Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Tack för infon! :) . Men idag bestämde jag mig för Childericen. En 03:a i väldigt fint skick. Det var ett väldigt bra pris på den tyckte jag. Självklart hade man väl helst velat ha en ny måttbeställd men inser att när hästen inte är färdig musklad att det är väldigt mycket pengar att lägga ut.

Var ju väldigt sugen på att prova en Butet, men den var en bit härifrån och då skulle det bli fraktkostnader osv om man inte skulle vilja ha den. Men vi får väl se när jag ger mig ut på sadeljakt igen om jag får tag i en butet, enligt min sambo så är vi hästtjejer aldrig nöjda med en sadel mer än i två år typ;)

Provade Childericen på båda mina damer och den låg faktiskt bra på båda!

Hoppas den funkar bra då, huvudsaken är ju att hästen och du är nöjda och en sadel passar ju aldrig alla.
Om du får chans att prova en Butet ska du ta chansen dock, du kanske hatar den eller älskar den men då vet du ju iallafall ;)
Det här är min 'baby' haha, tog allt jag gillade och slog ihop det (min hoppsadels sits exakt, plus extra korta dressyrkåpor och sen måttad efter hästen) http://www.pixbox.se/pic_show_id31923244.html

Har ridit i en Butet hopp och den gillade jag ju. Det är ju himla fina sadlar. Ja hoppas att jag kommer vara nöjd med min Childeric ett bra tag till ;) Hästarna kändes ju fina och rida med denna sadel. :)

Jag vet hehe, jag har bara inte samma erfarenhet. :) Trots att jag har Tixerant gjorden, som man inte bör ha till Childeric (men hästen vill ju bara ha den så då får det bli så).

Nu blev det ju en Childeric, en 03:a i väldigt fint skick. Blev lite nyfiken varför man inte bör ha Tixerant gjorden till en Childeric? Är nämligen intresserad av att köpa en tixerant när ekonomin tillåter.

Pga att den är så elastisk, kan göra så att sadeln inte ligger still. Eftersom sadeln är så mjuk så blir det lite too much.

Alternativet för oss är dock hysterisk rädd häst varje gång han ska gå första stegen med sadelgjorden spänd..... Men har du inte en sadeltvångshäst så kanske det är bäst att välja nåt annat, finns ju bredare tryckfördelargjordar i läder också. Dock inte lika breda som Tixerant, då får man ha en magplattegjord. Har funderat på en sån men har redan en halv förmögenhet liggande i gjordar som hästen hatar så drar mig lite för att köpa ännu en. :p

Grattis till ny sadel! :)

Aha oki då förstår jag. Provade en Trixerant på min ena i somras innan hon skadade sig, då red jag i Amerigo sadeln och tyckte att hon rörde sig mycket bättre. Nu tycker jag dock att hon rör sig väldigt bra i Childericen så det kanske är onödigt och köpa en trixerant utan istället investera i en i läder.

Nu måste jag nog köpa vinterridstövlar, upptäckte ju att hästarna rörde sig mycket bättre med Childericsadeln och då jag har problem med att ha vänsterfoten still (bröt fotleden för 2 år sen) blir det ännu jobbigare när de rör sig mer att ha foten still när jag bara rider i ridskor. Blir för kallt att rida i mina stövlar och har för tjocka strumpor för att få på ett par shortchaps. Skulle nog behöva ha högre lön tror jag ;)

*kl*

HJÄLP!! :D

Jag letar sadel till min C-ponny och vet inte vilken ände jag ska börja i...

Eftersom det är en ponny så behövs det en bred och kort sadel (på alla håll) då jag har korta ben också :p Så inga långa kåpor. 16 eller möjligtvis 16,5 och riktigt bred alltså. Hur bred vet jag faktiskt inte :crazy: men vi pratar extra vid eller liknande.

Ska försöka ta andra bilder på ryggen om det behövs :)
Men så länge får ni hålla till godo med dessa.

39546_451282872296_712107296_5395878_6743385_n.jpg

Står lite bakom sig men fanns inte många som var från sidan

6533_113145502296_712107296_2147122_4628514_n.jpg

Lite långt ifrån, men i rörelse.

58103_451282987296_712107296_5395892_2130939_n.jpg

I trav. Blir lite rakare i ryggen vid rörelse tycker jag det ser ut som.

20977_233690317296_712107296_3229256_4071400_n.jpg

Med ryttare. Som sagt ingen direkt lång rygg.

Sadel med bred kanal krävs. När jag tvättar henne samlas det vatten i "rännan" på ryggen.

För min egen del, vill jag gärna ha en sadel med stöd dock inte för stora eller för långa + är en sadel med mjuk sits.

Jag är fattig student så budgeten är begränsad!
Alla förslag välkomnas! Har jag missat nåt får ni fråga haha

Dominus var min första tanke, men den kan bli för svängd. En bra sadel och inte alls för dyr och den går även att få med korta kåpor. Har själv hoppmodellen och både jag och ponnyn är nöjda!

Har även en Jaguar Deep seat till denna ponny, men den ligger ju i en högre prisklass.

Kanske en Prestige Lucky Dressage? Är deras ponnymodell och den verkar otroligt prisvärd:).

*kl*

Någon som vet om Santa Cruz är i princip likadana i sina bommar mellan modellerna?

Jaha nu vill jag ha en sån! Får bara skaffa en pad till min rumpa för den ska tydligen vara lite hård i sätet, eller så använder jag bara min inbyggda pad :rofl:

Frågan är bara, vem ska betala?? Att den passar har jag redan bestämt så det behövs inte diskuteras :D

*kl*
Jag behöver lite tips och råd, letar begagnat för fullt men börjar få slut på idéer! :confused:
Har provat ett flertal sadlar som legat okej, men ingen som passat helt 100. Behöver en väldigt kort, rak och bred bom (minst strl vid). Smal över bogarna och ryttare med 1,65-ben och liten rumpa.

Passier Lenox ligger i bra balans, men blir för lång även i 16,5" och glider gärna fram, tycker dessutom att bossorna är väldigt smala. Har testat Passier Optimum, kan tänkas passa men just den sadeln var lite mer svängd än de normalt är, skall försöka prova en mer normal. Prestige Modena lättar lite bak, för svängd? Albion SLK inte helt dum, men inte heller helt bra, också lite lång. Testade en urgammal Stübben Excalibur i somras som hästen trivdes med, jag upplevde att kanalen kom väldigt nära ryggen och tyvärr försvann sadeln innan jag hann prova den något mer. Kieffer har vi också testat, skulle kanske kunna funka. Frank Baines hamnar för mycket ovanpå hästen, även i riktigt vida bomvidder. Har haft en Morris & Nolan allround som låg hemskt, men det var kanske bara den modellen. Santa Cruz passar tyvärr inte mig.

Någon som har lite koll och kan komma på något värt att prova? Jag känner mig vilsen ;)

Om Venus'en ligger bra och du trivs med den så är det en väldigt bra sadel, och den är oerhört prisvärd nu!

Annars kanske Jaguar vore nåt?

nja jag trivdes ju inte i venusen alls tyvärr! men nu har vi provat ut en tekna på honom och den ligger till och med bättre än venusen. hoppas den ligger lika bra i smalare vidd nu när vi ska prova en smalare variant!

KL

Någon som vet hur lång anläggningsytan är på en Albion K2 jämfört med en Amerigo Vega?

Jag har en Vega nu, som egentligen ligger ganska bra, men jag tycker jag hamnar lite för högt "ovanpå" hästen. Är lite intresserad av att prova en K2 men vet inte hur lång den är? Behöver en sadel som helst inte är längre än Vegan..

Många hästar ser ut att ha mkt bågad rygg, men när de jobbar o går i rätt form, rätas den oftast ut en hel del. Man kan "killa" hästen lite under magen, typ där sadelgjorden sitter, så brukar de dra upp ryggen ungefär som de ser ut när de jobbar :-)

På andra bilder ser hästen ut att ha ett rätt kort sadelläge, det kommer nog att omgående diskvalificera Isabellen.

Kanske i stl 12"..... ^^

Nej din häst är alltför kort och svängd, isabellen är en gigantisk sadel åt alla håll.

Glöm alla sadlar med kilbossor, du behöver en svängd, kort rundbossad sadel. :)

Men Jaguar, Dominus, vissa Amerigomodeller, Prestige. Det finns ett brett utval av sadlar med rundbossor :)

Några sadeltips till denna hästen?
Han är bred. Jag ringde och frågade sadelprovaren i grannstaden om hon hade några breda sadlar inne som jag kunde prova. När jag kom in med min Globud 38:a tittade hon på mig och sa att såååå breda hade de inte. Och jag misstänker att den börjat bli för smal. :crazy:
Han har rätt kort rygg också. Jag behöver 16.5" sadel.

31979234.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
303
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 611
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 939
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 918

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka