Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Det här med att rida i en lite för lång sadel. Jag tänker som så att för att sadeln ska kunna göra sitt jobb-att fördela ryttarens vikt över ryggen- på ett bra sätt, så måste ryttaren få plats ordentligt i sadeln. Om sadeln passar och inte klämmer, gräver ner sig eller trycker någonstans så tror inte jag att det lilla den är för lång gör någon skada. Tror det isåfall är värre med en sadel som är tillräckligt kort men där ryttaren inte riktigt får plats och kommer ner i sadeln och det blir en dålig viktfördelning istället.

Sedan är det ju kanske inte det optimala, men efter att ha haft väldigt kort häst med sadelläget rätt långt bak och som dessutom behöpvt mycket bogfrihet, så valde jag att ignorera att sadel blev lite lång. Det funkade finfint på den hästen, vissa kanske störs mer av det.

Mina tankar om det hela...... :idea:

Om den trycker på länden så är den för det första en bra bit för lång o så menade inte jag.

För det andra så trycker den bara på länden om den inte passar för övrigt, dvs den ligger inte an o fördelar trycket på ryggen utan lutar bakåt. Så menade inte jag heller.

Jamen exakt! Du har fattat precis vad jag menade...

Och det är ju därför som jag återkommer till att man måste prova varenda sadel som kommer i ens väg för man upphör aldrig att förvånas över vad som kan passa trots att det enligt teorin inte skulle göra det!

Så prova prova prova varenda sadel som kommer i er väg så lär ni er snart vad som passar just er häst!

Mmm, jo det hade varit kanon att hitta en Isabell att prova. Det som är lite svårt att att hon kan kännas bra de första gångerna man rider i sadeln, men sen kommer det fram spänningar efter typ två veckor:(. Så var det med den Morris&Nolan jag haft på henne. Den låg kalas, men efter två veckor funkade det inte alls, jag trodde att det mest faktiskt berodde på att den hade ganska stora kilbossor. Sen har hon funkat som bäst med sadlar som släpper tidigt som Amerigon och Stubbensadeln. Suck jag önskar att jag hade så mycket pengar att jag kunde beställa något som passade både henne och mig perfekt:(.

Ja, det har jag ju nämnt tidigare i denna tråden, att hästen kan upplevas som att den går jättebra med en sadel som man sen köper o efter ett tag går hästen lika dåligt som innan. Det beror ju på att nya sadeln trycker på andra punkter o då upplever hästen det som behagligt när det gamla trycket försvinner, som då har varit obehagligt förstås. Men om den nya sadeln inte passar egentligen så kommer den ju att trycka så småningom fast på nya punkter men resultatet blir samma som med den gamla sadeln...

Ja, herregud, vem skulle inte vilja vinna på Lotto o kunna IMPORTERA en sadelmästare från England som provade ut, måttade o sydde upp en fullkomligt fantastisk sadel som passade ryttaren o hästen som ett smäck...:cool:

Ska vi köpa varsin lott, Fiorano??? Du verkar ju ha tur med dig....:angel:

Ja men det är verkligen exakt det där som händer!

Haha:D, det får vara lotter där man vinner pengar om man skriver en slogan isf;)!

min nuvarande fries har mkt kort sadelläge också och inte fick ha sadel för nära bogbladen, och jag behöver en sadel som inte är för liten...jag slutade inte leta sadel förräns jag hittade en som var tillräckligt kort men som ändå gav mig mycket yta. i vårat fall var vissa islandshästsadlar det enda vi kunde välja på. Så det finns såklart sadlar som passar både häst och ryttare, men ibland får man leta väldigt länge. Jag har iaf lärt mig att aldrig mer köpa en häst med så svårt sadeläge igen :D

Pfiff har ju väldigt stora kilbossor o jag upplever dom som obekväma att sitta i men det är ju för mig, 164 cm o långa överskänklar. Tycker de är för vida i midjan för mig.

Jacson har jag inte ridit i förutom min Legano hopp. Upplevde som jag sagt tidigare att det är en mycket bra sadel för den pengen. Om du ska satsa på Jacson då hade jag nog tagit deras Childeric kopia.

Provsatt Childerickopian på Falsterbo och den var superskön! Men sen kostar den också 14.000:-. Jag har inga 14.000:-.

Har alltså Amaretton så stora kilbossor? Har suttit och kolla på bilder på dom och tycker inte att det såg så stort ut? Men jag har heller inte kollat irl... Jag är 168 lång och har rätt korta ben, det kanske är den kroppsformen som passar;).

Fast det kanske är för stora kilbossor ändå på båda... Men dom är mindre än på M&N och Isabellen iaf.

Jacson:
0554306347.jpg

Pfiff:
4974199798.jpg

Men så hittade jag denna bilden i tråden, och här ser inte kilbossorna helt abnorma ut, utan ser ut att släppa helt okej:
30625740.jpg

I synnerhet om man jämför med Isabellen:
WintecIsabell.jpg

Börjar bli dags för mig att hitta en ny sadel till min häst. Jag har tyvärr ingen nytagen exteriörbild på honom, men man kanske ser typen av häst på den här iallafall? Den här är tagen i vintras, så nu är han lite mer musklad, men tills jag kan ordna en nytagen bild så kanske den här duger? Hur ska en exteriörbild vara tagen för att man bäst ska se vilken typ av sadel som passar? Rakt från sidan? Uppifrån? Bakifrån? Jag har ingen aning, så jag hoppas ni har överseende med mina dumma frågor...

exterir14feb10.jpg

Nu ska jag in i sadeljungeln igen:grin: Vad tror ni skulle passa den här killen? Gärna märken som är lätta att få tag på begagnat:)
Nachtmann.jpg

Vrldsutstllning2010021.jpg

Vrldsutstllning2010048.jpg

Vrldsutstllning2010028.jpg

(ursäkta kassa bilder men det var dom enda jag hade på datorn)
Har en Crown Monarch just nu och den ligger sådär, den ligger inte riktigt still och sen tycker jag att den är något för lång dock inget som verkar bekomma honom. Har provat Albion Style och den var för bred över ryggen. Han har ca 90 grader ev något mer, bred och låg manke och ganska kort sadelläge. Jag drar 17- 17,5" beroende på hur djup sätet är. Någon som har några bra förslag:laugh:

Idag har jag en M&N gamla modellen 17" 32. Den har börjat åka fram väldigt plus att jag skulle behöva en sadel där jag lättare får tillbaka mina underskänklar.

38133_414091224717_807869717_4306780_468991_n_98947422.jpg

Såhär ligger den nu. :crazy: Jag trodde inte det var så illa tills jag såg de här bilderna från helgen...

Att det sticker ut på sidorna bekymmrar mig nog inte så mycket, värre är det om det är alldeles för långa och platta baktill-som på ex Isabellen. Så ser inte Amaretton ut på nån bild jag kunnat hitta?

Jag känner ju så få människor här uppe med häst, så det är svårt att hitta nån för att testa, klämma och känna på.

Titta på den live, bossorna sticker ut ett par cm åt alla håll.

Ja, jag håller med. Såg en i en butik häromdagen, en begagnad, o tänkte då faktiskt på hur stora bossorna är.

Men Fiorano, när jag har köpt sadel privat på nätet har jag alltid gjort upp med säljaren om prövotid. Alltså jag får prova sadeln i t ex 2 dgr innan jag bestämmer mig. De jag har köpt av har haft full förståelse för detta. Du förlorar ju visserligen frakt kostnaden om du inte köper sadeln men det kan det ju vara värt isåfall.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
303
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 941
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka