Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Någon vänlig själ som kan tipsa om vad som kan tänkas passa på denna donna?
Jag föredrar djup sits med rätt mkt stöd.
Maiomih.jpg

mh.jpg

maiomirygg.jpg

Spelar ingen roll om det är ny eller begagnad, men max 12000 vill jag lägga ungefär.
Tack på förhand

Senast ändrad:

kl

Då jag inte kommer satsa på någon högre nivå i hoppning med min pålle längre så är jag nu på jakt efter en passande dressyrsadel! Har prioriterat hoppsadel tidigare men nu är alla kort inriktade på dressyr. :D

Har prövat lite olika märken på honom, men ingen har riktigt klaffat. Har tidigare konstaterat att han har kort, bred och ngt svängd rygg - däremot verkar han inte kunna ha alltför svängda sadlar o vad ska man leta för sadel då? En rak? Vad finns det för sadlar som är endast ngt svängda?

Skulle vilja prova lite olika islandshästmodeller av dressyrsadlar, tror det kan passa min pålle bra.

Skulle vilja prova dessa märken:
- Stübben (om de har bredare än 32 i bomvidd vill säga, möjligen kanske dom är för svängda?)
- Pfiff Friese
- Tekna
- Hekla, är det märke Globus?
- Dominus
- Frank Baines
- Henri de Rivel, bomvidd 33 möjligen
- Röösli, men knappast med min plånbok :p har för mig att de breda sadlarna inte finns så många på begagnade marknaden

Vad är värt att testa?

Två bilder på objektet, kanske inte så användbara?
_CIMG0921.jpg

_CIMG0917.jpg

Min gammelpålle är grov, liknande din hästs rygg, lite rakare vid arbete och Crown sitter perfekt på honom. Har även haft sadelmakare ute som har stoppat sadeln efter honom för att göra det ännu bättre.

oki, det kan ju vara värt att testa iaf. :idea:
dock så vet jag att en crown warmblood inte ligger bra på honom, en i stallet har en sån så jag provade den. men du kanske syftade på en annan modell?

Arwen eller Jessica hade jag provat (båda har funkat på min men har en Arwen), Warmblood har helt annan uppbyggnad.

Nu behöver även jag sadelhjälp om det är någon som har någon idé om vad som kan passa, vi har hittills ridit i en Anky Salinero men den ligger inte an hela vägen utan släpper väldigt tidigt samtidigt som den är för bred.
Hästen är 4år, så gärna med bra andrahands värde då jag förmodligen kommer behöva byta om en inte allt för avlägsen framtid igen. Tar gärna tips på sadlar för modern dressyr också om ni är kunniga på det området också, då det börjar bli dags för den typen av aktiviteter nu.

P4071211.jpg
P4071212.jpg
P4071214.jpg
P4071215.jpg
P4071218.jpg
P4071220.jpg

Aprilia: om det inte är nödvändigt med en lädersadel så prova bates.

Jochanda; rak rygg som sluttar något uppåt, Amerigo Vega men kanske även Classic. Jensen Gladiateur med rundbossor. Det är ett par st kvalitetssadlar som kan passa.

oki, bates har jag inte ens funderat på - trodde de var lika som wintec men antar att de inte är det? har haft en wintec IW som jag gillade men den ville inte ligga still på hästen...

Jag hade en bates hoppsadel på min donna som låg som en smäck. Utom det faktum att den gled runt (åt sidan). :p

Hon ser ut såhär.

stl2.jpg

*KL*

Jag skulle behöva lite tips på vad som kan ligga bra på en rygg som är rak men sluttar något uppåt mot korset (blir rakare vid arbete). Sadlar har en tendens till att bli framåtlutande på henne och den sadel som jag har nu slipper jag nerförsbacken men då klämmer den på henne framtill. Verkar super jobbigt att hitta rätt...
Har varit och provat ut på sadelställen men oftast känns det bra den stunden jag är där och provar men skit efter ett tag hemma :crazy:

Jag länkar några bilder och lägga upp här så ni får en uppfattning om ryggen.

http://www.pixbox.se/pic_show_id32297393.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id32297394.html

Tack för hjälp

Kan tillägga att jag inte har en stor plånbok...

Senast ändrad av en moderator:

Novali! Du har ju en Butet, vad tycker du om den? Du tipsade ju mig om den sadeln.

Har fått möjligheten att få en utprovad som då kommer redan nästa månad.

Dom är helt fantastiska :love:. Det gör så ont i mig varje gång jag ser någon som har en butet, eller läser om någon som ska köpa/har. Jag behöver en Butet för att mitt liv ska bli komplett!

Att rida i Butet har varit bland det häftigaste jag varit med om. Snacka om att bara sitta där och kunna RIDA utan att fokusera på något annat i hela världen.

Nisse gick bättre med Buten som låg som en påse skit, än med den väldigt välanpassade Alton (då han gick "som vanligt" med den.) Men samtidigt fattade vi ju att det inte fungerar i längden att ha en sadel som ligger på bogbladen.

Jag har bara ridit i Childeric någon enstaka gång, men jag tyckte Butet var mycket bättre.

Jag har dock bara ridit med Butet som har single flap, Nova har med dubbla.

Knapplånar !

Jag är överglad !

Idag har jag hittat en sadel som passar både mig och pålleman.
Det är en Kieffer Kür Excellent. När jag först provade den i affären så nästan ylade jag för att den var så skön att sitta i. Så jag bad en stilla bön att den skulle passa på hästen och det gör den.

Min häst har rak rygg, ngt byggd i uppförsbacke, omarkerad manke och behöver betydligt smalare bom än vad jag trodde.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
301
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 567
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 936
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår

Hästrelaterat