Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

En edinburgh, fit 5 :bow:
Begagnad men i nyskick! nästan 10 000kr billigare än vad en ny skulle kosta! :bump:

jag är såå glad! har letat i 1,5-2 år på en begagnad i denna storlek! :D

Här kommer lite fler bilder men utan sadel. De är kanske inte de bästa, men förhoppningsvis tillräckligt bra. Hoppas ni kan hjälpa mig med lite tips.

31237342.jpg

31237343.jpg

31237344.jpg

31237345.jpg

31237346.jpg

31237350.jpg

31237349.jpg

Tack tack! Är det nu man säger "plötsligt händer det" ?

Jag ska nu skrapa två trisslotter jag köpte idag :p

Jag skulle verkligen behöva lite hjälp.

Tror ni att en Albion SLK hade kunnat passa min häst?

Funderar på att chansa med att skicka efter/köpa en sadel (beg). Känns tyvärr som mitt enda alternativ, då det finns otroligt dåligt med sadlar där jag bor. Och då skulle jag vara väldigt tacksam om ni vill hjälpa mig bedöma, om en sådan sadel över huvud taget skulle kunna passa min häst.

Tack på förhand!

Här är ytterligare en bild på hans rygg. Han betar och står lite snett. Men de syns iaf lite hur hans rygg ser ut.
31250879.jpg

Senast ändrad:

Jag drömde mardröm i natt :cry:

Eftersom jag håller på och flyttar så är nya sadeln adresserad till min mamma och hon har varit och hämtat ut den men inte sett sadeln. Hon kan ändå inget om sadlar men jag vill att hon ska titta på den ändå och säga om den är fiiin ;)

I alla fall så drömde jag i natt att jag kom hem och äntligen öppnade paketet, men då låg där en dressyrsadel i syntet, fulare än den jag redan har och den passade inte alls på hästen. Jag hade blivit lurad men "ändå inte" då det stod att syntetsadeln också hette edinburgh så säljaren sa att jag inte tittat ordentligt vad det stod i annonsen osv osv....

:eek: :eek: :cry: :cry:

Sen vaknade jag, tack och lov!
Ska ringa min mamma om en stund och tvinga henne öppna och kolla att sadeln är i läder och fint skick! :cool:

Nu har jag varit på sadelutprovning och det var ingen rolig historia. Dels för att det var ca. 30 grader varmt och att 99 % av ALLA sadlar vi la på reste sig bak. Det tog nästan 3 svettiga timmar. Vi provade hur många sadlar som helst och tillslut så hittade vi en som inte släppte bak och inte åkte fram. En Crown Roella blev det:). Tyckte att det var en skön sadel samt att jag ska få med kortare kåpor så stöden blir anpassade för mina ben.
Nu återstår bara 4 månaders väntan....:crazy:.

Oj, 4 månaders väntan på en sadel. Det var länge tycker jag. Men så har jag iof aldrig "special" beställt någon heller.

Får man fråga vilka sadlar du testade som inte låg bra? (då jag läst om att Crown ska passa raka hästar, och det är liknande sadlar jag är ute efter, alltså om det är sadlar man ska undvika, eller om det är sadlar som ska vara raka men som ändå inte passade din häst)

Senast ändrad:

Det är grymt länge...:mad: Har jag tur så har de inte så många beställningar innan semestern och då får jag den snabbare...

Vi provade hur många sadlar som helst, kommer inte ihåg hälften av alla... Men problemet med min häst är att under ridning blir ryggen nästan konvex, hon trycker upp alla sadlar så de tippar framåt och sen ligger och glappar bak. En av alla dessa (förutom Crownen) gjorde inte det men den åkte fram istället.... :grin:
Det som var intressant att se är att de sadlar som såg ut att ligga bra när när hon stod uppställd inte alls låg bra i rörelse. Crownsadeln ligger nästan lite i bakvikt stillastående, men så fort hon börjar röra sig så läggs den i balans och ligger helt still. Hästen verkade nöjd och jag var nöjd, men tror att det blir ännu bättre med en med kortare kåpor.

Lycka till med sadelletandet. :bump:

Men det är ju det som oftast är problemet...folk provar sadlar stillastående på gången o sen ligger dom som en potta skit när hästen börjar röra sig. Ett enkelt trick för att se hur ryggen blir under rörelsen är att dra en penna eller dylikt under magen när hästen står på gången. Den lyfter då ryggen på ett liknande sätt som under arbete.

Kul att du hittat rätt iaf! Hoppas du får den snabbare o slipper vänta hela sommaren!

Hade nog gått lite snabbare om det inte var semestertider.
Jag fick vänta ca. 12 veckor på min Amerigo och det tyckte jag var jättelång tid då..:)

Det var ju ett bra tips!:)

Ja, jag hoppas också att få den snabbare, känns ju som en evighet...
Tillsvidare får jag rida i min gamla sadel för det var den som låg näst bäst...:confused: Det går ju att justera så den håller ner bakvalvet lite...

Egentligen dumt att fråga eftersom den redan är beställd, men erfarenheter av Crownsadlar? Kvalitét, bom osv? Jag ska ha en i kalvskinn för den andra kändes lite hal.

Glömde svara på vad vi provade för sadlar men här kommer de som jag kommer ihåg: Albion, Amerigo, Prestige, Bates Innova, Crown Ideal, Vega, Spalding mm.

Du gjorde ett bra val som tog kalvskinn. Min är i "vanligt" och är så otroligt hal, trots att den är använd flitigt i ca 8 år. Lädret måste vara behandlat med något supermedel eftersom den ser i princip oanvänd ut, lädersmörjorna lägger sig bara som en gnisslande yta på den och som sagt är den otroligt hal.

Men annars så är väl Crown kända för bra kvalité!

Senast ändrad:

Provade en Crown Jessica idag, 17,5" 31. Den låg inte så bra, den var för smal och rörde sig massa och åkte fram. Dessutom kändes den för stor för mig.
Den var ju väldigt mjuk att sitta i, men jag vet inte vad jag tyckte om den i övrigt faktiskt, inte så imponerad. Kanske inte fick det stöd jag borde fått iom att den var lite för stor...

kl

Jag skulle vilja ha tips på sadel som ni tror skulle kunna passa min häst.

Idag har jag en gammal Albion (HR) som både jag och hästen trivs bra med, men den börjar bli för smal (MW). Eftersom vi båda gillar den har jag letat efter en likadan men vidare, men såklart inte lyckats.

Jag har tyvärr inga bilder, men jag hoppas att ni på min beskrivning kan ge något tips så att jag slipper gå igenom alla sadlar som finns:)

Hon har i stillastående en rak rygg som sluttar lite uppåt pga att hon är ngt överbyggd, blir helt rak i rörelse. Hon är väldigt plattryggad.

Jag vill ha en sadel som sätter mig där jag ska vara, utan att jag sitter helt fast.

(Jag har även haft en Keiffer lech som funkade ok, men varken hästen eller jag var lika nöjd med den som med den gamla slitna albionen....)

Kom gärna med tips på olika märke och modeller som ni tror kan va något, så att jag har något att börja med. Sadelletande är inte kul.....:crazy:

Förresten, någon som vet om man kan värma om en albionbom?? Det kunde kanske isf vara ett alternativ.

Det låter som min ungefär. Jag har lite dålig koll på hur bred en MW albion sadel är men rent sponant skulle jag säga:

Jensen
Morris and Nolan
Kentaur
Globus
Karl Niedersüss
Spalding
Crown

På min har även Jacson och Anky fungerat bra, trots att de inte är så raka.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
303
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 941
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka