Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Jag tycker att det är stor skillnad. Speciellt om man har en "High Head" variant av SLK. Mycket smalare midja på dem. Lite lik den Spaldingsadeln jag ska ha...

Men Santa Cruz Leopold tycker jag du ska prova. Superskön:-)

De nya albion K2 kan man välja smal midja till, fast de har ju inte så mycket knästöd.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Nu när jag har haft min nya sadel ett tag så måste jag ha en liten utvärdering och även lägga ut en fråga här...
Hästen verkar trivas med den och de små knölar hon fick av den andra sadeln på slutet har gått bort. Jag trivs i den också.
Den ligger still på hästen och allt verkar vara frid och fröjd.
MEN... när jag studerar avtrycken som blir på schabraken kan jag utröna att sadeln faktiskt ser ut att vara ngt för rak för hästen.
Är detta något att fästa större vikt vid så länge hästen går bra?
Samtidigt kan jag ju tänka mig att den här känsliga hästen Gynnas av en sadel där hon kan få upp ryggen i arbete utan att störas.

I nästa vecka ska hon hur som helst få massage för att ytterligare kolla om något ändrats i kroppen. Förra sadeln satte spänningar i en bog samt lite i länden. Hoppas på att genomgången ska ge mig slutgiltiga svaret på om jag behöver åka in Igen...

mitt förra inlägg vart fel o tydligen går det inte att ta bort. Jag hittar då inte den knappen....jag menade att den första hästen på detta forum skulle ha haft en M&N. Inte fjordingen.

Senast ändrad:

Ralph hade Albion SLK, den är med honom på försäljningsstallet just nu. Tror inte den kommer att passa den nye, med tanke på att de är så olika kroppsligt?

Svettfuxen hade en Ankysadel, som inte passat tyvärr. Har provat jessica crown, hennig och county. Hennigen var som en smäck, vilken sadel! Men den var inte till salu (min tränare ville bara visa den och göra mig avundsjuk tydligen), och i vilket fall tror jag den vore lite dyr. Countyn ligger ok i dagsläget, frågan är hur det kommer att bli om vi kan bygga om hästen lite.

Countyn ligger ok i dagsläget, frågan är hur det kommer att bli om vi kan bygga om hästen lite.

Har ni inget ställe i närheten där du kan prova ut och sedan få byta in sadeln om det behövs? Vi har ju ett sådant ställe härikring och det har räddat oss som fått byta sadel på båda hästarna efter ganska kort tid då hästarna var nya hos oss.

Jodå, visst finns det det!

Nu kör jag på countyn ett tag, som jag kan få låna, och sen får vi se!
(Tränare som är duktig på sadlar har också kikat, klämt och känt.)

Vilken County är det? De äldre varianterna är ju väldigt svängda medan Connection är ngt rakare.
Men SLK är ju också lite svängd såjag hade ju definitivt provat den innan jag sålt den om du själv trivdes med den.

Ska absolut testa min egen sadel, när Ralphen hittat sin nya människa. Har jag riktig tur så kan den funka. Jag tror det är en connection jag fått låna. :o Den är inte riktigt optimal till mig, det var svårt att få till lättridningen på ett bra sätt idag. Men det är klart, jag är ju lite ringrostig också.

Ridsports Finess är den skönaste sadeln som finns!!! Tro mig!

Du menar Spalding Finess eller? Ser väldigt mycket ut som County o är väl ganska svängd bom på?

knapplån

nu idag kunde jag äntligen testa den nya bruna sadeln på mitt halvblod...han har inte blivit så mkt riden sista tiden pga viloperiod. iof jobbad lite med tömmar så igång har han varit lite lätt. Men hur som helst...testade sadeln och hoppade av efter några varv. Sadeln är för vid i sitt utförande. Den ligger och vickar lite då den passar bättre till breda hästar och han är en ädel pålle så det funkade dessvärre inte :( däremot låg den alldeles utmärkt på våran breda lilla arab och friesern (och dom båda två gillade sadeln mycket!!) Men det var ju inte dom som skulle ha sadlar :D

Lånade hem 2 sadlar idag till halvbloden och den ena låg faktiskt rätt så bra! bilder kommer kanske sen.....

slänger mest bara in bilderna för skojs skull...
kan påpeka att han haft växtperiod (och därför fått vila) o tunnat ur lite så han göds just med lusern o massa hö så jag är medveten om det...dock går det ju att ändra bomvidd på dessa sadlar sedan iaf....

tog hem en wintec isabell werth. jag har ägt en sådan förut,,,sålde den dock, men tog hem en för o testa iaf...och...ja bilderna talar för sig själv ;-) dom flesta sadlar lättar jättemkt bak på honom oavsett bomvidd.

bild 1

bild 2

bild 3

bild 4

Men denna låg bättre...

bild 1

bild 2

bild 3

bild 4

bild 5

lägger till att jag inte ska köpa nån av dom,,,
ska nog testa läder varianten istället....

Det är en sådan jag ska ha:-) Enligt rööslitjejen är den väldigt lik en Wellington Elite, fast med lite större stöd.

Ne, den heter bara Finess! :) Det är en kille på Svensk ridsport (kungsbacka) som gör den . ;)

¨Menar du att det är en svensktillverkad sadel? Har tyvärr inte hört talas om att det är någon som gör det pga tillverkningskostnaden i Sverige.

Har du bilder på den? Undrar varför han tog samma namn som Spalding på sin sadel isåfall.

Vad jag har förstått så är det Svensk Ridsport som tar in sadeln. Finesse är namnet som används här i sverige, men det är samma sadel som Spalding Brittanica Pennine. Stallkompisen har också köpt en sadel som säljs som "Finesse" men som det står Spalding Brittanica i...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
303
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 641
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 941
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat