Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Jag tycker de är ett mellanting, inte superplatta som M&N och Albion, men inte heller alltför takformade.

Men det beror lite på hur vid din häst är? Prestiges sadlar är smala, och jag upplever att de är byggda för halvblodshästar och inte runda ponny/cob-typer. Det kan ju vara värt ett försök iaf!

KL Till Feel: Prestige låg inte bra på min relativt breda (100grader) ponny med något svängd rygg. Kom aldrig ner utan låg "ovanpå".

Jo det var det jag menade med att de verkar vara gjorda mer för "halvblodstypen", på min cobtyp ligger de också "ovanpå", trots att bomvidden inte verkar vara helt fel...

knapplån!

jag har en svart Tekna dressyrsadel som ligger bra på min häst...hade funderingar på att även beställa en Brun! men nu såg jag att dm precis släppt Teknan i VIT färg...:eek: hela sadeln är alltså vit...

är det snyggt måntro?

HJÄLP!

behöver tips på sadel.... hittar ingen, inte än iaf.

Befintlig sadel har tryckt honom på ryggen pga något för smal bomvidd, för smal kanal och för svängd bom.
Jag har en äldre Jaguar idag.

Hästen är 6 år 170cm
bred över ryggen och ryggrad/ muskelfästen
ganska rak i ryggen på längs och tvärs :laugh:

just nu lite intryckt vid manken, så måste få möjlighet att bredda sej.

Tips någon???

Jag själv gillar ordentliga knästöd, och mjuk sadel med bra grepp, gärna brun.
Älskar Jaguaren :cry::cry:

ok! :) det är inget som jag provat än, ska hålla utkik! Tackar för tips :)

Ok, jo de ligger nog något i det. Att de är svårt att få de att komma ner på en "cob-rygg".

Men, nu har jag fått en ny idé :idea:
Frank Baines! Visst brukar de passa hästar med breda ryggar? Är i första hand Omnin jag tänker på.....

Knappis

Jag sitter också här i sadelköpar tankar. Och stallägaren undrade häromdan om jag inte bara kunde köpa en dressyrsadel av den jag har just nu (har ju en T6 hoppsadel) så nu har jag börjat fundera på om jag inte ska göra det "lätt" för mig och göra det. Det som gör att jag tvekar är att jag inte har nån aning om hur den sadeln är att rida i, och att hoppsadeln SER ut att ligga halvtaskigt på honom. Även om han säger att han trivs jäkligt bra med den och den inte gav några problem när han var som känsligast i ryggen och fick ont för minsta lilla. Han blir ju rak vid arbete, och jag undrar om det inte är just för att bossorna släpper lite tidigt i bak som gör att han trivs så med den? (Det var ju precis där han fick ont förut.)
T6an ligger inom vad jag kan ha råd med just nu, och det är ju det som är det största problemet. Jag vet ju vad jag helst skulle vilja ha och vad han kan tänkas passa i, men det finns helt enkelt inte inom vad jag har råd med just nu. Och jag blir galen av att rida i hoppsadel hela tiden. :p

Det är svårt sånt här, när man sitter och funderar på vad man kan våga prova! Hur skulle ni göra?

Det är stor skillnad på dressyr och hoppsadeln T6. Så det är nog inte alls att göra det enkelt för dig om du köper dressyren. Spec. inte om redan hoppen ligger halvtaskigt..
Dressyren är mycket mer svängd i bommen än hoppsadeln enligt mina erfarenheter iaf.

Jag har själv en T6 showjumper, och äger en Tekna dressyr om det kanske kan hjälpa dig något. Kan inte Teknan vara något? Den är t.o.m billigare än T6 dressyr + att Tekna är en jäkla underbar sadel enligt mig och mååånga andra. :love:

*KL*

Jaha, då är jag återigen i sadelletar tagen=( Fick en dressyrsadel utprovad i våras som inte alls funkar....

Funderar på att prova något nytt och åka till Strömsholm för utprovning av sadel. Någon som har erfarenhet därifrån? Har de mycket att välja på??

har du provat röösli? jag har iofs bara skumläst men jag tror det kanske skulle kunna vara något.

I går provade jeg flera typer dressyrsadlar fra Farmland, og også en fra Guy Chanel. Farmland sine sadlar var av mycket fin kvalité, og de virker til å passe veldig bra på typ iberiske hester, cobs osv :)

Til min Estupendo, tror jeg det blir en Farmland Magic eller Farmland Rebell :)

http://www.farmlandsadlar.se/sadlar.html

Hej, har nu en Finesse dressyrsadel hemma och provar på min häst som har bred manke, rund och rak rygg. Något överbyggd bak och stora bogblad. Den ser ut att ligga väldigt bra på henne och jag tyckte den var mycket bättre att rida i än min bates IW som jag har annars. Fick en helt annan kontroll i kort trav och galopp. Dock fick jag för mig att sadeln åkt fram ett par centimeter under ridpasset till mitt förtret. Någon som har erfarenhet av detta? Undrar om det är specifikt för finessesadeln eller om det beror på den lilla överbyggnaden + lite tjocka gräsmagen. Typiskt när man hittar en sadel som e bra för övrigt! Tänkte även testa en Bates Caprilli dressyr. Någon som har nån erf av dessa? Ser lite konstig ut i sitsen tycker jag.

Jag har alltid varit förtjust i Farmland men det var länge sen jag såg någon nu. Vore jätteroligt om du sen lägger ut bilder på din sadel när den kommer!

Och jag som upplevt dressyrsadeln som rakare. Har ju inte provat den på just min häst, men sett den på andra hästar. Med halvtaskigt menar jag att jag aldrig skulle visa en bild på den och säga "här ser ni en sadel som ligger perfa", men den ligger ann hela vägen och hästen trivs med den, så... :)

Tekna är jag väldigt tveksam till att prova... Tror inte de bossorna skulle funka på min häst, jag tror att jag gärna vill ha nån som släpper lite tidigare just eftersom han fått ont på punkterna där dessa sorters bossor trycker.

Jag har funderat och funderat och funderat och undrar om det inte är så att min häst inte ska ha sadel för en särskilt rak rygg? De sadlar som han trivts i och inte fått ont av är just sadlar som i teori och på bild bara från sidan sett ut att ligga just halvtaskigt och varit lite för svängda, t.ex. Hubertus, Edinburgh och T6an. Efter att han fick ont tror jag det är ännu viktigare att välja sadlar som lämnar det fritt för honom att -våga- komma upp med ryggen, vilket jag upplevt att han inte gör i sadlar som ska passa rakare ryggare. Kanske bara är jag, men jag har blivit oerhört nojjig sen ryggontet. :p

Jag har fått prova en Wintec Isabell Werth förresten som verkade ligga bra. Inte provat rida i den, men det tror jag att jag kanske kan få göra. Men jag tycker den är så fuuuul, så jag vill inte ha en sån. :p Så jag funderar lite på Bates Isabell Werth (om jag kan hitta en begagnad för ett pris jag kan ha råd med...) eller en Bates Caprilli. Caprillin är jag extra intresserad av, jag gillar den typen av sadel och den använder väl samma koppjärn som jag fattat det? Men hur pass är den i passform, är den något som Werthen eller är den mycket annorlunda?

Va? Tekna är ju verkligen en sadel som släpper tidigt! :eek::laugh: Min häst går kanoners i den just för att den släpper tidigt och hon får massa utrymme att komma upp med ryggen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
303
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 941
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka