Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Vansinnigt vacker häst du har men är den inte väldigt tunn?

Skulle vilja se uppställda bilder från sidan.

Är det min häst du menar? Tack så jättemycket isf:laugh: Han är i perfekt hull men uppdraden på bilderna, han är hingst bland 600 ston så det var inte så konstigt:p ska försöka hitta lite bättre bilder:)

Att det sticker ut på sidorna bekymmrar mig nog inte så mycket, värre är det om det är alldeles för långa och platta baktill-som på ex Isabellen. Så ser inte Amaretton ut på nån bild jag kunnat hitta?

Jag känner ju så få människor här uppe med häst, så det är svårt att hitta nån för att testa, klämma och känna på.

Jag har en Amaretto till min unghäst, och den har fungerat riktigt bra till henne. Vi hade ut EQ för att hitta en som låg skapligt på henne, och av alla vi testade låg Amaretton klart bäst. Nu har hon däremot musklat på sig en del igen, så om inte allt för länge blir det dags att skaffa ny sadel.

Jag är 174 cm, vare sig tjock eller smal och har inga långa dressyrben att skryta med, och jag tycker att Amaretton får mig att sitta OK. Jag hade precis som du problem med en sadel innan Amaretton som fick mina skänklar att flyg upp halvägs upp på bogarna på hästen, men jag tycker att jag har mycket lättare att hitta ett avspänt skänkelläge nu med pfiffen.

För den pengen som en Amaretto kostar (du kan ju hitta en beggad i skapligt skick för 5-6 000) tycker jag att den är väldigt prisvärd. Kvaliten på lädret känns riktigt bra - jag köpte min begagnad, nu är den använd på unghäst, men den ser nästan ny ut ändå.

Stora bossor eller inte, passar den så passar den :)

Kul att du är nöjd med din sadel:). Grejen är att jag hittat en nästan ny, till ett väääldigt bra pris. Men jag har ingen möjlighet att prova den och min häst (trots att hon blir rätt rak i arbete) gillar verkligen inte kilbossor. Så det är dom som oroar mig.

Om du vet att hästen inte tycker om "normala" kilbossor - avstå från Amaretto är mitt bestämda råd. Fullblodet är av samma åsikt och han ställde sig rätt upp i panik när vi skulle prova Amaretton. Ryttaren (inte jag) fick slänga sig av i rättuppstående. Det ÄR verkligen jättestora kilbossor på Amaretton.

Kan du inte smyga runt på någon tävling och kolla upp den? Om du inte har andra möjligheter, menar jag.

Nej, det blir nog ingen Pfiff. Vågar mig inte på dom där bossorna inte.

Ska åka och kolla på en extra wide Jacson New England imorgon. Hittade en bild på en sådan här i tråden också och den så lite mer svängd ut än Pfiff och verkar inte ha lika stora kilbossor:).

Nu ska jag in i sadeljungeln igen:grin: Vad tror ni skulle passa den här killen? Gärna märken som är lätta att få tag på begagnat:)
Nachtmann.jpg

Vrldsutstllning2010021.jpg

Vrldsutstllning2010048.jpg

(ursäkta kassa bilder men det var dom enda jag hade på datorn)
Har en Crown Monarch just nu och den ligger sådär, den ligger inte riktigt still och sen tycker jag att den är något för lång dock inget som verkar bekomma honom. Har provat Albion Style och den var för bred över ryggen. Han har ca 90 grader ev något mer, bred och låg manke och ganska kort sadelläge. Jag drar 17- 17,5" beroende på hur djup sätet är. Någon som har några bra förslag:laugh:

Är den här bilden bättre?? Den är ganska gammal men ryggprofilen är nästan den samma:)
emelie018.jpg

Jättesöt är han verkligen!

Men kan han ha en 17 tum? Ser ut att ha kortare sadelläge än så...i vilket fall är han rätt normal i ryggen o bör ha raka, ev ngt lite svängd bom. O framförallt inga kilbossor utan rundbossor som släpper bak pga hans korta sadelläge.

Märken till detta hittar du själv om du läser igenom tråden.

Nej, det blir nog ingen Pfiff. Vågar mig inte på dom där bossorna inte.

Ska åka och kolla på en extra wide Jacson New England imorgon. Hittade en bild på en sådan här i tråden också och den så lite mer svängd ut än Pfiff och verkar inte ha lika stora kilbossor:).

Synd att du bor så långt bort,annars hade du gärna fått prova min Prestige Hippos dressyr!
Faktiskt helt ok att rida i!
Går att hitta till hyfsad peng!

Börjar bli dags för mig att hitta en ny sadel till min häst. Jag har tyvärr ingen nytagen exteriörbild på honom, men man kanske ser typen av häst på den här iallafall? Den här är tagen i vintras, så nu är han lite mer musklad, men tills jag kan ordna en nytagen bild så kanske den här duger? Hur ska en exteriörbild vara tagen för att man bäst ska se vilken typ av sadel som passar? Rakt från sidan? Uppifrån? Bakifrån? Jag har ingen aning, så jag hoppas ni har överseende med mina dumma frågor...

exterir14feb10.jpg

Är det ingen som har något tips om vart jag ska börja leta i sadeldjungeln när det gäller sadel till Leo?

Hej! Har ett hbl-sto, 1,65 m hög, ädel men ganska biffig samtidigt. Låg, bred manke, rak rygg och relativt rund rygg, lite som en 'tunna'. Hon är känslig för för smala kanaler, hårda bossor etc. Märks direkt om sadeln är fel och hon blir spänd och öm i ryggen. Har med framgång ridit henne med en bates isabell werth så tillvida att den breda kanalen, följsamma luftstoppningen och stora anläggningsytan passar henne. Hade innan blått koppjärn men hon har breddat sig så nu har vi vitt (x-vid). Med effekten att bommen verkar något mer böjd. Liten tendens till glapp baktill, men inte någon fara när jag sitter i sadeln. Har läst andra trådar här om att man kan få problem med sitsen pga att sadeln åker lite från sida till sida pga bred kanal och stor anläggningsyta och det känner jag igen sedan tidigare. Dock trodde jag det berodde på mig och inte sadeln. Vek mig i sidan i ena varvet och tyckte hon la över mig på utsidan i båda varven. Dock verkar hennes breddning ha gjort att det inte längre är fallet. Jag har en 17,5'' och har gått ner 10 kg så den känns plötsligt för stor. Funkar i trav och lätt sits, men när vi ska galoppera sitter jag och åker fram och tillbaks som på ett toa-lock ungefär. Inte alls bra. Jag tycker även den känns lite väl bred och får lätt för mycket bakvikt. Kan ha att göra med att den är för stor i sitsen. Tog hem och testade en begagnad wintec isabell werth 17'' och den kändes bättre. Dock verkade den stressa min häst i galoppen. Man märker direkt om hon inte gillar något då hon springer iväg. Så, jag vet att den måste va vid framtill, ha bred kanal, mjuka/följsamma bossor och stor anläggningsyta. Fördelen med IWn är att bossorna liksom är platta ner mot ryggen och inte runda. Jag testade en Prestige Venus D med GGpaneler, 36 bomvidd och den gillade jag verkligen min sits i. Kom upp och fram med sätet, ingen risk för stolsits eller obalans. Dock verkar den klämma på hennes manke så hon har blivit spänd i ryggen som följd. Att värma om bommen vet jag inte om det hjälper. Bossorna är hårda (ull) och kanalen betydligt smalare, även om den ligger bra mot ryggen sett till tyngdpunkt och tryck. Förutom manken då. Någon som kan tipsa om en alternativ sadel med smalare midja och lite mindre sits än IWn? Mjuka bossor, stor anläggningsyta, rak bom, gärna inte alltför lång, bred kanal är det som gäller. Gärna gärna luftstoppad då det gör henne gott. Tacksam för tips - vill få till min sits ordentligt.
Bilder: Min häst till höger:
IMG_1563.JPG

IMG_1437.JPG

Bild%2018.png

Jag har haft en MN 17 32 till Hedda men som hon växte ur.
Har haft en Vega som nog var ganska OK förutom att hon blev ohyggligt fet för två år sedan o då låg den inte bra längre (Inte så jättekonstigt kanske)

Nu har jag en albion K2 som fungerar bra.

Hedda har en normal rygg åt d rakare hållet.

Men du kan väl även testa crown och han är av rakare modell.:)

Jag har haft en MN 17 32 till Hedda men som hon växte ur.
Har haft en Vega som nog var ganska OK förutom att hon blev ohyggligt fet för två år sedan o då låg den inte bra längre (Inte så jättekonstigt kanske)

Nu har jag en albion K2 som fungerar bra.

Hedda har en normal rygg åt d rakare hållet.

Men du kan väl även testa crown och han är av rakare modell.:)

Jag är intresserad av CROWN. Var köper man dem i Sverige? Jag bor på västkusten och vill gärna kunna prova sadeln innan jag slår till :).

Jag beställde min från ett ställe i Östergötland (Mjölby), kanske en bit för dig att åka...

*KL*

Jag har tyvärr ingen bild tillgänglig just nu, men tänkte se om man kan få napp ändå :D

Har ett 15-årigt fullblods-halvblodssto (50-50). Hon är lite svankig i min mening, och har idag en utprovad hoppsadel, Stübben Siegfried. (Vet ej vilken storlek.)

En sadelutprovare testade en dressyrsadel, Stübben Scandica på henne förut, och den låg okej i stallgången.

Nu är vi däremot lite sugna på något annat än Stübben och jag är jag nyfiken på om någon kan ha sadeltips bara genom den här mesiga informartionen. Bild kommer senare! Och tack på förhand!

En Tekna kanske skulle passa bra? :laugh:

Tycker det känns lite onödigt att du ska behöva läsa igenom hela 39 sidor istället för att man bara tipsar dig istället. ;)

Okej tack för tipset:laugh: Har aldrig sett en Tekna live:p men det verkar vara en bra sadel till en unghäst då den inte är så dyr:laugh: Hur är dom att rida i? hur är materialet? storlek? Det kryllar inte direkt av återförsäljare i mina trakter:p

Jag tycker den är helt underbar att rida i. Det bästa jag ridit i faktist. :love: Storlek? Hur menar du då? Materialet är syntet. Men jag tänker inte på det iaf.. och alla blir förvånade när jag säger att det är syntet. :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
303
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 941
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka