Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Det är en Santa Cruz Hekla (islands/dressyrsadel) knästöden är avtagbara då dom sitter på kardborre så det är bra, jag ska ev inföskaffa ännu större stöd till den. Jag har ridit i den på friesern som test...först fick jag en spännand eupplevelse av att den kändes så helt annorlunda mot andra sadlar jag är van vid...kändes nästan som man satt...barbacka ;) red i den igår igen och då kändes det lite lättare. Tror det är en sadel man får rida in sig på. Just nu är den helt ny och oinriden lixom. Hästen fick en bättre galopp i den.
testade att rida den på skimmeln också, även hon bättre galopp.

Jag kanske kan passa på att höra vad Bukeexpertisen skulle ge mig för tips?
DSC01020.jpg

Hästen har ganska lång manke, tror jag? Och ganska lång rygg (men det kan vara jag som är "skadad" sen förra hästen, som i princip hade noll rygg). I dagsläget svag i länden, och sätter ryttaren bakåt (eftersom han är svag?), så man måste tänka sig för att man inte belastar.

Horseman's one step till bruna sadlar helt klart. Har endast använt det på mina ordo sadlar som är mycket ljusare än din hekla och de har inte mörknat det minsta och inte blivit flammiga :)

Nu har jag varit i Jönköping och hämtat fyra sadlar. Den som ligger bäst vad jag kan se är Santa Cruz Leopold. Ska provrida den idag tänkte jag. Eventuellt tar jag med mig sadlarna till hon som har Röösli imorgon och provar dem allihop.

Vad ska jag titta på när jag longerar med sadeln och när jag rider i den? Longerade lite i den igår och den ligger rätt still... Släpper lite i bak men det är marginellt och de ligger väl inte helt still med full kontakt hela tiden antar jag? Han rör ju sig rätt mycket i ryggen själv...

Du kan i princip inget alls se när du longerar om den inte är katastrofal förstås utan du behöver nån som står på marken o ser hur den ligger när du rider o själv ska du ju känna efter hur hästen känns o hur du själv sitter såklart.

Hon med röösli är ju duktig så jag hade tagit den kostnaden o åkt dit o kollat allihop.

Provade Leonardon idag. Syrran red och då såg den ut att ligga still. Jag satt som en gud och det kändes kanonbra! MEN efteråt såg det ut att vara mest svett fram och bak och nästan inget på mitten...

Imorgon kommer hon som provar ut Amerigosadlar till stallet och hjälper mig! Skönt!! Hon med Röösli hade inte tid denna veckan, så om jag inte hittar något nu utav de 7 olika modellerna vi ska prova imorgon så får jag åka till nästa ställe...

Men jag hoppas, hoppas, hoppas att Leonardon ligger, fast tittar man på schabraket så ser det lite illa ut... Eller vad säger ni?

DSC00054.JPG

DSC00056.JPG

DSC00069.JPG

Senast ändrad:

Jag är verkligen sugen på den sadeln! Ser så go ut :D Hur vid var den du hade där? Vet inte hur vida de finns i :P

Det ser ju ut på schabraket som den legat o vägt fram o tillbaka som en vågskål. Brukar tyda på att den är för rak. Sen framifrån är den ju för smal också, även om manken får god plats just nu så innebär det att det inte finns nån plats att bredda sig för hästen.

Du får säkert god hjälp idag, återkom o berätta!

"Rööslirygg" tycker jag!:D Dvs lite lite svängd, sluttar ngt uppåt i bak o bör ha rundbossor, speciellt som du själv dessutom säger att han är svag där.

Vad hade Ralph för sadel o vad har du provat?

Det där är en "normal" i bommen. Hade gärna haft en storlek större att prova med sadelutprovaren idag, men hon kanske kan se hur en bomvidd större kommer att ligga...
Underbart skön var den i alla fall. Jag har långa överskänklar och hamnar ofta framför knästöden, men denna gav mig perfekt stöd!

Provred en Wellington Greenline också men den gick inte alls med knästöden...

Återkommer med rapport!

kl

Behöver lite hjälp här :)

Nu har jag äntligen hittat en hoppsadel som verkar fungera bra, det blev en Bates Elevation med blått järn. Så när man klarat av det är det dags att leta dressyrsadel också :) In med alla tips, vad är värt att prova?
Ryggen ser ut såhär, har blivit lite mer musklad detta var från första dagen när jag köpt henne

31402394.jpg

Här kommer rapport efter test av en hel hööööög med sadlar:-)

Kentaur Elektra 17,5, N: Låg inte alls. För lång
Frank Baines Omni 17, 5 N: för stor
Albion K2 17,5 MW (gamla sadeln): Ok, men för vid. (Ligger ok med pad)
Santa Cruz Leopold 17,5 N: För rak. Kanade fram vid provridning
Bates Innova stl 1, N: Sittpunkten för långt bak
Prestige Hippos 16, 34: Ok på hästen men jag tyckte den var för hård.
Prestige L C 17, 34: Låg kanon på hästen, men jag provred inte ens då jag inte har råd med en så dyr sadel
Amerigo DJ: Låg inte alls
Amerigo Vega CC: Låg bra på hästen men för bred i midjan för mig
Wellington Greenline 17,5, 4: För vid. Låg bra på hästen med pad men jag satt inget bra i den
Spalding Brittanica Finesse 17,5 4: För vid men kommer ligga bra i en storlek mindre. Jag trivs kanon i sadeln så en sån får det bli:-)

Testade även min Prestige Versailles 33 som ligger Ok, men inte hundra. Den är något för rak så den ger lite mindre tryck där hästen är som djupast, men inte så att det skadar om jag rider med en bra fårskinnspad under.

När han mättes så är han i "Prestigestorlekar" stl 33 på första mätpunkten uppe vid manken och breddar sig sedan till en stl 34 lite längre ner.

*KL*

Jag blir snart tokig!!!:devil:
Hittar ingen sadel som passar både mig och hästen.....
Har även varit och provat hos sadelutprovare men inte varit nöjd.
Sadlar jag provat:

M&N gold collection, 30- trykte framtill och passade inte mig
Fryso fit 4- Något lång anläggningsyta och kändes fel för mig då jag är kort
Clincher 32- För rak
Spalding fit 3- För svängd
Stübben tristan 31- aj min rumpa! men låg ok på hästen
Globus CliC 34- allmänt konstig och släppte baktill
Albion K2, vid - Funkade inte för mig, för bred i sätet. Hästen gillade den inte
Santa cruz arthur, W- för svängd men jag älskar den...
Crown Regal, 32- Ligger helt stilla på hästen men trycker något framtill och jag får absolut inget stöd.

Som ni ser har jag provat både raka och lite mer svängda sadlar, men inget fungerar.
Jag vill ha mycket stöd och djup sits och hästen behöver en sadel som lämnar bogbladen fria.
Börjar tröttna när inte ens sadelutprovare kan hitta riktigt rätt. Dock har de inte haft inne alla modeller av sadlar heller.... Kanske någon här har en idé :bow:

Sketen bild på ryggen och överviktig häst :angel:
http://solve85.mittspejs.se/P2239223

Sen har hon en tendens till att gå upp och ner i vikt... Just nu är hon normal men tappat lite muskler över ryggen pga flytt.

Om jag nu lärt mig rätt så ser det ut som om hon har rak rygg och lång manke?

Hur låg Albion K2 på henne?
Santa Cruz Leopold var ju för rak för min häst, den kanske är något att prova?
Bates Innova var också för rak för min häst.

Om K2 låg bra så borde ju Spaldingsadeln ha legat ok? Enligt sadelprovaren jag hade ute igår så motsvarar MW i albion en 4 i Wellington och Spalding.
Var det en MW eller WW som du provade på albion så borde ju en 3:a i spalding varit alldeles för smal? Både Wellington och Spalding har smalare midja och större knästöd än K2. Jag satt absolut bäst i Spaldingen.

Prestige hippos låg ok på min häst som kan ha Albion K2. Modenan är väl ganska lik hippos i bommen?

De andra sadlarna vet jag inte något om...

Den spaldingen (britannica) jag provade var tok svängd... Den var inte för smal utan snarare lite vid.
Albionen var MW. Men som sagt så satt jag dåligt i den. Tyckte det var alldeles för små knästöd och det känndes som att sitta på en planka. Jag är ju ganska kort och hästen stor vilket gör det hela lite svårare :)

Det kanske inte var samma spalding-sadel då... Har du provat Albion SLK? Lite mer svängd än K2, men grymt skön att rida i:-)

Albion går nog bort för min del. Har inte provat SLK men är det verkligen så stor skillnad på knästöd och säte på den och K2? Tycker de ser väldigt lika ut när man ser på annonser...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
303
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 641
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 941
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat