

Nu 1½ år senare är det dags för en dressyr. Vände mig såklart till samma utprovare som kan min häst.
Och ja, här är resultatet. Den enda sadel som finns kvar att prova som har en chans att ligga bra. Så nu står jag där, antingen denna eller ingen dressyrsadel alls!! Inget annat kommer att passa förutom en helt måttad sadel och det köper jag inte till min skogsmullehopphäst när jag har en hoppsadel som sitter hur bra som helst.

Denna, en Jaguar är vidgad till absolut max! Går inte att få dem bredare. Och det finns ingen sadel som har denna bomformen så de passar herrns rygg. Så bomformen är rätt men kanske lite för smal?? Vad gör man då??
Sadeln är helt ny så stoppningen har ej satt sig. Bommen är vidgad efter mall och det saknas en cm till mallen. Men sadelprovaren sa att stoppningen bör sätta sig så mycket så han får plats. Jag ska rida in den innan jag tycker nåt enligt honom. Samma var det med hoppsadeln!! Och det blev ju hur bra som helst. Först när jag la på den tänkte jag skicka tillbaka den direkt. Men han tjurade på att jag skulle rida in den först.

Men ja såhär ser det ut. OBS! måste ha padden under för att lyfta sadeln! Han kan inte ha sadlar direkt på ryggen pga enorma bogar och dess muskulatur. Utan padden ligger sadel KATASTROFALT!! På hoppsadeln gick padd att ta bort efter ett halvår när sadelns stoppning satt sig ordentligt och sadeln format sig.

Hur illa tycker ni det är??

Innan ridning:
32753978.jpg

Efter ridtur i alla gångarter, dock kort tur. Inte ruggad alls och kändes normal. han kommer dock upp en del med ryggen i arbete så det kan vara bra då. Men det är ju sjukt svårt att veta när jag inte ser. Men hoppen passar inte i dressyren för den trycker han upp för mycket med ryggen så den till och med lättar bak när han jobbar som bäst i dressyren:
32753966.jpg

Såhär ser bommen ut (ja det är samma sadel, haha! syns inte när den ligger på ryggen att den är såhär svängd):
32753963.jpg

Vidden:
32751521.jpg

Nåt jag funderar starkt på om jag ska prova rida in sadeln är att korta bossorna framtill så de blir hälten så långa så han får plats med bogarna bättre. Är kortare bossor på hoppen nämligen.

Hästen ser ut såhär:
32383918.jpg

Halshugger ni mig?? Är jag helt jävla galen som ens chansar på att den sjunker till sig lite fram och ligger bra till slut som sadelprovaren tror? Problemet är ju alltså som ni ser att den lägger sig i bakvikt. Det är det jag är medveten om.

Senast ändrad:

Åh herregud!:eek: Satt o läste ditt inlägg o tittade på sadelbilderna o tänkte: Hur illa kan det egentligen vara?:confused: Sen kom jag längst ned till din "nakenbild":eek::eek:

Jag har inget att tillägga till det som din sadelutprovare sagt, h*n måste ju veta bäst i ditt fall eftersom h*n varit med med hoppsadeln?
Som kuriosa vore det jätte kul att få se bilder på hoppsadeln på ryggen på din häst?

Åh herregud!:eek: Satt o läste ditt inlägg o tittade på sadelbilderna o tänkte: Hur illa kan det egentligen vara?:confused: Sen kom jag längst ned till din "nakenbild":eek::eek:

Jag har inget att tillägga till det som din sadelutprovare sagt, h*n måste ju veta bäst i ditt fall eftersom h*n varit med med hoppsadeln?
Som kuriosa vore det jätte kul att få se bilder på hoppsadeln på ryggen på din häst?

:rofl: Jaaaa folk på backen brukar vara jävligt sturska när de kommenterar mina problem och säger att jag ska göra si och så och att det är på ett eller andra viset fast jag säger emot. Då brukar jag hoppa av, släppa på sadelgjroden, lyfta av sadeln och då står de :eek::eek: och har inte ett ord att tillägga. :cool: Hahaha :D

Ska kolla om jag hittar nån bild med hoppsadeln. Annars får jag ta en. :)

Hittade en bild på hoppsadeln. Bortse från schabraket som har knövlat till sig bara :D Det här är en bild efter ridtur. :)

32754746.jpg

Och för kul skull får ni en naken bild på sadeln så ni ser bommen. Antar att det inte är ofta man ser sadlar med den här bommen faktiskt passa en häst. :D Det lär inte vara så många hästar som är byggd som min.. Tyvärr i mitt fall.. För sadelutbudet blir jääääääkligt litet!!! :mad:

32754747.jpg

Det är ju helt omöjligt att säga något om hur sadeln följer ryggen med allt det fluffet under. Men balansen i sadeln ser bra ut tycker jag, den ser inte så smal ut. Jaguar är så mjuka i stoppningen så du får nästan sitta i sadeln för att få en korrekt bedömning av hur den ligger! Fårskinnet trycks också ihop en del.

Försök att dra handen under så du kan känna att den inte ligger och bryggar.

Imponerad över att han lyckats hitta en sadel till den ryggen, är nog det värsta jag sett. Enda sadeln som är mer svängd än Jaguar är nog County, särskilt de gammla med rundbossor. Men om han fixat en hoppsadel som ligger bra så skulle jag nog satsat på att dressyren blev bra den också. :)

Det är ju helt omöjligt att säga något om hur sadeln följer ryggen med allt det fluffet under. Men balansen i sadeln ser bra ut tycker jag, den ser inte så smal ut. Jaguar är så mjuka i stoppningen så du får nästan sitta i sadeln för att få en korrekt bedömning av hur den ligger! Fårskinnet trycks också ihop en del.

Försök att dra handen under så du kan känna att den inte ligger och bryggar.

Imponerad över att han lyckats hitta en sadel till den ryggen, är nog det värsta jag sett. Enda sadeln som är mer svängd än Jaguar är nog County, särskilt de gammla med rundbossor. Men om han fixat en hoppsadel som ligger bra så skulle jag nog satsat på att dressyren blev bra den också. :)

Nä det förstår jag att det är svårt att se. Men den bryggar absolut inte! Är tryck hela vägen under. Jag är väldigt noga med att känna efter under tiden jag rider och stinna under händer för att känna. Alla andra sadlar har bryggat för de är för raka för honom.
Det jag behöver hjälp med att se är om det ens är godkänt att försöka rida in en sadel som ligger i bakvikt. Och hur petig ska jag vara med mina förutsättningar?

Jo han har gjort det bra som har fixat en sadel åt mig. Att fixa en till är lite av jackpot. :D

Den är ruggigt mjuk o stoppningen och stoppningen är stor och fluffig. Kan tänka mig att det händer mycket när man sitter i den och efter att stoppningen satt sig. Men det hjälper inte mot att jag är dödligt allergisk mot sadlar i bakvikt. :p Speciellt på honom som har så kort rygg och svag länd. Extra tryck i ryggslutet/länden är förödande för honom.

Men när jag sitter i sadeln så placeras jag långt fram i den. Sitter absolut inte i bakre delen av sadeln eller på bakvalvet. Så på så sätt må den ju hamna hyffsat i rörelse och när jag sitter i den?
De äldre County är tyvärr inte ett alternativ då de inte går att få såhär vida som han behöver.

Senast ändrad:

Jag tycker att sadeln ser ut att ligga i bra balans. Kom ihåg att inte bara vara allergisk mot bakvikt, framvikt är lika illa det...

Jag tycker att sadeln ser ut att ligga i bra balans. Kom ihåg att inte bara vara allergisk mot bakvikt, framvikt är lika illa det...

Absolut!! Men det är inte lika ofta man ser det :p Och på min skulle det aldrig hända..:rofl:

Så ni tycker den ligger i ok balans? Om ni tycker det så kommer jag behålla sadeln och rida in den. För den kommer nog bara bli bättre och bättre. Jag är bara rädd att det inte blir tillräckligt bra för att vara godkänt. Men om ni tycker det är ok nu, så kan det nog inte bli katastrof. ;)

När är bilderna tagna egentligen?? Bilden med fölet då är ju hästen så tunn att manken sticker rakt upp o sommarbilden ser hon ju rundare ut. Hur ser hon ut i dagsläget?

Jag har svårt att tro att en Stübben skulle passa din häst då dom är ngt svängda o din häst ser rak nästan karpryggade ut. Dessutom har hon lång manke o får då kort sadelläge så jag hoppas att du inte är lång eller har stor rumpa...;)

När är bilderna tagna egentligen?? Bilden med fölet då är ju hästen så tunn att manken sticker rakt upp o sommarbilden ser hon ju rundare ut. Hur ser hon ut i dagsläget?

Jag har svårt att tro att en Stübben skulle passa din häst då dom är ngt svängda o din häst ser rak nästan karpryggade ut. Dessutom har hon lång manke o får då kort sadelläge så jag hoppas att du inte är lång eller har stor rumpa...;)

I dagsläget är hon ungefär som sommarbilden. Fölbilden var mest bara för att det var den enda "helbilden" jag har. hmm, ingen Stübben... Några förslag, typ den prisklassen? :)

Och jo, en liten rumpa finns nog allt :angel:

Hur ser det ut i Umeå med sadelutprovare? För hade jag varit i din sits hade jag åkt in med hästen till en kunnig sadelutprovare. Den prisklassen du letar i är vettig och du kommer säkert hitta något som passar.

Jag kan inte heller mycket om sadlar men har lärt mig hur sadlar till just min häst ska se ut genom att åka in till mina favorit-utprovare :)

I dagsläget är hon ungefär som sommarbilden. Fölbilden var mest bara för att det var den enda "helbilden" jag har. hmm, ingen Stübben... Några förslag, typ den prisklassen? :)

Och jo, en liten rumpa finns nog allt :angel:

Ja jo en LITEN rumpa o korta ben var det jag hoppades på....:D;)

Prova Jensen, Passier Grand Gilbert, Morris and Nolan och Albion. Alla finns i din prisklass.

Lihna: Jag har ingen aning om hur det ser ut med sadelutprovare, om jag ska vara helt ärlig har jag ingen aning om hur det går till när man gör något sådant.

Men hoppas jag hittar någon sadel som passar bra på henne...

Novali: Haha snarare en medelstor rumpa och långa ben :angel: Det gör det hela så mycket mer spännande!

Sen en generell fråga till alla som har någon åsikt... Vad tycker ni om Wintec Cair sadlar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
301
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 552
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 936
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat