Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Jag funderar starkt på en Pfiff Amaretto. Vad tror ni? Problemet blir bara vilken storlek jag ska ha..... Letar man begagnat är det nästan bara 17,5" ute. Finns det någon som helst chans att man får plats med en 17,5" sadel på min lilla häst? Var länge sedan jag provade någon, men minns att jag upplevde den jag red i som väldigt rymlig, det va en 17,5:a.

Ken Taur har jag titta på lite också, men tror att det kanske blir lite för rakt och lite för mycket bossa som riskerar att trycka bak på honom....

Albion SLK är en annan fundering, men de minsta jag hittar på annons är 17", ni som ridit i dessa, upplever ni de som små eller stora i sitsen? Är det långa sadlar? Tycker det är svårt att få någon jättebra uppfattning då hela sadlen egentligen ser ganska "klumpig" ut i mina ögon..... Men verkar skön ändå liksom :p

Usch, jag är uppriktigt skittrött på detta :grin:

Vad har du för storlek på din alpina? Vilken storlek trivs du i själv förresten?

Funderar lite på om du testat lemetex bernina? Den har rundbossor, är lite lagom svängd sådär :angel: (superbra på beskrivningar, du får googla helt enkelt) underbar att rida i (smaken är iofs som baken), Jag har haft min till mitt sto som i sin ungdoms glansdagar verkar väldigt lik din pålle ryggmässigt och hon har trivts ypperligt. Värt att prova kanske? :idea:

Är det någon av de där sadlarna som har lite större stöd och gärna stiglädrena en aning längre bak? Jag hamnar så lätt i stolsits och behöver en sadel där jag får hjälp att ta tillbaka benen. Sen måste den vara mjuk eftersom min rygg är trasig. Och självklart måste den passa Leo, det är ju det viktigaste. Tyckte min Morris låg bra i början, men inte nu längre uppenbarligen. Jag vet att tidigare ägaren hade en Wellington elite på honom, men jag har fått för mig att den är för svängd?

Du kanske skulle prova albion SLK Ultima. De har rejäla knästöd och är väldigt mjuka. Jag har en albion K2 och den har inte så stora knästöd. Vill du köpa från England kan jag tipsa om en bra kontakt.
Vegan hade inte stora knästöd

Hej!

Jag skulle vilja veta vad det finns för dressyrsadel som liknar Prestige Golden Star i bommen? Helst en syntetsadel eller något som man lätt får tag på begagnat (lågt pris, ca 3000). Sen är det inga jättevidder det handlar om utan hästen har 34, snart 35 i Prestigesadeln så ja, en normal mot vid-vid bom. Hur pass svängda blir Wintecsadlarna i den bommen? Skulle en Wintec med vidare bom + fårskinn passa om den blir mer svängd? Funkar någon av Griffinmodellerna?

Lundatorp: Fast tycker inte den ser så himla rak ut? Den ser lätt svängd ut på de bilder jag sett, framförallt den "nya" varianten som inte har lika stora kilbossor som den "gamla". Men jag vet inte, vill ju ha möjlighet att prova. Är ju inte kul att köpa ny sadel till en unghäst......

TeamLundVer: Alpinan är 17,5". För övrigt upplever jag att den är i längsta laget för hästen! Countyn jag hade var 17" och den upplevde jag som stor, visste liksom inte riktigt vart i sadeln jag skulle sitta :p Iom att Alpinan är en flatback så upplever jag inte de som lika svårt att hitta min plats i den, det är ju inget stöd någonstans iallafall :p:o Dessutom så MÖRDAR den min stackars bakdel :devil: Jag gillar mjuka sadlar, har VÄLDIGT markerade sittben om man säger så :crazy:

AnnBur: Jag gillar verkligen Wellingtonsadlarna, men provade en Elite och hästen visade ett mycket tydligt missnöje över den! Dessutom blev det för lite plats för manken. Den är ju ganska hög och stor så behöver ju en sadel som verkligen lämnar plats för den.

Tack så jättemycket för era svar =)

Senast ändrad:

Jag hade en spansk, nu är han tyvärr borta :cry:

Hästen jag har nu som ska ha sadel är den bruna Welsh cobben på bilderna.....

prova en röösli.

jag provade både röösli och county på min och countyn var mkt mer svängd.
jag har haft röösli under ca 5 år och provade på många typer av hästar och den passade alla hästar! utom mitt halvblod som har alldeles för rak rygg.
Den är prisvärd och du få alltid igen pengarna du gett för den, även om du köper en begagnad.

Är det någon av de där sadlarna som har lite större stöd och gärna stiglädrena en aning längre bak? Jag hamnar så lätt i stolsits och behöver en sadel där jag får hjälp att ta tillbaka benen. Sen måste den vara mjuk eftersom min rygg är trasig. Och självklart måste den passa Leo, det är ju det viktigaste. Tyckte min Morris låg bra i början, men inte nu längre uppenbarligen. Jag vet att tidigare ägaren hade en Wellington elite på honom, men jag har fått för mig att den är för svängd?

Jag håller med Hedwig om SLK men det går även med vanliga SLK om du inte kan hitta nån Ultima.

Sen måste jag ju propagera för Jensen i ditt fall...där sitter stiglädren lite längre bak o stora knästöd. Jag har samma problem som du med stolsits men icke i min Jensen! Jag har Jensen Amiral i buffelskinn, underbart mjuk att sitta i o passar raka hästar.

Tack för tipsen. Jag ska kika både på både Albion och Jensen. Hedwig, jag vet vilken du menar i England, men jag måste köpa en begagnad sadel tyvärr. Risken är att de här är för dyra för mig ändå. Det beror lite på vad jag får ut för den jag har... Vad är skillnaden på en vanlig SLK och en Ultima?

Ultiman är väl egentligen bara en lyxigare variant av SLKn med större knästöd.:)

Hur gammal är din M&N? Jag hade precis samma mått på min och den sålde jag väldigt snabbt. Den var 3 år och jag fick 10 000:- (2½ år sedan)

Jag vet inte hur gammal den är faktiskt. Vet bara att den för 2 år sedan kostade 14 000 i en sadelbutik så den kan ju inte vara såå jättegammal.

Du kan ta reda på det genom att kontakta generalagenten för M&N. Googla på Horseman sadelmakeri. Det är han som har tagit in din sadel. Finns ett id-nummer på din sadel som kan ge dig information om hur gammal den är. Kan ju vara bra att veta eftersom de har 10 års garanti på bommen om jag inte minns helt fel.:)

Ultiman är väl egentligen bara en lyxigare variant av SLKn med större knästöd.:)

Hur gammal är din M&N? Jag hade precis samma mått på min och den sålde jag väldigt snabbt. Den var 3 år och jag fick 10 000:- (2½ år sedan)

Det är större knästöd och så är det kalvläder. När det gäller Platinum-varianten som jag har så har den utbytbar frambom. Menar då inte koppjärnet utan hela trädelen av bomen fram kan bytas ut för ca 2500:- (när jag kollade kostnad i våras). Väldigt praktiskt om hästen breddar sig :) Det inkluderade den vidare bomdelen, frakten och själva arbetet.

Kolla in Bates Isabell Werth annars, har stora flyttbara knästöd, extremt djupt säte och stiglädrena längre bak än normalt och utbytbara koppjärn. Finns oxå ganska många på beg marknaden.:idea:

Höll inte du till i uppsala, jag ska till vet den 10/8 så då kan du om du är där prova att rida i min Isabell om du vill? :)

Jo jag bor i Uppsala. Antar att du ska till Ulltuna eller? Vad har du för bomvidd på din sadel? Han behöver ju en ganska vid tror jag. Fast han är rätt urholkad uppe vid manken. Jag funderar på Bates innova. Jag tror att den sadeln skulle passa mig jättebra, men jag har hört en del säga att den är svängd och andra säga att den är rak? :S Dessutom är den nog lite väl dyr för mig, men den och isabellen ligger väl i ungefär samma prisklass va?

Japp ska till Ultuna. Det är ju utbytbara koppjärn på Isabellen och Innovan så bomvidden är nog inga större problem. Just nu sitter det medium/vid i (tror jag) och dom är relativt rymliga i bomvidden, tycker jag i alla fall.. Men jag kan ta med koppjärn så vi kan byta till annan storlek om du vill. Jag tror att Innovan är mer svängd än Isabellen. Tycker själv att Isabellen är bättre just pga att du kan flytta/byta knästöden medans på Innovan så är du fast med där dom är och den storlek du valt. Ja Isabellen och Innovan har samma nypris men du kan säkert hitta båda på beg marknaden, har själv sett flera st till salu, om man vill ha svart vill säga.:p

Jag vill ha svart, så slipper jag byta ut hela resten av utrustningen. Synd att innovan är mer svängd än Isabellen. Men kan man byta koppjärn själv? Haha jag har ingen koll alls känner jag... :p

Ja visst kan man det, är superenkelt, bara 4 skruvar. Koppjärnen kostar ca 300:-:)

Bates Innovan är ett mellanting av rak/svängd kan man säga. Isabellen är ngt rakare. jag har haft båda....dock inte Bates Isabell, utan Wintec Isabell. Om jag skulle välja mellan Bates Isabell och Wintec Isabell så skulle jag välja Wintec....materialet är underbart! varmt på vintern, svalt på sommaren och skönt att kunna rida med oskodda ridbyxor utan problem.

En Prestige Top Dressage, vad tror ni om det till min herre?

Provsatt en när jag var på sadelletarrunda förra veckan, och den va verkligen kanonskön! Den är ju lätt svängd, vad det ser ut som på bilderna iaf, funderar bara på hur den ser ut i bossorna. Är de relativt platta eller är de takformade? Nån som vet?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
303
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 941
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka