Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

jag tror leonardon skulle ligga bra med en vidare bom. men säker kan man ju aldrig vara.

Ja, jag tycker också att den borde göra det. Hur mkt kan man vidga dem egentligen? Denna är ju redan omvärmd från 33 till 34. Jag vet inte vad som skulle bli lagom till min, 36?

en liten beskrivning på hur den såg ut kanske? :laugh:

jag var så förutseende att jag fick sadeln måttad efter max muskelmassa, så mkt enklare att lägga en tunn pad under när han inte är i topptrim än att den blir för trång och måste breddas. har ångest för smala sadlar :angel:

Sadeln måttades efter det vi trodde va max, sen hade han fallit ur lite när sadeln väl kom, så vi har haft ett får under hela vintern... både pga av att plats har funnits och att hästen blir så skavs av allt..

Men sen helt plötsligt så sa det bara kaboom! på någon v... (han vilade i ca 10 dagar och är i topp kondition)

Så nu är den för trång utan padd...

*kl*

Jag har problem med att hitta en sadel som passar på min flodhäst.
Hon har inte någon jättemanke och har väldigt välvda revben samt rak rygg.
Sammantaget gör det att sadlarna åker fram samt att jag hittills inte hittat någon som inte ligger och gungar lite grann. Den senaste i raden är en Passier Optimum som vi har ändrat bomvidd på ett par ggr och stoppat om för en knapp månad sedan.

Så här ser hon ut. Från sidan bra men som en fästing liksom framifrån (stooor mage på var sin sida om bogen)

31106542.jpg

KL*

Jag ska ut i sadeljungeln men skulle behöva lite vägledning. Jag har sett att det finns folk här som kan detta bättre än mig, så om jag fick en liten knuff i rätt riktning så skulle jag vara tacksam, för jag vet inte ens vart jag ska börja leta!

Såhär ser min kille ut just nu, han är inte speciellt mycket tränad och han, ja, ser ju ut som han gör. Han har stor mage och är ganska smal framtill.

Jag vet inte om bilderna är för dåliga, men jag kan gärna fixa nya annars.
Men vad tror ni? Alla funderingar är guld värda.

31121870.jpg

31121872.jpg

KL

Här kommer bilder på min nya häst, ägt i 1 vecka. Muskler fattas och just nu kanske det inte blir ngt sadelköp, men självklart längre fram, men tänkte ändå få lite tips på sadlar.

Sadeln skall vara brun, bra stöd och djup sits. Man kan inte få allt men kanske något utav det?

Bilder på djuret ;)

100_6353.jpg

100_6346.jpg

Jag har lagt ner idén om Jensen sadeln, fungerar inte alls.

Har också införskaffat en Erik le Tixerant gjord. Hästen verkade iof gilla den men nuvarande sadel gled fram lika mycket ändå. Det är förvisso något för smal så det är kanske därför.

Imorgon åker vi och provar sadlar. Håll tummarna att vi hittar något!

Vilken strl har du i vanlig resp. Erik le Tixerant gjorden? Har också funderat på att införskaffa en sådan.

KL

Det blev förövrigt så att jag värmde om Leonardon och den funkar nu helt ok! Jag ska bara banta bort fölmagen på henne så jag kan lägga den lite längre bak så blir det perfa :D

Jag tog tio cm kortare, hade nog räckt med fem. Tror det beror lite på hur lång gjorden är. Jag gick från 60 till 50 cm.

Idag har vi provat sadlar i 3½ timmar:crazy:.
Följande provred vi;
Globus i bomvidd 36 fungerade på hästen men inte för mig.
Spalding (som vi hade för drygt ett år sedan i bomvidd 3) var för smal i bomvidd 4 (gled fram).
Wintec gled fram och gick inte att rida i...
Albion K2 låg inte still.

Därtill lades ett sjukt stort antal sadlar på hästens rygg men kasserades ganska snart.

Döm av min förvåning när en Anky Salinero STS (:confused::p) låg som en smäck. Den enda sadeln som låg helt, helst stilla och som jag kunde rida i. En aningens rakare hade inte skadat men hästen knallade på som aldrig förr :banana:.

Hoppas den ligger still imorgon också :).

Oh vad skönt att äntligen ha hittat något som verkar funka! Håller tummarna att det ska fortsätta så.:)

Jag hoppas innerligt att den ska fungera ett tag.

Hästen fick en betesreducerare i present också, så magen inte blir för stor och skjuter fram sadeln mer nn den vill göra:love:.

Jag lovar att jag inte ska publicera några bilder här :D. Så länge sadeln ligger still, hästen är nöjd och jag någorlunda nöjd tänker jag inte riskera att någon sätter i griller i huvudet på mig!

Ok, tror nog 55-60 cm skulle bli lagom till min då, har 65 i nuvarande. Jag har liksom du (o)medvetet låtit bli att lägga upp bilder på min passande (!!) sadel. Vill inte höra negativa kommentarer nu när både jag och hästen är nöjda :p

vilken Globus var det? Varför funkade den inte för dig? :) Är lite småsugen på en Crincle, men har hört att dom är breda i sätet av vissa, och vissa säger tvärtom..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
303
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 941
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat