Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Jag har inte så bra koll, men han ser ju väldigt rak ut och ganska kort. En Albion K2 kanske kan passa.Eller en Bates Innova?
Och kanske en Globus Esperanza i hoppsadel om inte den är för lång vill säga... Annars kanske en Prestige Versaille kan funka.

Har tyvärr inga bilder, ska se om jag kan ta några!:)Jag köpte sadeln helt ny (inplastad o allt) och de står ingenting om Spalding Brittanica i den. Kolla på din kompis sadel, är den liksom knottrig i lädret så kan det vara den:)

Vad jag har förstått så är det Svensk Ridsport som tar in sadeln. Finesse är namnet som används här i sverige, men det är samma sadel som Spalding Brittanica Pennine. Stallkompisen har också köpt en sadel som säljs som "Finesse" men som det står Spalding Brittanica i...

Du har uppfattat det hela rätt!

Jag hade en spaldig på min tidigare och hon är rak, men jag bytte ut den just för den var lite för svängd. Till hästen som hade en prestige (kommer inte ihåg modell) samt ponnyn som hade en Wellington var den för rak.
Så "något svängd" skulle jag kalla den.

DOCK: Förbannat härlig sadel!

kl

Nu har jag sålt min sadel så nu måste jag verkligen ta tag i det här på allvar och hitta en ny. Jag ska till en sadelutprovare med Leo på måndag, men de har varken santa cruz Leopold eller Innova som jag är intresserad av, och de flesta sadlar som de har är för dyra...Kan hända att innovan eller leopolden inte passar min häst iallafall, men jag tror att JAG skulle trivas väldigt bra i dem, så det hade varit kul att prova iallafall. Man kan ju ha tur. Leopolden passar min budget också... Jag har letat efter en återförsäljare som säljer båda dem också här i närheten, men det går inte så bra, och jag törs inte beställa på öppet köp och prova själv för de kunskaperna har jag inte. Suck. Sadeldjungeln är snårig...

Har du inte någon ridsportbutik i närheten som lånar ut sadlar?
Jag var i tre olika städer och samlade ihop sadlar när jag tog ut sadelprovaren förra veckan. Totalt blev det 11 helt olika sadlar provade.

Leopold och Innova var för raka för min häst och Innova har sittpunkten väldigt långt bak vilket inte funkade alls. Leopolden är mycket mer "Close Contact" och jag gillade verkligen enkelkåpan och den smala midjan. Innovan fick jag ont i ljumskarna av då benen pressades så långt bak. Innovan kan man tydligen bygga om genom att sätta i extra kuddar på olika ställen beroende på om man vill ha den rakare eller mer svängd...

Nej, vad jag vet så finns det ingen ridsportbutik här i närheten som har någon av de sadlarna överhuvudtaget. Dessutom ska jag åka iväg med hästen och prova sadlar. Tror inte att man får ta med sig andra sadlar dit, men om jag hittar en leopold och innova att prova så tar jag gärna ut en annan sadelmakare för att kika på dem hemma i mitt stall.

Men låter ju lovande att de var för raka för din häst, för min häst är ganska rak... :D

tycker också leopolden ser fin ut,,,om ngn har testat den så bomba gärna med bilder :D

jag ska testa den nya Isabell werth sadeln inom kort! dock syntet varianten...men jag kan tänka mig att köpa läder varianten...den ser så snygg ut! OM den passar hästen vill säga...den sadeln skulle dom iaf kudda rätt om det gick....

glömde...jag har ibland låna hem sadlar o låtit annan kolla dom åt mig hur dom sitter i butik eller utprovare...dom brukar säga att det är helt ok...

Om du får tag i en leopold så tänk på att de är smalare i bomvidderna än många sadlar. Lite surt att låna hem en som är för smal redan när man lägger på den:/

vet du vilken vidd som är den bredaste på leopolden? är det xxxw? och vilken vinkel motsvarar det?

Hej!

Om du köper på nätet (iaf i vissa butiker) så gäller 14 dagars ångerrätt (7? från du fått hem sadeln (iaf där jag just läste)). På sagda butik finns leopold, jag har testat den, underbart skön att rida i men tyvärr mer som ett täcke än en sadel på min kortryggade arab.

Annars är ju inte vallentuna såå långt från uppsala- så kan du testa och rida i den på plats med hästen:-) Eller om inte den sadelmakaren faktiskt åker runt- men kanske inte till uppsala?

/Lavinia

Ingen aning faktiskt.. En normal var nog som en 32-33 i prestige i alla fall. Ungefär...:)

Japp. Det är en Spalding Brittanica. Det ser man på märket på kåpan. Det står nog innuti sadeln också under kåpan.

haha där ser man!:) de sa att den var gjord an nån från ridsport:)

Det är lätt att missuppfatta ibland. De är ju tydligen då generalagenter för denna sadel om jag fatta det hela rätt, men den tillverkas i England. Googlar man på märket så får man upp bilder som ser exakt ut som din sadel, Maria.

kl.

ngn som vet om man kan låna hem sadlar från charlies? ska dit nästa helg och tänkte då passa på att kolla sadelutbudet. om de ens har sadlar då :P

fått tips av er om prestige. men verkar vara rättså hög prisklass? jag vill ju inte ge för mkt för sadel då hästen är äldre, och inte ens min

såg att andra här skrivit om santa cruz leopold med. kan den passa min pålle ? kanske går hitta begagnade till ett lite lagom högt pris... tänkt mig ge max 8000.

dominus och kentaur, är det helt fel typ av sadlar?

jag vill ha en lite djupare sadel med lite större knästöd

sdc10997_106394583.jpg

sdc11012_106779508.jpg

sdc11019_106779752.jpg

vet inte om det går att SE hur ryggen blir vid arbete på dessa bilderna men ni kunniga kanske ser sånt som inte jag ser, så jag ger det ett försök

dsc_0626_106195916.jpg

dsc_0696_106196302.jpg

ska jag låna hem sadlar vill jag ju inte bara låna hem EN sadel och en tillverkare utan prova lite olika sorter... så bomba med förslag nu. på ridbilderna har han en kieffer master som ligger hyfsat men känns som den hamnar långt fram, vet inte om det beror på magen dock

provade sadlar som ni inte behöver tipsa om:
kieffer master
isabell werth - gnuggade pälsen vid manken men jag trivdes bra i den
olympic jessica - passade OK men jag satt inte bra i den
albion, tror legend - passade hästen ganska bra men jag flög bara runt, var för bred för mig tror jag
hubertus kosak - tippade framåt
wintec 500 - uppskattades INTE av hästen alls

tack på förhand (blev lite långt inlägg )

Japp. Man får låna hem sadlar på Charlies. De har massor att välja mellan!

Santa Cruz Leopold är ny så den blir nog svår att få tag på begagnad. Dessutom tror jag att den är för rak för din häst. Har du provat någon Wellington?

Jaguar kanske kan vara något? Eller kanske en bates.. Fast inte en Innova då för den är rak...

Jag har dålig koll på vilka sadlar förutom Prestige som passar en mera svängd rygg, men det går säkert att hitta om du letar i tråden. De är duktiga på Charlies också så om du tar med lite bilder på hästen i profil så kan de säkert tipsa dig.

Senast ändrad:

Vilken tur att din häst inte såg likadan ut som min i ryggen.. tänkte med låna sadlar från charlies nästa helg :D Det hade ju blivit slagsmål :D Om jag har möjlighet att åka tillbaka veckan efter för att lämna tillbaka dem vill säga :P

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
303
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 641
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 941
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka