Sv: Vi som letar dressyrsadlar!
Och jag som upplevt dressyrsadeln som rakare. Har ju inte provat den på just min häst, men sett den på andra hästar. Med halvtaskigt menar jag att jag aldrig skulle visa en bild på den och säga "här ser ni en sadel som ligger perfa", men den ligger ann hela vägen och hästen trivs med den, så...
Tekna är jag väldigt tveksam till att prova... Tror inte de bossorna skulle funka på min häst, jag tror att jag gärna vill ha nån som släpper lite tidigare just eftersom han fått ont på punkterna där dessa sorters bossor trycker.
Jag har funderat och funderat och funderat och undrar om det inte är så att min häst inte ska ha sadel för en särskilt rak rygg? De sadlar som han trivts i och inte fått ont av är just sadlar som i teori och på bild bara från sidan sett ut att ligga just halvtaskigt och varit lite för svängda, t.ex. Hubertus, Edinburgh och T6an. Efter att han fick ont tror jag det är ännu viktigare att välja sadlar som lämnar det fritt för honom att -våga- komma upp med ryggen, vilket jag upplevt att han inte gör i sadlar som ska passa rakare ryggare. Kanske bara är jag, men jag har blivit oerhört nojjig sen ryggontet.
Jag har fått prova en Wintec Isabell Werth förresten som verkade ligga bra. Inte provat rida i den, men det tror jag att jag kanske kan få göra. Men jag tycker den är så fuuuul, så jag vill inte ha en sån.
Så jag funderar lite på Bates Isabell Werth (om jag kan hitta en begagnad för ett pris jag kan ha råd med...) eller en Bates Caprilli. Caprillin är jag extra intresserad av, jag gillar den typen av sadel och den använder väl samma koppjärn som jag fattat det? Men hur pass är den i passform, är den något som Werthen eller är den mycket annorlunda?