Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Jag har också både dressyr o hopp Albion K2. Båda passar fint.:)

Det verkar klurigt. Har googlat ganska mycket men hittar den bara i USA. Däremot hittade jag ellipsen för £1150. Ungefär 3000:- billigare än här. De hade två modeller av den. D1 Och D2. D1 Var mer för breda bogar o platta ryggar medan D2 var gjord mer för moderna sporthästar.

Det är verkligen en sadel som jag är väldigt nyfiken på o skulle gärna vilja prova den. (Nej jag ska inte köpa en ny sadel:D)

Vilken strl har du i vanlig resp. Erik le Tixerant gjorden? Har också funderat på att införskaffa en sådan.

KL

Det blev förövrigt så att jag värmde om Leonardon och den funkar nu helt ok! Jag ska bara banta bort fölmagen på henne så jag kan lägga den lite längre bak så blir det perfa :D

Tixeranten tar du 5 cm kortaren än du brukar - den töjer sig såpass.

Det känns som att jag letat sadel i en hel evighet nu, så har ni några tips så blir jag jätte glad :)

Hade ut en inprovare för ca. en månad sedan och h*n gav mig två olika alternativ.
1. Jeremy Rudge MF(var underbar att sitta i)
2. Stübben Tristan dl

Det fick bli Tristan, som var en god tvåa, och fick hem en som inte ligger speciellt bra alls. Så min fråga är, borde jag låta min sadelmakare stoppa om den så att den passar eller är detta dumt? Är det normalt att måsta stoppa om nya sadlar för att få dem att passa? :confused:

Har provat en passier, men den var för smal och låg inte sådär superbra.
FB har jag kikat lite på, men inte provat (ännu)
Albion har jag ärligt talat inte ens tänkt på att den skulle kunna passa.

Vad ska jag leta efter för bomvidd? Han har en Globus hoppsadel som ligger bra, bomvidd 34.

Vilken sadel till den här hästen?
Måste vara rak, vid mot xvid, bomen ska helst kunna ändras. 17 tum och svart.
Max 10.000 beg.
Har för tillfället en prestige för extra stora bogblad, men är egentligen inte hans och han behöver en egen. Dock är den för dyr för att köpa en likadan.
Har ingen ryggbild så jag tar två ridbilder, vet inte om de hjälper något men ändå.. (vet att den ligger lite långt fram på bilderna)
17003_1277060665.jpg
27041_1277060589.jpg

KL

Hejsan hoppsan!
Tänkte höra om ni har några fin fina tips på vad jag kan prova på min arabis. Han är väldigt bred över ryggen, lite överbyggd, normal manke, och något svängd rygg som blir ganska rak i arbete.

Våran sadelhistoria är lång, och vi startade för 3 års sedan i en Knights Conti, som låg bra ända tills den vart för trång. Åkte inte fram någonting nämnvärt. När vi sedan hade tagit ut den så mycket som det fick så började helvetet. Red först i en Farmland ett tag som var sådär.. jag älskade den, men den åkte fram som attans, sen provade vi en Crown Jessica. Den tyckte jag också om men .. nä, åker fram för mycket... Jag gav upp och lämnade tillbaka den och bara på skoj provade jag en gammal sadel vi hade i våra gömmor som dröm om min förvåning när den ligger blickstilla på hästen.. Det är en Wintec Extra Wide, Luftstoppad, och ja.. han gillar den skarpt, men jag HATAR den, och jag måste hitta en dressyrsadel som jag kan rida ordentligt i...

Har ni några fin fina tips? Ska skita i sadelprovade den här gången för det har fasiken inte hjälp mig speciellt mycket, (förutom att de har lyckats komma fram till att han är extremt svår att sätta rätt sadel på..) utan ta hem lite sadlar från Sharpman och prova dom själv istället...

Tack för förhand!!

du beskrev precis min häst och jag har tom testat dom sadlar du provat ;-) jag har testat måååånga sadlar, även med hjälp av utprovare.

det som passar är Amerigo Vega Icelandic.
Den passar även kanon på våran arabhäst!
tyvärr inte det billigaste alternativet men en av dom mkt få sadlar som passat min iaf. (när vi pratar dressyrsadlar)

Åhhh.. skönt (eller tragiskt,beroende på vilket humör man är på.. :) ) att någon annan har samma problem som jag..

Ska absolut ta och kolla upp den sadeln, och testa i alla fall.. har en sadelprovade i närheten här som har just Vega sadlarna... som sagt, inte det bästa för plånboken, men om man räknar ihop allting jag har lagt ner på sadelprovade och sadlar och paddar av alla de slag och franska gjordar för att inte tala om.. den var svin!!dyr.. :) Så kanske man tjänar på det i längden..

Tack!

Letar efter en dressyrsadel till min mkt breda häst och nu pratar vi inte "vid" utan vi pratar extremt vid! :)

Globusarna i 38 är för smala, har fått höra att Morris & Nolan-sadlarnas inte är vidare än så heller och ungefär där tar mina ideer slut...

Någon som har tips på bredare bomsadlar än så?

Tack för svaret!

Kanske skulle tillägga att han har väldigt kort rygg också, därför fungerar inte Wintec, den blir tyvärr för lång.

Jag fick tips om Lovett&Rickets / Arabian till min häst, fick hem demosadel (L&R Ellipse) som tyvärr var alldeles för vid för min pålle, men det var verkligen en superfin sadel. ÅF finns i Sverige, kan vara värt ett försök?

Crown / Ideal, de har SUPERvida sadlar. De vanliga modellerna är riktigt generösa i storlekarna och sedan har de även modeller för extremt breda hästar.

Crown har jag kikat lite på, främst begagnade men har inte sett så många som är såå vida men ska fortsätta hålla utkik.

L&R var något nytt, tack för tipset! Ska absolut kolla upp det.

Problemet är också att många av de sadlarna som kommer ut begagnade och är så vida oftast är väldigt stora i sitsen också och jag behöver en som är runt 16" och det verkar vara väldigt svårt att hitta...

Ja, absolut! Ska söka lite på det och se om jag hittar någon ÅF som kan hjälpa mig lite..

Tackar för tipset!!

Är det någon som vet något om Alluressadlar? Ska prova en Allures Saumur på lördag och har försökt att googla på det men det finns knappt något om dem. Det jag är intresserad av är kvalitét, bommaterial mm.

Ganska ny på marknaden i Sverige iaf. Inte ens på deras egen hemsida står det nåt om bommar, stoppning mm men den sadeln du ska prova står det iaf att den är för hästar som är av bredare variant runt revbenen och med ganska låg manke. Men det är väl din häst?

Dyr sadel var det iaf...

Tack för snabbt svar! :bow:
Ja, min är ju ganska (hrm) rund och har ju knappt någon manke alls så det kan bli bra. Nu har jag en Bates Isabell som jag är väldigt arg på för tillfället. Byter järn hela tiden men får aldrig till det riktigt:mad:. Åker fram, lyfter bak...
Fungerar inte den här sadeln är jag lite sugen på en K2. Hur är den för hästar med nästan ingen manke?

Jag var och provade ut en sadel till min häst för 2½ år sedan. Säljarna tyckte absolut att jag skulle ha alluren och att den låg helt tiptop på min häst.
Varken jag eller hästen gillade den dock så det blev en annan sadel.
alluier2.small.JPG

Kan inte säga att den kändes speciellt utmärkande i läderkvaliten eller design.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
303
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 941
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka