Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Hur avgör man om en häst har takformad rygg eller inte? :)
Ska man lägga något platt ovanpå ryggraden och se hur mkt luft det blir eller? ;)

Här är en bild ur tråden som visar exakt det jag menar med hur bossorna i bak sticker rätt ned i ryggen:

31333353.jpg

Jag hittar inte mer än bilder på 2 hästar i tråden i utrustning o där ser den ut att släppa på tok för tidigt i bak på bägge 2. Även om hästen känns bra i början med att den släpper så så kan det aldrig vara bra med så liten yta som ska fördela hela ryttarens vikt. Till slut måste det bli så att hästen får ont i musklerna runt manken.

Men Tekna säljs väl även uppe hos dig? Ta hem o prova så ser du ju själv.

Fast i ärlighetens namn tycker jag inte att det ser t som om bossorna sticker ner i ryggen på hästen. Att den släpper tidigt ser jag som en fördel då jag vet att hästen gillar det. Och vad det gäller tryckfördelningen så är jag tväranti till att rida utan pad eller fårskinn under (iofs också en sak som hästen inte gillar). En ny härlig Mattespad ska inhandlas till nya sadeln är det tänkt:). Och enligt ndersökningar som gjorts fördelar den trycket utmärkt.

Min Tekna. Släpper inte alls katastrof tidigt, utan bara baktill där den ska släppa. Däremot släppte den lite tidigare precis när jag köpte sadeln men det var för att han var för omusklad och sadeln var för vid så då lutade den ju ner för mkt vid manken och for i luften baktill, så då fick vi ha fårskinnspad några ggr. (tyckte det var onödigt att fixa bommen smalare när jag visste att han skulle få mer muskler så vi valde padden istället) Nu behövs inte padden längre. Min häst har gillat sadeln från dag ett. Han led av sadeltvång när jag köpte honom och är väldigt känslig för sadlar, men inga problem med denna sadel.

31334544.jpg

31334545.jpg

31334546.jpg

Jag ska nog köpa en till, fast i Brunt!

Jag har ett kraftigt welshsto , som ser ut så här :

stallskroperod.se/horses/jasmine/jasmineful.html (länk till bilden)

Fast nu har hon en lite mindre mage och är mkt kraftigare .

Med tanke på att jag inte är så jätte stor så kan inte jag sitta i en stor sadel .

Senast ändrad:

Fast jag har ute ET och massör regelbundet samt har väldigt bra koll själv på min häst kroppsligt. Masserar och håller igång spända muskler m.m flera dagar i veckan. Så skulle det bli smärta i muskler märker jag (elr ET elr massören) det förhoppningsvis tidigt. :)

Om hästen inte gillade sadeln skulle hon inte gå 100ggr bättre i denna än någon annan jag haft på henne, vilket är en hel del. Och då har dom flesta legat efter konstens alla regler.

ja det är den! extra bra att man kan flytta knästöden (eller ta bort dom helt om man vill eller byta till mindre stöd) och på så sätt korrigera stöden så man hamnar där man vill i sadeln :laugh:

*kl*

Jag skulle behöva hjälp med en liten slutsats efter dagens provade sadlar.

Gäller 4 sadlar.

Wintec Pro hoppsadel. rött koppgärn i. Låg bra när hästen stod stilla. Glappade väldigt vid lättridning och åkte fram, inte jättemkt men la sig an på bogpladen iaf.

Klimke Miller Dressyrsadel vid bom. Även denna låg bra när hästen stod stilla. Gled fram jättemycket så fort vi började trava.

Globus Crincle bomvidd 34. Väldigt skön att sitta i. Låg bra när hästen stod stilla, men den ligger ganska högt upp. Men det är väl lite så den är gjord. Glappade inte jättemkt. Även denna åkte fram, men inte så fasligt mkt som de andra.

Edinburgh Elit (alltså den som jag har till honom nu) fit 4. Den ligger bra, men lättar som sagt lite tidigt när han står stilla och glappar en hel del när jag rider lätt. MEN, den liksom borrar sig ner bakom bogbladen. Kanske är den för vid? Eller är det bra för att den kanske är fel modell för min häst?

Usch, jag blir verkligen inte klok på det här. Varför gled sadlarna fram? Och min största fundering, hur stilla KAN en sadel ligga när man ridet lätt?

Vore tacksam för lite tankar!

Det spelar ju ingen roll att de ligger bra när hästen står stilla, det är ju i rörelse det ska funka. Glider de fram och glappar bak så är det fel modell, otroligt svårt att säga varför det blir så när man inte ser häst och sadlar, de kan vara för vida, för svängda, för raka... Sedan är ju vissa hästar helt enkelt födda med dåligt sadelläge och kanske även dåligt sadelgjordsläge vilket försvårar det hela något enormt.

Om din Edinburgh borrar ned sig bakom bogbladen skulle jag tippa på att den är för smal, men även en för vid sadel kan ju bete sig liknande.

En sadel kan ligga still vid lättridning, alltså självklart "rör" ju sig alla sadlar eftersom ryggen rör sig, men det ska inte glappa.

Du vet säkert bäst när det gäller din häst. Det enda jag ville med din bild var att visa Fiorano vad jag menade.

Ok, nu var det ju inte huruvida den släppte tidigt eller ej som jag ville visa utan att bossorna är gjorda för en takformad rygg o på dina bilder ser inte Tetris ut att ha en sådan rygg utan mer en bred platt rygg.

Men som jag sagt tidigare, ända sättet för dig är att prova en sån här sadel.

*kl* Men om nu Teknan släpper för tidigt, hade den fungerat bättre på en ännu kurvigare häst då?

kurvigare :D
du menar mer svankig antar jag? ;)

har bara sett den på bild men jag skulle säga nej utifrån det jag har sett. den delen som ligger an är nämligen väldigt rak, så en jämnt svängd rygg kommer den nog inte ligga så bra på. möjligtvis skulle den passa överbyggda ryggar bättre.

har bara sett den på bild men jag skulle säga nej utifrån det jag har sett. den delen som ligger an är nämligen väldigt rak, så en jämnt svängd rygg kommer den nog inte ligga så bra på. möjligtvis skulle den passa överbyggda ryggar bättre.

Ja! Håller med. Har provat min på en häst med något svängdare rygg än min häst, och som du säger så är själva delen som ligger mot hästen väldigt rak, så innan den släppte baktill på denna häst så tryckte bossorna ner nååågot i ryggen.

Dock gick hästen som en klocka i den ändå eftersom hon blir betydligt rakare vid arbete.

Haha, ja jag tror jag menar något sånt..=)

Men går min med på det svankiga, överbyggda, eller svängda? :o

Inte så bra bilder, det var det jag hittade för stunden. Idag rider jag i en Thorowgood med vida järnet, och den ligger kalas (allroundmodellen dock) Men jag är utan dressyr sadel just nu....:(

29226554.jpg

29226555.jpg

Hjälp? :p

Måste fråga dig vad du tror om en Wintec Isabell? Den ser iaf ut att ha platta bossor:). Men undrar om den inte är väldigt lång och hur mycket kilbossa det egentligen är? Jag gillar verkligen tanken att enkelt kunna ändra bomvidd i synnerhet eftersom hon ska igång nu.

eftersom jag haft wintec isabell (och även Bates Innova) så kan jag svara att isabellen är lång och den har mycket kilbossa. Underbar sadel att rida i! men kanske inte helt lätt att anpassa.

Jag provade ut en Isabell på en ponny som inte passade i någon annan sadel vi provat! Trodde inte för mitt liv att det skulle funka då ponnyn var liten, smal, visserligen rak men absolut inte bred över ryggen! Den låg som ett smäck...så då gjorde det inget att kilbossorna är ganska stora för de trycker ju inte ned i ryggen om den ligger rätt. På denna ponnyn blev det en 17 även om den kanske var ett snäpp för lång men barnen är ju så långa i dagsläget att det var inget att fundera över. Funkar bra i dagsläget.

Verkar vara en helt ok sadel med tanke på pris o så, och den uppfyller ju ditt krav på att kunna byta koppjärn så testa!

men om sadeln är för lång så trycker den ju på länden och det är ju inte att rek. även om den ligger bra i övrigt. Av just den anledningen fick jag sälja min. (som också var en 17)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
303
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 941
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Textilåtervinning
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat