Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Här är FBn fastspänd, med o utan fårskinnspad (glappade ngt bak, longerade dock inte så jag vet inte hur den ser ut i rörelse):
DSC01395.jpg

DSC01396.jpg

Senaste sadeln jag provat, en Rolf Stenberg dressyr 17"/35 (xtra vid):
_09april10001.jpg

Den ville inte ligga still på min pålles rygg utan åkte runt hit o dit.. för rak bom kanske? Vidden kändes ok.

Hur ligger Reflexen när du rider då?

Den ser ok ut med pad under också men det är ingen nödvändighet när du hoppar.

Ang Stenberg sadeln så ser den ut att ligga an på mitten men inte i fram o bak så den borde vara för svängd men svårt att avgöra så här.

Kastar mig in i disskusionerna här med förhoppning om att få bra tips! Har en valack som är extremt bred över sin manke, ca 3-4 cm om man håller om / över manken, HOPPLÖST!! Alla sadlar som jag har provat hittills har hamnat direkt på manken. S
Provred senast en Jacson new england och den glappade bak och var extrem i sin kontakt med ´manken.

FB ser lovande ut tycker jag. har du testat att rida i den?

den andra ser ju bara ehh.. konstig ut... :p tyngdpunkten hamnar fel och den verkar för bananformad.

Vilken sötnos! Men du får allt komma med bättre bilder än så för att få bra hjälp...

Ta närbilder från sidan, bakifrån o framifrån tack!:D

Ska ordna detta snarast.-) uppmärksammade inte att det blev en sådan minibild!

Jaha. Tillbaka i sadeldjungeln. Vad skulle ni rekomendera på det här djuret? Hon har förnärvarande en Jacson Arthur de luxe som har legat bra, på gränsen till för svängd men det har fungerat i alla fall. Men nu har den också börjat glida fram... Bilderna är ganska gamla. Hon har växt fram och är numera spikrak. Har ingen manke, bogbladsspetsen långt bak, rund rygg.

S5000034.jpg

lycka2.jpg

S5000238.jpg

Crown kanske? Hur är de i bomvidderna?

Tycker helt klart att du ska prova Crown. Generösa bomvidder, brukar passa bra på runda, raka, manklösa djur. Min gammelhäst går med en sådan, har en vid bom (32) på honom, och skulle nog säga att den är mer som x-vid.

De är dock rejält breda i sätet och hela sadeln är "bred", min nya häst som är lite tunnare variant kan inte ha Crown (iaf inte Arwen eller Jessica), bossorna sticker ut på sidan om hästen...

Morris & Nolan kanske också kan vara något?

Jag tycker hon liknar Hedwigs häst i ryggen o på henne ligger ju en Albion K2 som ett smäck!

Då är frågan om det fungerar, för hon är inte speciellt bred över ryggen, har både kort och "smal" anläggningsyta även om hon är rund. Vet du hur många grader de är?

Morris and nolan gillar inte jag, tycker de är klumpiga med sina stora kilbossor. Tror inte det skulle fungera.

Jag har funderat på albion k2. Hur är dei sätena, är de breda?

Jag har föresten inte haft någon möjlighet att ta kort på Jacson sadeln. Jämförde med en Globus Clic idag och Jacson har mindre knästöd, ungefär 2/3 så stora. om det du säger dig något :D.

Låter lite som min nya alltså, rund men ändå inte allför "bred", och kort... har tyvärr inte hittat något passande till honom ännu.

Den vida Crownen som jag har är omkring 110-112 grader. Men som sagt, det är rätt klumpiga sadlar (vet inte hur de andra modellerna är, eller om själva sadeln blir "mindre" med smalare bomvidd).

Albion K2 är en rätt "vanlig" sadel tycker jag, bra knästöd, normal midja. Värt att prova.

KL
Då är det snart dags för mig att kasta mig ut i sadeldjungeln igen :cool: Jag tar gärna emot tips på märken värda att prova. Tidigare har hon haft albion xc och amerigo cc (fungerade bra i ca 1 år sen släppte den alldeles för tidigt baktill). Pållan fick föl i somras och har en "liten" mage att jobba bort innan jag lyckas få sadeln att ligga där jag skulle vilja att den låg. Hon är väldigt bestämd med vilka sadlar hon gillar och vilka hon avskyr. Bilder utan sadel och med Style sadeln som jag rider lite med nu.

Mobilen1068.jpg

Mobilen1058.jpg

Mobilen1065.jpg

Puttar lite :)

förlåt escade! Du har kommit på undantag, jag har länge tänkt skriva ett svar till dig! Men din häst ser lite svängd ut i ryggen, ngt överbyggd. En Röösli borde passa perfekt på din häst. Även flera olika modeller av Prestiges sadlar. Vilken budget har du?

På känd firma för begagnade sadlar i Stockholm finns flera stycken K2. Kan du inte prova nån därifrån?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
303
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 605
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 939
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka