Sv: Vi som letar dressyrsadlar!
knapplån...
nu så försöker jag här igen... jag vet inte hur många olika sadlar vi testat på min häst men inget passar oss båda... suck!
vi har provat en äldre albion, tror modellen hette legend k1 (??). denna låg väldigt bra på min häst men jag kunde inte alls rida i den! för plan och för små stöd. jag behöver en sadel som sätter mig på plats!
vi har under ett halvårs tid lånat en kieffer master sadel (äldre) av min tränare som också ligger bra på min häst, inte riktigt lika "rymlig" i manken som albionen, men den trycker inte där och jag får in en hand när jag sitter på. denna sadeln gillar jag djuppet på, men jag hamnar ändå med underskänkeln för långt fram då stöden inte är så stora...
kieffer mastersadeln på:
förra träningen red vi i en isabell werth-sadel och den låg okej också tycker jag. hästen protesterade ingenting och jag trivdes RIKTIGT bra i den! denna låg ungefär som kieffern på honom, dvs jag fick in en hand vid manken när jag satt på men inte jätterymligt. pälsen var dock ngt ruggad vid manken efter ridpasset.
isabell-sadeln på:
hästen är just nu sommartjock dock. han har en stor lååång manke. ryggen är lite smalare, ngt takformad skulle jag nog säga!
film i rörelse, hittade ingen lämplig bild men denna filmen kanske man kan se något på... :
http://www.youtube.com/watch?v=VTk-1-q1FpI
jag vill med andra ord ha en sadel som PASSAR, med djupare sits och stora stöd som sätter mig på plats. och i en lägre prisklass då hästen ändå är lite äldre så jag vet ju inte hur länge han håller även om han verkligen är fräsch nu! vad tror ni om de jag redan provat?