Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Härligt! Exakt så var det när jag fick min första Jensen...satt som en dressyr-drottning direkt!:D

Men nu måste du ju lägga in bilder!:bump:

kl

Nu hoppar jag in i tråden eftersom jag blir fullkomligt tokig på dressyrsadeln jag har nu. Tog ut en rekommenderad sadelutprovare i våras som provade ut en prestige hippos till hästen min. Den halkade fram när jag provred men sadelutprovaren påstod att det berodde på att min häst var omusklad och att det skulle bli bättre sen när han började muskla sig bättre, och jag fick alltså köpa en padd som jag skulle ha "sålänge" tills han musklat sig.

Nu har det gått ett halvår och sadeln glider fram lika mycket som den gjorde från början, trots att hästen musklat sig. Jag blir tokig av att hoppa av och sadla om stup i kvarten. Inte heller kul att sitta på bogarna på hästen när man rider.

Så vad gör jag? Jag är så dålig själv på att se om sadlar passar eller ej, så jag vågar inte köpa ny utan någon som hjälper mig. Funderar på att åka till sharpman eftersom dom har så bra rykte om sig. Vad skulle ni gjort?

Här är kommer några dåliga ridbilder där man kanske kan se lite hur den sitter samt en profilbild på hästen..

31651400.jpg

31663929.jpg

31663926.jpg

31663902.jpg

Vad trist med din utprovade sadel. Är ju tämligen omöjligt att svara på vad som är problemet men det SER UT som om den är för smal o därför åker fram. Vad är det för bomvidd?

Vad tråkigt att sadeln inte passar, fastän du haft ut utprovare. Ville bara tipsa om att det kan vara läge att låta en ET känna igenom hästen. Den häst jag köpte härom veckan har gått med felaktig sadel (och ja, den var utprovad av utprovare...), som var för smal - klämde och gled fram, dessutom var den inte tillräckligt uppbyggd bak för hästens ganska långa och i dagsläget svaga länd. Hästen reagerade med smärta både i manke och länd. Hade dessutom tryckbulor på varje sida manke.

Ja det är trist. Jag har för mig att hon sa att det var 36, men minns inte om hon sa att den var omvärmd till 36 eller om den var 36 från början men värmd till ännu vidare. Har försökt få tag på henne för att fråga om just detta men hon svarar inte. :cool:

Ja, jag funderar på att göra det faktiskt. Sadelutprovaren kände igenom hästen och sa att han hade lite spänningar i ryggen, men vågar inte direkt lita på hennes ord. Har känt och klämt lite själv och han är inte öm någonstans men det kan ju v ara läge för det. Har en vän som är utbildad massör som jag litar på till 100%, kanske man kan kontakta henne?

Hur som helst måste sadeln kollas över. Suck! Vad tror ni, är sharpman ett alternativ? Bor ju relativt nära ändå. Brukar det ta lång tid att få en tid hos dom?

Enligt forumreglerna så är det inte tillåtet att diskutera enskilda firmor på det sättet du gör...

Däremot så är det alltid bra att kolla även en utprovad sadel efter några månader. En del utprovare har så att man ska komma tillbaka efter x antal månader och kontrollera hur sadeln ligger...

Oj, jaha, jag tänkte inte på det. Har sett andra som gjort det så trodde det var okej :o.

Ja aboslut, men eftersom den inte låg bra från början och inte gör det nu heller så känns det inte så kul att gå tillbaka till samma utprovare, och det är så svårt att hitta sadelutprovare med bra rykte så därför tänkte jag på s******n. Ber om ursäkt.

kl

Igår var jag och skulle prova ut en sadel till Leo. Det gick inte alls bra. Av de 600 sadlarna de hade hemma så var det tydligen 5 som var värda att lägga på ryggen på honom och en av dem passade både honom och mig lite halvba. I övrigt så var det ingen sadel som fungerade. Antingen så hatade Leo dem eller så hatade jag dem... Att det ska vara så svårt. Jag hade väl lite väl stora förväntningar när jag åkte dit antar jag. Tänkte att eftersom de hade så många sadlar hemma och det var en riktig sadelutprovare så skulle mitt sadelproblem vara löst idag. Fel tänkt av mig... Nu vet jag inte riktigt vart jag ska leta vidare. Alla förslag jag hade dömde han ut totalt så det känns som att alternativen nu är att antingen köpa den där dyra halvbra sadeln, rida barbacka eller behålla min sadel som faktistk var den som Leo gick bäst i när jag red i den efter att ha provat alla de andra sadlarna. Fast den åker fram och jag sitter inge bra så det är inte heller något bra alternativ. Suck... Man kanske skulle börja med frimärken?

En kunnig sadelmakare sade till mig en gång för länge sen att vanliga sadlar i en affär oavsett märke och prisklass är bara halvfabrikata. Slutligen måste varje sadel anpassas till varje enskild häst.

Problemet är snarare att det inte finns tillräckligt många och framför allt kunniga sadelmakare som kan fixa den sista finjusteringen. :grin:

Han pratade om att man alltid kunde stoppa om sadeln och ändra den lite om det var någon sadel som känndes bra. Men eftersom vi inte ens hittade någon sadel som känndes bra, så var det ju inte tal om det. Den som var lite halvbra var en Cliff Barnsby APS tror jag den hette. Men den såg inte ut som de som finns när jag går in på Cliff Barnsbys hemsida och tittar. Så jag är inte säker. Han sa att det fanns 2 modeller som hette någon liknande. Jag har för mig att han pratade om AP och engage ASP och att det inte var samma sadel som den jag provade. Den hette bara ASP. Kanske är det någon av de andra modellerna som jag ser på hemsidan. Men konstigt att jag inte hittar den jag provade, det var ju en helt ny sadel...

kl

Har följt denna tråden och lusläst alla tips på sadlar :) Är medryttare på en irish cob som behöver en dressyrsadel. Riktigt bred, kort rygg samt breda bogar.

Har provat min egna Globus Clic sadel 17,5/34 på och den ligger bra men skulle behöva en som är lite mer svängd i bommen. Den är på tok för smal sen känns det som den låser bogmusklerna vid rörelse. Sen har den för lång anläggningsyta, svårt att hitta en med kort yta samtidigt som rumpan ska få plats ;)

Några förslag på sadlar som kan fungera? Som finns i breda bomvidder :)

kl

Har provat min egna Globus Clic sadel 17,5/34 på och den ligger bra men skulle behöva en som är lite mer svängd i bommen. Den är på tok för smal sen känns det som den låser bogmusklerna vid rörelse. Sen har den för lång anläggningsyta, svårt att hitta en med kort yta samtidigt som rumpan ska få plats ;)

:)

Hej!
Förlåt, jag bara måste.... Hur kan den ligga bra om den har alla dom felen??

Jag har ett liknande problem med kort, bred ganska rak rygg, dessutom överbyggd och ett urdåligt sadelgjordsläge (drar fram alla sadlar!).

Jag vet inte hur svängda santa cruz-sadlarna är (för svängda för min), dom kanske går att testa- inte så dyra heller:-)

/Lavinia, som för tillfället gett upp dressyrsadel- går ju inte att leta om man inte har bil liksom..

hahaha när jag läste det nu så jag uttryckte jag mig verkligen dåligt ;)

Vad jag menade är att bossorna och det breda anläggningsytan är bra men inte längden och att den är helt rak.

hej:)! min häst är också lite överbyggd och har ganska kort rygg. jag provade amerigo DJ( fick förstås hjälp av en sadelprovare), den är perfekt! du kanske ska prova den typen istället för en cc?

hoppsan:) skulle ha svarat på ett annat inlägg men det blev tydligen lite fel:d
iaf ni som har hästar som är lite överbyggda och har kort rygg så är amerigo DJ super:love:. observera på att amerigo är överhuvudtaget lite små i storlekar. har hört att hästar som har rakare rygg och ryttare som vill ha lite mer space i sadeln ska prova kieffer! har en hemma om det är någon som söker kieffer master exellent 17 tum:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
303
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 641
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 941
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka