Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Som det ser ut på bilden så borde du nog kolla på en anatomisk sadelgjord. Ser ut som hästen har sadegjordsstaden långt fram i förhållande till det optimala sadelläget. Magen hjälper ju inte precis till :)

kan nog vara en idé. menar du de där svindyra eric-nånting-tjofräs?

andra tips eller är prestige det enda som kan passa....???

kan nog vara en idé. menar du de där svindyra eric-nånting-tjofräs?

Eric le tixerant
a014.gif

svanskappa! hihi, det kör jag på ;)

*kl*

Inga förslag på sadel till en häst med ganska rak, platt och bred rygg, ganska vid är han och har låg manke. Allt har en tendens till att åka fram eller glida åt sidan bara för att han är så platt :P Och sen är han rätt så kort med men inte farligare än att en vanlig sadel 17,5 ligger bra längdmässigt.

Morris and Nolan föreslår jag!

wintec 500 ska visst vara mer svängd än de andra wintec-modellerna.

angående sadelläge så finns det ju de anatomiskt svängda sadelgjordarna, de kör jag på med min häst. man får ju vara uppmärksam på så de inte trycker olika hårt på främre delen och bakre delen av gjorden bara.

Tjohej:-)

Lägger in frågan här:

Vilken dressyrsadel kan funka på min stjärna? Hon är:
(just nu otränad efter 6 veckors vila pga sjukdom och skada)
*arab
*bred (vidd 34 i Morris och Nolan-hoppsadel, ska tydligen vara xxvid??).
*rund
*kortryggad (extremt, tänkte mäta henne imorgon, men nästan allt är för långt och när den är det skjuter hon sadeln åt sidorna).
*Något överbyggd.
*ganska rak rygg, mer rak vid arbete.

Bilder:
DSCN0014.jpg

DSCN0018.jpg

och i hoppsadeln:
DSC_0265.jpg
.

Vi har tidigare testat: (vissa hopp och andra dressyr):
Jeremy Rudge (flera olika, tom den speciella "ponnyvarianten" var för lång och smal),
Stubben, bennis harmony (nån typ av)
Kentaur,
Globus (turner och tror jag en till),
Dominus,
Griffin cob,
Wintec wide,
vanlig wintec,
Black Country Venici,
cliff Barnsby Omega,
Crown arwen,
Santa cruz (arthur och leopold),
hekla.

Jag har inte en möjlighet att köpa en sadel för 25000 eller mer, så tyvärr går amerigo bort. Jag har haft hjälp av flera olika sadelutprovare/sadelmakare, den bästa sadeln vi hittat är hoppsadeln, som tyvärr inte är helt perfekt heller (hon får prickar av den ibland och den åker fram i högre tempon).

/Lavinia, fattig student med dressyr-drömmar

*kl*

jag håller fortfarande på o letar efter dressyrsadel till min herre.
har efter mkt letande hittat en hoppsadel som är tillräckligt bred för killen (och i min budet), t.o.m. så att jag får lägga en padd under.. men hellre det än att sadeln är för smal. den ligger för övrigt jämnt an på honom, o stilla.

ska låna hem lite dressyrsadlar o prova, de märken jag tänkt prova är Pfiff Friese, HdR, FB och Tekna. men det blir nog eg inget sadelköp förrän nästa år, min plånbok ekar :p jag får rida i hoppsadeln eller barbacka helt enkelt :)

knapplån

fick hem en sadel idag som jag tänkte kolla på hästarna...
(bommen är xxvid o sadeln är helt ny)
Jag som nästan alltid haft svarta sadlar tycker färgen är snygg!
sadeln är pålagd lite snabbt i hagen ;)

hekl3_105781860.jpg

hekla_105781990.jpg

hekla4_105782193.jpg

För det första undrar jag varför du provar en sadel med pad under? Då kan du ju inte se hur den ligger egentligen o det är väl mest intressant vid sadelprovning.

Sen för det andra så undrar jag hur stropparna är fastsatta då det ser ut som om dom strävar framåt, dvs drar sadeln framåt.

En Santa Cruz eller?

Antagligen, som jag såg att stilett skrev någon annanstans, för att sadeln var lite för vid nu då hennes unghäst är lite tunn över ryggen och ska musklas mer :) Tror säkert att hon har provat sadeln utan padd också.

ang stropparna, ser lite konstigt ut.. kanske en svängd sadelgjord skulle sitte bättre.

kastade bara på sadeln lite snabbt, brukar ha en annan sadelgjord men hade den inte i stallet vid fototillfället...har en ordo equster gjord annars. provade sadeln utan pad också (och utan schabrak givetvis) i stallgången på kvällen, men vill ha pad på i dagsäget just för att han fortfarande är lite tunn över ryggen. sadeln kommer ju sätta sig lite också när den används så då kommer den bli vid.

kl
Pållen har fått en ny sadel för ett tag sedan. En ny modell från Stübben som heter Portos. Den har smal midja och enkel kåpa.

Bilder på häst utan sadel

ryggsida.jpg

ryggbak.jpg

Och bilder med sadel

sadelsida.jpg

sadelbak.jpg

Den ser sned ut här men han var mest intresserad av fodervagnen som var till höger om honom än att posera.

Nu börjar jag bli desperat... Häromkring finns ju bara en massa prestige- och bates-sadlar. Jag blir galen!

Dessutom är det rätt klurigt att passa ut en sadel på hästen då han är så himla kort. Hittade på någon sida att "allt under 70 cm från bogspetsen till virveln är kort".. min häst är ca 60 cm...

Har ni några tips på sadlar?

Sitter för tillfället i en Albion K2 som ligger bra enligt utprovaren, men jag trivs inte alls... Den har för lite stöd och är för bred i midjan. SLK är bättre, men den jag provade låg inte bra på hästen... De flesta jag provat ger en tyngdpunkt för långt fram så bakvalvet puttar mig framåt.

Provade stallkompisens Spalding Brittanica "Finesse" idag. Trivs mycket bättre i den...

DSC00035.JPG

DSC00038.JPG

DSC00043.JPG

En för vid Spalding Brittanica:
http://lh4.ggpht.com/_g4SM66-5O5E/TIPpPicyP0I/AAAAAAAAAsk/_0xb9jndi3o/s640/DSC00044.JPG

http://lh3.ggpht.com/_g4SM66-5O5E/TIPpQhtJVCI/AAAAAAAAAso/tgCtNk9xx5U/s640/DSC00045.JPG

Ser ok ut i stallet?
http://lh3.ggpht.com/_g4SM66-5O5E/TIPpR6YUrJI/AAAAAAAAAss/9N-wxcTRHBM/s640/DSC00046.JPG

Med gelpad inför ridning:
DSC00047.JPG

Sadelavtryck efter ridning:
http://lh3.ggpht.com/_g4SM66-5O5E/TIPpX9JMZrI/AAAAAAAAAs8/m-5wZfw_VCc/s640/DSC00052.JPG

http://lh4.ggpht.com/_g4SM66-5O5E/TIPpWk-2FBI/AAAAAAAAAs4/N9yXNruJxwg/s640/DSC00051.JPG

Vid longeringen lättade den bak, men det kanske beror på att den är för vid? Eller är den för rak?

Vad skulle ni kalla hans rygg, manke osv? Kort, överbyggd, takformad med ganska mycket manke??
Han har problem med spänningar kring manke och bogar. Albionen kanske inte alls är bra fast utprovaren sa det?

Hoppas slippa köra 13 mil för att prova ut en vettig sadel:crazy:

Senast ändrad:

Ooops! Det var en lång manke o kort anläggningsyta...:o

Jag tycker han ser rak ut men överbyggd/sluttande rygg. Du ska nog inte satsa på kilbossor alls utan rundbossor.

Har du provat nån Dominus? Kan i o försig vara för svängd men en del ex är raka.

Har du bilder på Albion sadeln? Om K2 ligger bra så är det helt rätt att SLK inte bör passa för den är mer svängd.

Amerigo har ju även modeller som passar men vad pratar vi för budget?

Mmm... inte helt lätta att hitta sadel!

Maxbudget verkar öka, ju mer desperat jag blir;-) 12 000 kanske max, men då ska det baske mig passa! Det är helt ok med en begagnad...

Har en prestige Versaille på hoppsadeln som ligger rätt bra. Har inte provat någon prestige dressyrsadel. Borde jag det?
Kikade på en Jaguar i Skara idag som var skön att sitta i men den borde vara för svängd?

Har tidigare haft en Globus Clic som inte funkade alls då jag fick bakvalvet i häcken, Wintec CC hopp låg på bogarna, Globus Esperanza var för lång...

Har även provat en Bates Innova, men jag fastnade inte direkt för den.

Har fått tips om Santa Cruz Leopold, Kentaur Elektra, Spalding Finesse, Frank Bains Omni och Forrestier Illum... Hittar inte en enda av dem här i närheten så att jag kan prova:-(

Någorlunda smal midja samt stora knästöd önskas...

Dominus har jag ingen koll på alls...

Senast ändrad:

Amerigo alto, som är gjord för hästar med tyngdpunkten långt fram och har rundbossor.
Butet har jättefiiiina små rundbossor, funkar super på hästar som sluttar uppåt baktill och dom är inte långa (jag har två på min knepiga häst som har enorm manke och sluttar uppåt baktill)
Stubben kankse kan funka, en äldre modell som har rundbossor.
Dominus som Novali sa.
En jaguar är ganksa svängd men har fina rundbossor, jag har inte upplevt dom som långa heller och går även att stoppa om bra. Finns ju hyfsat många begagnade att prova.

Sen finns ju massor av isis sadlar som är perfekta, förutom att manken nog itne får plats. Men helt värt att kolla ändå för man vet aldrig förrän man lägger på dom! (mina butet borde inte funka med hans manke men dom är en av dom extremt få som passar.)

Lycka till!

Dominus kanske jag borde prova men det finns ju inte att få tag i häromkring...

Finns det någon dressyrsadel hos Prestige som liknar Versaille i bommen? Gärna som har ganska stora knästöd...

Budgeten steg just till 15'... typ:P

Har ej kunnat prova att rida sadeln på 4 åringen ännu...han har behövt få vila lite...
men jag testade den på skoj att lägga på dom andra för o se hur det såg ut :laugh:

9_105949097.jpg

8_105949141.jpg

2_105948904.jpg

nu undrar jag mest vad ni kan rekomendera för smörjmedel till denna färg? står att fel medeln kan göra sadeln mörkare o det vill jag inte...så vad har ni på era rödbruna sadlar!? en del av sadeln är i kalvskinn.

Fast de flesta av de sadlar du räknar upp som provade är ju kilbossa på o det går nog bort för din häst.

I din närhet finns Prestige, sen finns en annan sadelutprovare som har Röösli o i Jönköping finns det ju en hel del i den affären som du själv kan ta hem o prova.

Fråga din tränare vad hon har för sadlar o om du får prova!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
303
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 641
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 941
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka