Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Idag så var min älsklings sadelmänniska här och tittade på min sadel för att hon var här och måttade en ny sadel till en annan häst.
Jag fick ok för att rida i sadeln jag har i ett par månader till. Sen så måste den byggas om eller så måste hon ha en ny.

Det blir såklart en ny om ett par månader när hon musklat sig ite mer, då jag inte trivs i sadeln längre, och så fick jag syn på något
av det flottaste jag sett i sadelväg! En ny modell från Childeric med ursnygga detaljer. En sådan ska jag ha!

Som tur var så passar modellen hästar som ser ut som mitt djur. :banana:

Vad har du på honom i dagsläget? Min häst har ändrat sig drastiskt sen gröngräset kom så det skulle vara lite mer behjälpligt att se en bild från idag.

Här har jag lite nyare bilder:)
Nu har ajg Globus Clic både dressyr och hopp sadel. Rider mest i hoppsadeln då dressyren inte ligger helt ok... Hoppen är latex och går inte att stoppa om, dressyren däremot är omstoppad och anpassad till mina tidigare hästar. Har haft båda sadlarna i 5 år nu, är mkt nöjd med dem men väntar nu som sagt var på att sadelmakaren ska komma och kika på nya pållen.

Men alla tankar och tips om rygglinje och sadlar mottages tacksamt!:)

DSC03903.jpg
DSC03900.jpg

Din häst har en ganska rak rygg som sluttar lite uppåt. Är ngt insjunken vid manken vilket tyder på att han gått med för smal sadel tidigare. Han behöver en ngt för vid sadel för att tillåta musklerna att bygga på där, under tiden det sker får du ha nån slags pad under sadeln.

Globus Clic är lätt svängda så dina sadlar släpper antagligen bak o trycker då mot manken i fram. Typ en vågskål om du förstår hur jag menar. Leta raka sadlar med små kilbossor eller hellre rundbossor.

Hoppas du blev ngt klokare nu!:)

Jo men precis speciellt dressyren släpper bak, så jag undviker den. Annars hade ju mina andra hästar också raka ryggar, hmm det är en djungel det här...:confused:
Tack för tipsen:)

Förslag på sadlar med rak bom?

Finns inte jättemånga som är raka o som har rundbossor. Brukar vara de svängda som har rundbossor av outgrundlig anledning...men iaf mina favoriter är ju Jensen sadlar som finns med små kilbossor o rundbossor. Sen kan ibland Albion K2 passa men inte alltid när ryggen sluttar uppåt.

Vidare kan Amerigo DJ och Alto funka ibland även Classic. Childeric kan säkert skaka fram någon men då pratar vi annat pris...

Det bästa som jag alltid säger är att prova alla dina kompisars sadlar för att själv få en uppfattning om vad som funkar för er. Då lär du dig vad som ligger bra o får känna hur din häst rör sig o olika sadlar. En bra grund att stå på när sadelprovaren sen kommer så du kan ha lite egna åsikter!;)

Och jag som är sååå kräsen när det gäller sadlar:crazy: Det är ett rent under att Globusarna passade både mig och hästarna förra gången...
Amerigo och Childeric har jag ridit i, Amerigon jag provade var inte så rolig om jag minns rätt men det finns ju flera modeller! Childericen är ju skön att sitta i men lite väl mycket pengar:angel:
Jensen har jag nog aldrig testat, får kolla lite på den.
Har 2 Albion i sadelkammaren en hopp och en dressyr(som är snedsutten tyvärr) samt en M&N som jag har för mig har rätt svängda bommar.

Ja men det är väl bara att sätta igång och pröva allt man kommer över helt enkelt... Phu!

Någon som har koll på modeller till en häst med höga bogblad och höga knän? Hans nuvarande equipe sadel hämmar honom så jag tror att han behöver ha en sadel som är "skuren bakåt". Jag provade OS nya men den var inte speciellt bekväm... :o

Tänkte om någon här inne har några förslag, väldigt tacksam isf :bow:

Jag ska smått med börja leta dressyrsadel, eller ja jag hjälper ägaren då. ;)

Vad tror ni funkar på henne? Just nu har en hoppsadel från M&N. normal 17" har jag för mig.

ella.jpg

IMG_0425.jpg

IMG_0422.jpg

Denna bild är för ett år sedan men man ser ryggprofilen bäst:
25187_107849549236480_100000343061162_148682_5933560_n.jpg

Har ni några förslag? :D

Senast ändrad:

Och jag som är sååå kräsen när det gäller sadlar:crazy: Det är ett rent under att Globusarna passade både mig och hästarna förra gången...
Amerigo och Childeric har jag ridit i, Amerigon jag provade var inte så rolig om jag minns rätt men det finns ju flera modeller! Childericen är ju skön att sitta i men lite väl mycket pengar:angel:
Jensen har jag nog aldrig testat, får kolla lite på den.
Har 2 Albion i sadelkammaren en hopp och en dressyr(som är snedsutten tyvärr) samt en M&N som jag har för mig har rätt svängda bommar.

Ja men det är väl bara att sätta igång och pröva allt man kommer över helt enkelt... Phu!

Man SKA vara kräsen med sadlar...då blir det rätt!:D Ang M&N så är dom raka....

Ja jag menar, man ska ju sitta där rätt många timmar!:angel:
Ok ok M&N funkade inte på mina andra hästar och det såg inte bra ut när jag la den på nuvarande heller... Så just den sadeln och just den hästen funkar iaf inte, såklart! Tänk om man bara råkade ha en sadel hängandes som hade passat perfekt:D Men såå enkelt ska det ju inte vara!

Nej, dom har ju rätt breda kilbossor o din häst lutar ju lite uppåt i bak så jag förstår att M & N inte passade.

Men som sagt prova på alla sadlar du möter, ibland kan man bli förvånad över vad som passar!

/Nova som med gapande haka såg en Prestige Versaille ligga som ett smäck på en rak rygg igår...:grin:

*kl*
Då återvänder jag till tråden med nya bilder :) Provade en Prestige Leonardo idag, 17 " 34 (omvärmd 33:a). Att den skulle vara för smal visste jag innan, men jag ville prova modellen. Jag vet inte om det beror på att den va för smal eller för rak, men den låg i lite hårt baktill. Det syns också på bilden utan sadel. Tacksam för åsikter :) Jag ska prova en Prestige Venus 17" 37 i veckan förhoppningsvis.

Innan ridtur:

PrestigeLeonardo003.jpg

PrestigeLeonardo002.jpg

PrestigeLeonardo004.jpg

Efter kort ridtur:

PrestigeLeonardo015.jpg

PrestigeLeonardo011.jpg

PrestigeLeonardo017.jpg

Haha :D Tyvärr. Men det kommer en likadan till stallet om två månader. För hästen som det skulle måttas till ska få en likadan som jag vill ha. :)
Visserligen så kanske man bör provrida i sadeln också. :angel:

Attans att du inte tog kort!

Jag ska själv träffa kvinnan om 1 månad, då min sadel börjar bli rätt trång... han har vuxit ur den...
Hon hade inte tid att träffa oss när hon va i sthlm här om dagen så vi får ta det nere i Lund...

Hon har det stressigt nu. Men men, jag längtar tills jag kan beställa en själv! Nu sadel = så att jag äntligen kan sitta bra igen.
Min sits har tragiskt nog gått och dött det senaste året.

Risken finns nog att den släpper baktill när den kommer ner mer framtill (Venus är mer svängd än Leonardo) men det är ju värt ett försök iaf!

en liten beskrivning på hur den såg ut kanske? :laugh:

jag var så förutseende att jag fick sadeln måttad efter max muskelmassa, så mkt enklare att lägga en tunn pad under när han inte är i topptrim än att den blir för trång och måste breddas. har ångest för smala sadlar :angel:

Ja, frågan är hur Leonardon skulle ligga om man värmde om den? Om den borde ligga bättre då än en bred Venus. Jag funderar också på om bossorna är för takformade för hennes rygg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
303
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 941
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat