Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Jag har provat Santa Cruz Leopold på min häst, ganska rak rygg, lite lite svängd bara, låg helt okej.. Men HEMSK att rida i! :eek:

på vilket sätt var den hemsk?
har du bilder på sadeln eller den rygg sadeln låg på..jag funderade på att prova den på min nämligen

Har lite nya bilder på min pålle nu. Får se vad ni tror kan passa :D Han är nästan 110 grader och har som ni ser väldigt stor mage för tillfället... Jag rider barbacka just nu för jag har ingen sadel som passar haha, han har tidigare gått med en Thorowgood T4 dressyr men den är på tok för svängd nu, den släpper helt baktill :P

Han brukar ha lite mer muskler bakom manken, som ni ser är han rätt platt med.
longera-prins-003_108759838.jpg

longera-prins-005_108760789.jpg

(ni får ursäkta trädgårdsstolarna.. de skulle upp på logen!)

Lite sned bild kanske, han är nästan överbygd men blir ganska rak när man rider.
longera-prins-004_108761312.jpg

Han har mycket bogmuskler (och fett just nu..) så han behöver rätt bra bogfrihet...

Nu har jag snubblat över ett bekymmer/undran: Jag har hittat en sadel som jag gillar men inte på något vis har bestämt mig för!
Men första gången jag la på den så tyckte jag den låg fint, men schabraket visade att den låg an mer fram och bak. Nästa gång jag la på den kollade jag mer noga och såg att den inte låg an utmed ryggmuskeln vid sidorna av ryggraden (glipar lite).
En gammal skada gör att hon är lite ojämnt musklad (jobbar på det, är bättre!!)
så det va lite värre på ena sidan.
Den rörde sig inte fram eller bak, så som de flesta sadlar på henne brukar göra…
Jag uppfattar inte henne alls som svängd, men mycket manke men kanske är sadeln lite för rak ändå, utan att det syns på den? Eller fel vidd?
Har en Meredith hopp, någon som har det och vilken dressyrsadel har ni på samma häst isf??
Men nu funderar jag på om hon blir rakare vid ridning eller om schabraket ska vara facit i detta fall och jag ska leta vidare.
Hur tänker ni när ni provar sadlar?
Måste dom ligga perfekt innan ni hoppat upp eller ens spännt (som i mitt fall) eller kan en sadel funka vid ridning som inte ser optimal ut från backen?
Ja, jag kommer ta hjälp om ja väljer att gå vidare med sadelletandet!!
;)

Som svar på din sista fråga: Ja, på en häst som får betydligt rakare rygg vid ridning accepterar jag att den inte ligger lika bra på backen eftersom det avgörande är att den ligger bra under arbete.

Den var stenhård! :D Jag kunde inte sitta ner i trav eller galopp utan och få jätteont :S

Har tyvärr ingen bra bild... Har en där man ser lite me sadel på... Han har väldigt rak rygg, ANKY salinero passar honom också i hur svängd/rak bommen ska va om de hjälper ngt...

jack-vaggeryd-487_102045255.jpg

Idag ska jag prova 4 nya sadlar. En amergo cervia, en equipe oracle, en röösli och en globus clic. Jag hoppas att rööslin passar både mig och hästen för de brukar kunna gå att hitta begagnade till ett något vettigt pris. Equipen tror jag passar, men den ligger egentligen långt över min budget. Globusen vet jag att jag egetnligen inte trivs i, men nu börjar jag bli desperat plus att den iallafall är en sadel jag har råd med, så det skadar ju inte att prova. Så håll tummarna att någon av sadlarna passar ikväll. :)

Equipen är SÅ skön, men samtidigt den enda sadeln som jag fått sår på insidan av knäna av :p

Jag funderar på att se mig runt lite igen för min polla. Farmland och Wellington är vad jag ska leta efter.

Ja, det tror jag med. Har ju ingen brådska så, utan tar det när jag får tillfälle :) Vet eventuellt en som ska sälja sin Farmland, den låg bra sist jag prövade den.

Nu vet jag varken in eller ut. Jag provade ju några sadlar igårkväll. Globusen låg inte alls bra, rööslin låg helt ok. Den låg an där den skulle och lämnade plats där den skulle. Equipen sa bara klick när vi la på den. Den låg helt perfekt och såg ut som att den var specialtillverkad åt min häst. Amerigon kunde jag inte prova.

Började rida i rööslin, Leo trivdes bra i den och kändes mjuk och avslappnad på en gång. Jag gillade den inte alls först, det är inte min typ av sadel. Den var för hård och hade för små knästöd. Sen när jag började rida lite svårare saker där det krävdes mer samling så började jag ända uppfattning om sadeln. Jag hade lite svårt för bytena för där skickar han upp mig i luften, men i piruettjobbet, piaff och passagen så fungerade knästöden och jag blev mycket mer still med mitt överliv.

Sen red jag i equipen. Den var superskön att bara rida runt i. Precis min typ av sadel. Leo tyckte också att den var helt ok. Men när jag skulle börja rida de svårare sakerna så åkte mina knän ut över knästöden och det tog inte riktigt stopp. Trots att det var mycket större knästöd på den än på rööslin som har i mitt tycke ganska små stöd. Passagen blev stadigare, men lite mer markbunden än i rööslin där det kändes som att han kom upp med manken mer och fick mer tryck i den, men blev då ostadig i formen istället. Dessutom blev jag lite ostadigare med överlivet i piruetterna och den låg kanske lite väl nära manken när jag satt i den. Det fanns fortfarande lite luft kvar, men inte mycket.

Så vad gör jag nu? Lär mig rida i och tycka om den hårda obekväma men troligtvis braiga rööslin, eller rånar en bank och köper en jätteskön equipe som ligger perfekt när man lägger på den, men som det var lite svårare att rida piruetter i, eller ska jag fortsätta leta? Vart ska jag fortsätta isåfall?

Rööslin så klart! Den är inte hård när du ridit i den ett tag, tycker inte jag iaf o jag är känd för att klaga på det mesta!:D

Å om du tänker eftet så ska du givetvis köpa den som hästen gick bäst i, eller hur?

Varför kunde du inte prova amerigon?

Självklart så skulle jag köpa den sadeln som Leo går bäst i. Men jag är ändå osäker på vilken det är. Eftersom bytena inte blev bra i rööslin och allt annat var bra i equipen. Det var min sits om inte blev bra i equipen, men jag vet inte om den blev bra i rööslin heller. Troligtvis så beror ju bytena på att jag inte kunde sitta ordentligt. Galoppslutorna fler jättefina i equipen, i rööslin tänkte jag inte så mycket på dem. De var varken bra eller dåliga. Åh vad det är svårt det här. Men det lutar åt en röösli. Problemet är att den jag provade är inte till salu, det var en kompis sadlar som jag fick prova. Det står inte någonstan i rööslin vilken bomvid det är, och hon visste inte heller. Jag måste ju köpa en begagnad sadel när jag köper en, och det är svårt att veta vilken bomvid jag ska ha då. Kan man mäta det på något sätt själv?

Amerigon som jag skulle prova hade hon inte hemma längre.

Vilket dilemma när man inte vet bomvidd osv! Jobbigt läge :P Du får väl köpa en av dem iallafall och ha massa sitsträning så du lär dig sitta även om det är svårt nu, man brukar ju behöva lite tid att rida in sig i en ny sadel :)

Ok, ja du kan ju alltid böja nån vajer o mäta över manken o strax bakom. Sen lägger du vajern på ett styvt vitt papper o ritar av. När du hittar en sadel du tror kan passa, skicka dit pappret o be sadelägaren "hänga" sadeln på pappret o fota o skicka till dig!

Förmodligen är Rööslin normal mot vid, verkar knapt tillveras andra bomvidder än det om man ska döma ut från vad som finns på marknaden......

Att dina knän hamnade fel i Equipen beror förmodligen på att sadeln var för liten i sätet, då blir det så. Kanske skulle den vara helt perfekt i en större stl? :)

Intressant! Inte för att jag ska prova ut någon ny sadel nu (thank God for that:)) men kanske i framtiden.
Hur ska sadeln sen ligga i förhållande till kurvan? Hur mycket luft emellan upptill? Blir mer och mer intresserad av det här med sadelinpassning.

Du hänger sadeln så framvalvet kommer fritt o trycker sen upp din mall, som då ska föreställa din hästs manke, upp under framvalvet. Då får du en uppfattning om just den sadeln är för vid/smal eller möjligtvis kan passa.

Men det förutsätter ju att du vet att just den sadelns bom kommer att passa din häst. Så det har inget med rygglinjen att göra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
303
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 641
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 941
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat