Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

min häst har 65 i vanliga gjordar och 60 i tixerant. vill kunna fästa den slakt precis när jag sadlar.

Ja!:devil:

/Nova leader of the pack....:cool:

You don't say..
a040.gif

Ja, man vill ju inte behöva dra åt den hårt direkt trots att den är så elastisk. Min häst är dock väldigt tjock för tillfället, så jag är rädd att 60 cm blir allt för stort när hon är i form igen. Jag får fundera lite ;)

*kl*

Nu har jag provat ytterligare en sadel på pållen, en sadel jag hade stora förhoppningar på, men som sket sig totalt :( Det är nämligen denna sadel han hade hos sin förra ägare (jag köpte honom för 1 år sedan). Misstänkte att han hade breddat sig över ryggen och att den skulle vara något smal, men att den i övrigt borde ligga bra (eftersom den var utprovad åt honom av "proffs")

Sadeln var för smal och enligt mig även för svängd (tycker den släpper för tidigt baktill), men tänkte ändå att jag lägger ut lite bilder för att få lite mer input om vad jag kan prova mer på honom.

4.jpg

2.jpg

1.jpg

3.jpg

Ojdå detdär var ju verkligen ingen hit.

Jag håller helt med, för smal och för svängd

Och den har han haft utprovad till sig och jobbats med...
Kan ju knappast ha legat bra då heller, även om han har breddat sig sedan han kom hit så har ju inte ryggens form kunnat ändra sig så mycket, eller?

Blir till att skicka tillbaka sadeln till förra ägaren, och fortsätta letandet helt enkelt. Förslag på sadlar rakare än Jacson? Har ju provat en kieffer på honom, som var för smal. Skulle eventuellt kunna passa i en vidare bomvidd, men jag vill inte värma om min förrän jag är säker på att den kan funka till honom efter det.

Nej man har ju svårt att tänka sig att dendär kan ha legat bra...finns ju tyvärr många riktiga klåpare till utprovare :crazy:

Jag har upptäckt albion till min rakryggade (passar min häst raka rygg+ mig som är lång) om du har möjlighet så skulle det vara värt att testa :)

Passar förresten på att tränga mig in lite här då de är många duktiga i tråden :)

Jag TROR att jag äntligen kan ha hittat en bra sadel som passar mig och hästen (fast nu handlar det om hoppsadlar då :angel:)

Sadeln måste vara MKT rak eftersom min hästs rygg ser ut såhär (ja den är lika rak med huvudet uppe, jag lovar ;)

31167184.jpg

Sedan måste den passa mig som är 173 med låånga ben, så att jag kan få stöd för knäna även med korta läder, hästen hoppar nämligen som en katt med mkt rygg, så jag måste kunna sitta kvar ordentligt.

Hittade iaf denna albion K2, allt verkar stämma förutom att den är lite för vid därav paden, kommentarer? (borde fixa bättre bilder)

31167182.jpg

Iaf, om detta nu förhoppningsvis funkar och jag får för mig att köpa dressyrsadel :angel: ska jag satsa på albion k2 där också? Andra tips? Är det skillnad på dressyrsadlarnas bomvidd? Detta är bomvidd xw, somsagt lite för vid

*kl*

Om man själv och ens häst passar bra ihop med edinburgh/wellington elite men inte har råd att köpa en sån (ca 17 000kr), vad har man för alternativ då?

Begagnat är inget alternativ då det inte finns den storleken jag behöver.
(Tro mig, jag har sökt varje vecka i ett års tid nu, det finns inte)

Jag kan tänka mig betala upp till 12000kr för en ny eller begagnad sadel så jag tycker jag borde hitta något!?
Men jag vet inte vad jag letar efter för märken. Jag är ju egentligen kär i edinburghen och vet att den passar min häst.....

Kanske bör man åka till en utprovare istället... men har ni tips och tankar så skriv gärna :)

Hej på er :D
efter att hon har kommit hem från betet så är det dax att ge sig ut i sadelljungeln..
Hon är smal på bilderna, men hon är grymt svår att få upp i hull, hoppas hon blir fin efter betet!
hon har en väldigt kort rygg och smal som min tränare sa.
Så va tkr ni vore lämpligt? :)

alb1180648

Nu ser ju den riktigt för svängd ut. Men jag måste få inflika att min häst har raknat jättemycket efter träning. Och det skulle jag ta som ett bra tecken sa min sadelutprovare, för det visade att hon jobbade bättre med ryggen. Jag fick en Wellington Elite utprovad som passade när jag köpte hästen. Efter knappt ett år var den för svängd i bomen.... Det blev en Albion SLK Platinum Ultima efter det. Den är för raka hästar. Dock inte lika raka som Albion K2 passar till. Men prova dessa två modeller. Det är samma sadelutprovare som hjälpte mig med bägge utprovningarna och hon är känd som en "icke klåpare" :p

Har du kollat vad de kostar i England?

Jag skickade efter min Albion K2 från England (Ny alltså). Betalade 12700:- plus 500:- i frakt. I Sverige kostar de 18800:- Googlar lite o återkommer.:)

tror inte dom säljs i england faktisk, har kollat tidigare och hittade inte en enda till salu på ebay. oavsett om jag skrev wellington, edinburg eller windsor.....

seabaz; någon prestige modell borde kunna passa?

boccia: provat passier eller albion? frank baines?

Nej du verkar ha rätt. Jag har letat men hittar inget. Bara att de tillverkas i England, de som kallas Windsor elite.

Fast dom finns för jag har hittat dom...minns tyvärr inte var men hittade iaf hela registret bra mycket billigare än här. Skulle få ge 12000 för en Elite då för 3 år sen när de kostade 16000 här. Har som sagt tyvärr inte kvar länken. Men vet att jag fick googla som hejsan innan jag hittade dock...dom är inte så populära i England sa den sadelutprovare som jag fick tag i till sist.

Windsor eller Princeton kan man iaf hitta dom under.

Dressyrexperts, vad tror ni, skulle albion K2 passa min häst även i dressyr när den nu verkar passa i hopp :)

Nu är jag iofs inte dressyrexpert men har haft en hel del sadelproblem. Till mitt sto som är rak i ryggen köpte jag en Albion K2 Dressyr medium i bommen. Tyvärr hittade jag bara en i 17'' - hade helst velat ha en 17,5'' men har inte hittat någon. Jag gjorde omvänt från dig, köpte en (oprovad) Albion K2 hoppsadel medium bom (17'') och den passade hästen och mig i fråga. Så, säker kan man aldrig vara, men det borde fungera! Lycka till!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
303
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 941
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj

Hästrelaterat