Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Jag skulle bli superglad om någon kunde hjälpa mig med sadel till den här hästen! :)

Har tagit bilder från alla möjliga olika håll, hoppas att de räcker. Petade henne även under magen som jag läste att man skulle göra för att se hur hon ser ut under arbete och då sköt hon upp ryggen lite såklart men inte så att jag anser att ryggformen ändrades nämnvärt.

Vad tycker ni om hennes rygg? Ganska rak va? Hon är omusklad som ni ser då hon stått en tid.

Chira029.jpg

Chira017.jpg

Chira016.jpg

Chira014.jpg

Chira013.jpg

Chira012.jpg

Det är inte min häst så negativa kommentarer om utseende eller liknande hoppas jag ni kan spara åt er själva, tack :)

Fortsättning i nästa inlägg!

Här är även bilder på henne med sadeln hon har idag, en Wintec Cair. Har jag sadlat för långt fram? Sadeln glider fram lite vid ridning och pälsen ruggas bak på ryggen.

Chira024.jpg

Chira026.jpg

Chira025.jpg

Chira023.jpg

Vad tycker ni, ser sadeln bra ut? Förmodligen inte eftersom den åker fram vid ridning... Går det att lösa med en pad eller liknande eller ska jag leta efter en ny sadel? Ge gärna förslag på budgetvarianter då jag är student, absolut max 6000 :)

Det är inte min häst så negativa kommentarer om utseende eller liknande hoppas jag ni kan spara åt er själva, tack :)

Senast ändrad:

Din häst är takformad, ganska rak med lite´uppåtsluttande rygg. Din sadel är för smal o för breda bossor så därför åker den fram när du rider.

Det första du ska prova är att byta koppjärn till ett bredare, sadla betydligt längre bak o se vad som händer.

Annars kan nog Tekna passa, om du tittar i denna tråden så finns den nog info om den sadeln. En tjej på dressyr har den till sin travare o är mycket nöjd, vissa likheter i ryggen med din häst.

Lycka till!

Tack så jättemycket för ditt svar :bow:

Med tanke på att hon är omusklad nu så lär väl sadeln ligga annorlunda om ungefär 2 månader när hon musklat på sig. Hur ska jag förhålla mig till det utan att behöva byta sadel en gång till? Kan man anpassa sadeln jag köper nu på något sätt för att den ska fungera även senare när hon fått mer muskler eller är det helt otänkbart?

Ska prova byta järn. Att du säger Tekna gör mig väldigt glad då jag hört otroligt mycket bra om den sadeln! :)

Ja det bästa är ju om det bara hjälper att byta järn i din sadel o kanske lägga en pad under tills hon musklat sig. Men du får nog ge henne nåt annat foder för hon ser ju väldigt tunn ut i överlinjen även om hon har stor mage? Vet du om det är bra värden på ert grovfoder? Annars kan du ju alltid ge henne några kg luzern. Hackat strå gillar jag men det finns ju även i pellets form om man föredrar det.

Det är som sagt inte min häst så det är ingenting jag kan göra något åt i dagsläget. Jag kommer eventuellt ta henne på foder och då får jag se över vad hon ska ha för foder.

Har pratat med lite fler om sadel och fått tips om Tekna så jag var iväg och lånade hem en sån sadel idag. Ska försöka testa den under helgen så då återkommer jag nog med bilder!

Aha! Jag uppfattade det som om du redan hade tagit henne på foder...nåja, återkom med bilder så får vi titta!:)

Nu har jag varit och testat och tagit kort på Teknan och skulle bli superglad för lite åsikter :) Det är en 17" och bommen är 31. Jag och min stallkompanjon tyckte att 31 kanske för för smalt men annars ser det helt okej ut! Vad tycker ni?

Chira007.jpg

Chira006.jpg

Chira005.jpg

Chira004.jpg

Chira002.jpg

Chira001.jpg

Ursäkta mina bildbomber men jag vet inte vilka bilder som är bäst :p

Vet inte om jag sadlade för långt fram nu igen...? Svårt med hennes mage dock, sadelgjorden glider fram :p

Ja den är för smal, skulle t om kunna vara 2 bomvidder för smal. Har du möjlighet att hitta en vidare för provning?

Och försök iaf lägga den lite längre bak också nästa gång du provar något. Jag förstår att det är svårt med hennes mage men iaf så man kan se hur det SKULLE kunna bli när hon bantat ned maggen!

Ska försöka hitta en 33:a idag och testa den! Och lägga den lite längre bak ;)

Uppskattar verkligen din hjälp :bow:

Var iväg med sadeln idag och skulle byta till en större hade jag tänkt men de hade ingen större inne på lager så det slumpade sig så bra att jag ändå ska gå förbi med hästen på torsdag för att gå till veterinären så då sa de på affären att jag skulle titta förbi hos dem efteråt så skulle de titta på det! :) Hemskt bra!

KL

Har fått prova en Albion SLK Ultima på min pålle som låg som gjuten... Svår att få tag på dock, men har sett en del K2 ute på marknaden. Hur pass stor skillnad är det mellan de två sadlarna?

Det är STOR skillnad på SLK:n och K2:n både för hästen och ryttaren. K2 är mycket rakare och har flatare säte, bredare midja och mindre stöd. Har själv en SLK ultima som är en helt fantastisk sadel, kommer då och då ut begagnade så helt omöjliga att hitta är de inte (om man inte behöver en XW vilket lär bli nästa bomvidd för min häst när hon musklat sig lite till :crazy:).

KL

Jag har milt sagt panik, jag måste ha en sadel helst igår då min skada gör att balansen är åt helskotta. Just nu rider jag i en flatback utan ett enda stöd vilket gör att jag håller på att åka så fort häststackarn plockar fram lite energi och börjar röra sig.

Så MKT stöd är önskvärt och jag har långa lår så jag behöver en sadel där de får plats.

Några tips någon?

dsc06168_136136330.jpg

dsc06169_136138461.jpg

kanske ska tillägga att jag precis köpt honom och att jag är medveten om att han är både smal och omusklad. Vi håller på och jobbar på det :)

Ja så är det Solvira, K2 är rakare o bredare i midjan o SLK ngt mer svängd o smalare midja. Så du får nog leta på begagnat marknaden!

Tycker det ser ut som en typisk Röösli rygg!:) För den sluttar lite uppåt o behöver rundbossor som släpper i tid. Men vad pratar vi om för prisläge?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
303
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 611
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 939
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 918

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka