Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

*kl*

Jaha då var det dags för mig att på allvar faktiskt hitta en sadel till igångsättningen. Problemet är ju då att jag har alldeles för lite pengar:(. Får tillbaka ca 4.000:- på skatten (nån gång i augusti) och borde kunna göra snabb affär och bli av med hoppsadeln för typ 2-3.000:- (stübben siegfried cs i superskick). Mao har jag bara ca 6.000:- att röra mig med.

Har spanat på en massa islandssadlar då jag gillar ett flatare säte, men de är antingen för dyra eller har för lite skänkelstöd. Eftersom hon ska sätta igång finns det risk för lite bus och då vill jag verkligen har rätt mycket skänkelstöd:p. Har funderat mycket på ex stübben scandica eller Tristan men de verkar väldans svåra att hitta tillräckligt vida (hon har 32 i stübben). Har spanat lite på HdR Anthenor, Zaldi Atlanta och Jacson New England-dessa tre ser alla likadana ut och jag funderar på om de har samma passform? Även Hööks egna Venice ser precis likadan ut. Tvekar dock på dessa eftersom de är så raka-även m Tetan bli riktigt rak vid arbete så verkar hon gilla att sadeln släpper tidigt sas. Har även tänkt på Wintec IW, men den ser ut att ha rejäla kilbossor och de går inte hem hos donnan.

Tips råd? Har ju fått råd tidigare i tråden, men nu är det stram budget som gäller...

Ryggen
27339838.jpg

Fast jag hade satt igång henne med Stubben sadeln som hon är van vid för visst hade hon haft nåt bekymmer med ryggen? Så snabbt kommer hon ju inte igång att hon inte kan ha den några månader.

På min har även Jacson och Anky fungerat bra, trots att de inte är så raka.

Jag vill ju ha en rak sadel.

Men är alltså en ex Anky Salinero åt det böjda hållet?

Jag har även funderat på Santa Cruz Celine hoppsadel, både att ha så länge innan jag hittar en dressyr, men även att ha de gånger jag hoppar.

Är de också åt det böjda hållet?

Någon som vet hur Zaldi är i sina bommar, rak/böjd? Och nu tänker jag främst på hoppsadel när det gäller Zaldi.

Nepp, med ryggen har hon inte haft mer bekymmer mer än att hon får spänningar i sin långa länd. Är ett bakben som spökar på henne. Anledningen att jag inte vill sätta igång i hoppsadeln är att det känns som om jag äntligen fått ordning på min sits och den kommer att vara som börtblåst om jag rider i hoppsadeln i ett par månader igen:(.

Bara en fråga, har du haft en Globus Crincle till din häst? Har fått för mig det från någon tråd för länge sedan.

Du kanske även skulle kunna fundera på Wellington/Edinburgh. Det är iof kilbossor men den är åt det böjda hållet iaf. Även Dominus, de är väl lite böjda, har du tur kanske du kan hitta någon för sådär 7000.

tycker du ska prova en TEKNA.
dom kostar ungefär det du har råd med och dom släpper tidigt baktill (lite av deras design...) och den ligger bra på flera av oss som haft den på lite olika hästar. Kolla under ridning-utrustning så finns det en tråd där...alla som har köpt sadeln är nöjda. (inkl jag själv! och jag föredrar helst flata sitsar men det går okey med Teknan)

Senast ändrad av en moderator:

jag har sett några prestige top dressage för 6000-7000. en mkt bättre sadel än hipposen och inte fullt så svängd.

Både Anky och Santa Cruz (Jacson) är raka, men inte spikraka. Min har förnärvande en Jacson Celine och en Anky Salinero STS. Jacson sadeln vill jag helst byta ut men får vänta ett tag till. Jag tycker absolut att de är värda att prova, min får som sagt spikrak tygg vid arbete.

Nej är min medryttarhäst som går med en Crincle. Hade gärna testat den på Tetris, men den Charlie har är på tok för smal (32).

Dominus har hon gått med tidigare och den gillade hon-men det gjorde inte jag... Har lite fundering på att prova en igen dock, men dom vida brukar vara ganska dyra.

Top dressage ska jag spana på. Och Tekna verkar faktiskt vara ett bra alternativ:).

Senast ändrad:

Prestige billigare modeller ligger som små sockertoppar ovanpå hästen...:crazy: Känns som om man sitter höööögt ovanför o svårt att få kontakt tycker jag.

Tekna har väldigt underliga bossor bak, ser ut som om dom ska sticka ned rakt i ryggen om du förstår hur jag menar. Undrar om en sån verkligen passar till Tetris...

Har du provat nån Prestige alls? Så du vet om hon är såpass svängd att de passar.

Wellington är ju en jättefin sadel som Martina nämnde. Finns många begagnade till salu nu. Man sitter väldigt bra i dom o de passar en ngt svängd rygg.

Senast ändrad:

Fast jag tycker Tekna ser ut att ligga bra på de hästar som visat upp sig i tråden på utrustning?

Den sadel som legat absolut bäst på henne är Amerigo Classic. Den är för dyr. Och dödar min mus. Stübben är för svängd i teorin men hon gillar den. Vet inte hur den är i jämförelse med ex Top Dressagen?

De Wellington som är till salu verkar vara normal i bommen för det mesta och jag måste ha en vid. Då blir dom genast dyrare och helst av allt vill jag ha en sadel som man kan ändra bomvidd på.

Tycker också Teknan ser rätt ok ut, kan väl vara värt ett försök iaf?

Har du provat någon av Wintecs nya modeller, de ser bra ut (för att vara syntet) och den "enklaste" varianten borde inte vara så dyr.

Äldre Passier GG kan man ju hitta rätt billigt, men de kanske blir för raka?

En kille som hjälpte mig lite när hon var lite väl vild med mig hade en Passier Optimum på henne och det verkade falla henne i smaken, vet inte hur mycket den skiljer sig från Grand Gilberten?

Ang Wintec så var jag i vintras sjukt sugen på den nya som du hade ute på annons;)! Den ser faktiskt också ut som ett alternativ!

Teknan finns även i islandsmodell nu med flat säte. ser ut som dressyrsadeln men skiljer i sätet då. tycker mig se en liten skillnad på bossorna också, men det är svårt att avgöra på en bild. Har inte sett den i butik ännu. Den är nog ganska nysläppt.

Vad jag vet så är det samma bom i Optimum och GG, båda passar på min nuvarande häst iaf. Optimum ska nog ha ngt djupare säte (jag märker ingen skillnad), men passformen på hästen verkar inte skilja.

Jag hann ju aldrig provrida i Wintecen, är lite besviken över det. Bytte häst i samma veva som sadeln kom, och den passade inte alls på honom (för lång då det var 17,5"). Men den såg riktigt trevlig ut!

Om du gillar flata dressyrsadlar är ju GG ett bra alternativ. Jag provade den en gång på min ûberraka Magrittehäst, han gick som en dröm med den sadeln men själv klarade jag inte att sitta i den...

Menar stl 5 i Wellington när du säger vid? För den är verkligen jättevid. De flesta vida hästar brukar kunna ha stl 4 o det har jag sett flera st för ditt pris för ett tag sen när jag letade till annan häst.

Vad har du egentligen provat på henne som passat bra? Bortse ifrån pris nu, jag vill bara veta vad ni trivs med.

Fast jag tycker Tekna ser ut att ligga bra på de hästar som visat upp sig i tråden på utrustning?

Här är en bild ur tråden som visar exakt det jag menar med hur bossorna i bak sticker rätt ned i ryggen:

31333353.jpg

Jag hittar inte mer än bilder på 2 hästar i tråden i utrustning o där ser den ut att släppa på tok för tidigt i bak på bägge 2. Även om hästen känns bra i början med att den släpper så så kan det aldrig vara bra med så liten yta som ska fördela hela ryttarens vikt. Till slut måste det bli så att hästen får ont i musklerna runt manken.

Men Tekna säljs väl även uppe hos dig? Ta hem o prova så ser du ju själv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
303
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 941
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka