Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Ska åka och kolla på en extra wide Jacson New England imorgon. Hittade en bild på en sådan här i tråden också och den så lite mer svängd ut än Pfiff och verkar inte ha lika stora kilbossor:).

Hämtade sadlen igår och har bara lagt på och provat på henne. Nu är den på gränsen till för vid-men med ett får där under kommer den nog bli i perfekt vidd. Små kilbossor som släpper lite, men skulle tro att tant gillar det. Det stora bekymret är magen. Det kommer inte spela nån roll hur bra en sadel ligger på henne nu för hennes sadelgjordsläge är så långt bak att magen kommer att putta fram den. Ska provrida om en liten stund:).

KL

Jag letar dressyrsadel och har fått erbjudande om att köpa en Style Mark Todd. Är det någon som vet något om den sadeln? Hur är de i bomvidd? Vilken typ av häst passar i en sån här sadel?

Jag är jättetacksam för all hjälp! :)

Vågar knappt lägga ut bilder här... Kan konstatera iaf att sadeln låg still efter ridning:bow:. Men att den är för vid utan får och aningens smal med får. Att det aldrig kan vara enkelt.

jag va intresserad av en sådan sadel för flera års sen...men dom som hade sadeln sa att den var lite halkig att rida i....är den det? tyckte själva sadeln såg ganska fin ut minns jag, men hann aldrig provrida...

Äsch var inte en sån feglort! Ut med bilder nu!:D

Det fattar vi väl att det inte finns nåt som ligger där det ska när hon har fölmagen kvar men det som intresserar mig mest är hur du fick fåret att ligga still under sadeln? Är det ett extra platt får eller är det ett Childericfår som man kan specialbeställa???

:rofl::rofl::rofl::devil::rofl:

Vågar knappt lägga ut bilder här... Kan konstatera iaf att sadeln låg still efter ridning:bow:. Men att den är för vid utan får och aningens smal med får. Att det aldrig kan vara enkelt.

För att vara lite seriös istället, kan du inte hitta en med ngt smalare bomvidd som kommer att passa även när hon gått ned i vikt?

jag va intresserad av en sådan sadel för flera års sen...men dom som hade sadeln sa att den var lite halkig att rida i....är den det? tyckte själva sadeln såg ganska fin ut minns jag, men hann aldrig provrida...

Nej jag upplevde den inte alls som halkig och då red jag ändå i oskodda ridbyxor:). Dock kan den ju har varit halkig som ny, den här är väldigt välputsad. Sen är det bara en 17" och jag hade nog egentligen behövt en 17.5".

Vi har otroligt vältränade får här uppei Norrland;)!

Här kommer bilderna iaf...

Före ridning (notera den fantastiska sadelgjordsläget...)
31376510.jpg

Efter ridning:
31376522.jpg

Hur satt du i den då? Den ser ju ut att ligga lite i bakvikt men som vi sa tidigare så kommer ju inget att ligga bra innan magen är borta...så passar den någorlunda o du tycker att du sitter bra så får du nog slå till.

Precis så tänker jag just nu:). Bättre än så här blir det nog inte med förutsättningarna. Den var rätt trevlig att rida i, men hade så dåligt batteri i kameran att jag inte kunde ta fler bilder. Jag tror faktiskt att den kommer att ligga bättre och inte hamna så mycket i bakvikt när magen kommer upp, så då kommer den bak ett par cm och då hamnar sadeln rätt på ryggen.

kl

Hoppar gärna in lite i denhär tråden! Har två hästar jag har lite sadelfunderingar till! Kan vara kul och se vad andra säger! :D

Häst nr. 1:
151 cm hög, bred, ganska låg manke och platt, rätt kort rygg men kan ha 17-17,5 så längden är inget stort problem. Ganska svängd i stallgången men när man rider blir han rakare. Han har en Thorowgood T4 dressyr nu som ligger bra i stallet men som inte ligger still när man rider, den åker gärna åt sidan och frammåt, har jag svanskappa ligger den still men inte optimalt. Har x-vid på koppjärnet som sitter i.
fotohsteri-103_81996413.jpg

klubbdressyr-med-prins-079_90769458.jpg

Häst nr. 2:
138 cm hög, väldigt platt och bred rygg, ingen/väldigt liten manke, något svängd och rätt kort i ryggen. Lite överbygd är han med :p
Det är min systers ponny men jag som sitter på om ni undrar varför jag är så lång..
dressyr-i-paddocken-056_99608093.jpg

prins-o-bellisbus-056_99608649.jpg

*kl*

Usch, letar sadel till ponnyn nu igen! Suck säger jag bara :cool:

Köpte en äldre county fit 5. Har konstaterat att den va för svängd och gled fram en aning. Idag red jag i hoppsadlen, en lemetex alpina. I gången så ser den för rak ut, och den är egentligen en aning för lång. Men tänkte att äh va sjutton. Jag provar!

Han gick många gånger bättre med den på ryggen än med countyn! Så jag tror jag letar mer efter någon som inte är så svängt som en county, men en aning mer än en lemetex alpina. Han har platt kort rygg för övrigt. Nån som har nån idé?

Vore hemskt tacksam, mina ideér börjar ta slut.....

Några bilder på ryggen:

DSC_0108.jpg

DSC_0169.jpg

DSC_0044.jpg

Jag funderar starkt på en Pfiff Amaretto. Vad tror ni? Problemet blir bara vilken storlek jag ska ha..... Letar man begagnat är det nästan bara 17,5" ute. Finns det någon som helst chans att man får plats med en 17,5" sadel på min lilla häst? Var länge sedan jag provade någon, men minns att jag upplevde den jag red i som väldigt rymlig, det va en 17,5:a.

Ken Taur har jag titta på lite också, men tror att det kanske blir lite för rakt och lite för mycket bossa som riskerar att trycka bak på honom....

Albion SLK är en annan fundering, men de minsta jag hittar på annons är 17", ni som ridit i dessa, upplever ni de som små eller stora i sitsen? Är det långa sadlar? Tycker det är svårt att få någon jättebra uppfattning då hela sadlen egentligen ser ganska "klumpig" ut i mina ögon..... Men verkar skön ändå liksom :p

Usch, jag är uppriktigt skittrött på detta :grin:

Tipsade dig tidigare i tråden om Crown, har inte läst igenom hela efter det, men har du provat någon sådan?

Min häst som liknar din passar perfekt i Crown Arwen och Jessica.

Ja, såg det, har letat som en tok, men jättesvårt att hitta några sådana vida på begagnatmarknaden. Har inte hittat någon butik i närheten som säljer de heller, annars är jag jättesugen på o testa den som heter crown suzanna! Jessican har jag provsuttit i och den upplever jag som för bred att sitta i för min smak.

Jag funderar starkt på en Pfiff Amaretto. Vad tror ni? Problemet blir bara vilken storlek jag ska ha..... Letar man begagnat är det nästan bara 17,5" ute. Finns det någon som helst chans att man får plats med en 17,5" sadel på min lilla häst? Var länge sedan jag provade någon, men minns att jag upplevde den jag red i som väldigt rymlig, det va en 17,5:a.

Ken Taur har jag titta på lite också, men tror att det kanske blir lite för rakt och lite för mycket bossa som riskerar att trycka bak på honom....

Albion SLK är en annan fundering, men de minsta jag hittar på annons är 17", ni som ridit i dessa, upplever ni de som små eller stora i sitsen? Är det långa sadlar? Tycker det är svårt att få någon jättebra uppfattning då hela sadlen egentligen ser ganska "klumpig" ut i mina ögon..... Men verkar skön ändå liksom :p

Jag tror att en Pfiff Amaretto är för rak. :(

Jag har en Albion SLK - den är väldigt rak. Skulle tipsa dig om att prova en Wellington Elite istället. Min häst var som ung ganska svängd, hade en County Competitor hos första ägaren. När jag köpte henne hade hon raknat en del men var fortfarande lätt svängd. Wellington Elite passade helt perfekt. En prisvärd superskön sadel som brukar finnas på begagnatmarknaden för bra pris. Nu har hästen raknat väldigt mycket och kan enbart ha sadlar för väldigt raka ryggar - så nu passar Albion SLK jag har varianten Platinum Ultima, den är jag väldigt nöjd med.

Numera heter Crownsadlarna "Ideal", iaf om man köper dom nya. Visst har du en spansk häst? Ideal har en modell om heter "Tonishia", kanske kan vara något för dig?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
303
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 941
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka