Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Min tränare säljer Albion så jag ska fråga henne. Vad tror ni om Karl Niedersüss och Jeremy Rudge?

Får sådan ångest. Jag vill inte lägga så mycket på en sadel när hästen är skadad för jämnan och kroppen ändras från månad till månad...

Ingen fara, det är i högsta grad frivilligt att svara även om det är kul att få svar :D
Jag har alltid fått för mig att hon har ganska rak rygg, mycket pga att sadlarna gärna lättar/släpper mkt baktill. Men det kanske hon inte är? Dessutom har hon ju fått föl, det kan väl ändra lite på formen. Jag tog lite nya bilder på tjockisen igår som kanske är mer rättvisa. Jag hade en prestige på henne för många år sedan, då tyckte jag att den låg bra tills den blev för smal. Rössli har jag aldrig ens tänkt på då de är ganska svängda. Dags att tänka om? Budgeten är ganska flexibel, det viktigaste är att vi får en bra sadel. Hon är känslig i sin rygg och spänner sig väldigt lätt vid ridning. Hon är dessutom väldigt rörlig.

Mobilen1193.jpg

Mobilen1191.jpg

Mobilen1194.jpg

*sista*

Jag tror att jag hakar på den här tråden för jag behöver verkligen stöd och tips.

Jag har en Kieffer Lech på hästen idag och jag har alltid trivts bra i den. Men på sistone så har jag insett att för att komma vidare så måste jag överge den. Jag kan inte slappna av och komma ner i den som jag ska då hästen dels rör sig mycket och dels att jag faktiskt inte har så mycket stöd av sadeln (=skvalpkänsla ;)).
Jag provade Amerigo förut men kände mig i stället fastlåst med alla stöd. Samma när jag provade Jeremy Rudge. Men samtidigt kanske jag Behöver de där stöden för att hålla allt på plats? Vänjer man sig? Eller ska det kännas bra från första stund i en ny sadel?
Jag har en förkärlek att vinkla bäckenet bakåt, spänna svanken och därmed peta fram skänklarna.

Hästen är dessutom jättepetig med vad som finns på ryggen (det gäller ju även ryttaren också till mitt stora förtret *s*)samt att hon har en diff på ca 1 dm vad gäller läge på sadel vs gjord.

Jag ska ta lite bilder på djuret så kanske någon har nån idé.

Jag tycker nog fortfarande att hon är lätt svängd i ryggen o överbyggd. En Röösli borde faktiskt passa för du måste leta sadlar med rundbossor, en med kilbossor kommer antagligen att tryckas framåt.

Att du hamnar i lätt stolsits betyder att sadelns utformning inte passar dig. Vad du ska leta för sadel hänger ju också på hur din häst ser ut så in med bilder så får vi göra ett försök!:)

Vem säger att du måste köpa en ny sadel? De 3 märkena du nämner finns ju begagnade att få tag i. Kruxet är att hitta en sadel man kan PROVA så man vet vad man letar efter!:D

Jag får helt enkelt jaga tag på en Röösli så får vi se hur den ligger :) Vet du hur de är i vidd och sitsstorlek? De flesta på annons är normal vidd och 17" verkar det som.

Har knäppt några bilder på kamelen nu. Jag hoppas att de duger.

Och ja jag vet att hon är *hrm* lite lätt rund. :angel: Hon står på diet.

Skorpanrygg002.jpg

Underbart grotesk bild; :D
Skorpanrygg007.jpg

Skorpanrygg006.jpg

*kl*

Har varit inne här och bett om hjälp förut. Men imorgon klockan 17 så kommer sadelutprovare :) det här är tredje och sista gången jag tar ut någon om det blir fel igen..

Men vad säger ni vad ska jag tänka på, dressyr sadlar som ska prövas och så ska de kolla min hoppsadel. Men vad ska man tänka på?? :)

Tänk på att sadeln ska ligga still när du rider. Hur den ser ut när hästen står på gången är egentligen oväsentligt för om den höjer ryggen när du rider så är det ju DÅ den ska ligga bra.

Och om du inte tycker den känns bekväm så tala om VARFÖR så sadelutprovaren kan hjälpa dig. Om utprovaren tycker att en sadel passar o din häst inte känns bra med den så tala om det.

Överhuvudtaget tala om ALLT du känner tänker o tycker så har utprovaren en större chans att hjälpa dig. Köp inte en sadel för att du känner dig övertalad eller blir desperat.

Lycka till o glöm inte berätta här hur det gick!:)

Ok, hon var ju rätt "bred" för tillfället.:D du tror inte det är bättre att vänta lite lite tills hon tappat lite vikt? Risken finns ju att du provar ut en sadel nu som inte passar om 2 månader.

Men iaf jag tycker hon ser ganska rak ut o möjligtvis ngt överbyggd i bak. Svårt när det bara är 1 bild från sidan. Hur blir hon när du rider? Lyfter hon ryggen så den blir ännu rakare?

Jag tror på Amerigo Alto, DJ, Vega ev nån äldre Classic. Möjligtvis Albion K2. Jensen, Morris & Nolan, Jeremy Rudge.

Crown går säkert också. Kommer inte på fler raka sadlar just nu men det finns ju andra människor i denna tråden som säkert kan hjälpa mer!:)

Kom på att jag måste skriva till dig och tacka för hjälpen när du hjälpte mig med att försöka hitta all de möjliga sadlarna till min häst. Han har varit ett helvete, i stort sett vad jag än har provat så har det kasat fram.

Men något skeptiskt provade jag en Passier Optimum på honom och vips så hade jag äntligen något som låg still :)

Så jag köpte en 28,5, 17,5'' deep seat begagnad och jag älskar min sadel! Nu rider jag i den på allt. Håller på bli galen i min gamla Equipe som jag var så glad för innan, tycker bara att alla knästöd och allt är ivägen:o

Tack för dit engagemang :love:

Ja hon är väldigt rak men inte överbyggd.
Och självklart har du rätt vad gäller övervikten.
Hon jobbar rätt fint med ryggen men jag kan inte tycka att hon lyfter väldigt mycket rent generellt. Men det har funnits tillfällen då jag lyfts flera cm. Vet inte om det är jag eller sadeln som hindrar... Förmodligen jag. ;)
Det är dessutom svårt att få sadeln att ligga kvar där man lägger den med tanke på sadelgjordsläget och vi provade ut den med tunn gelpadd. Funkade kanon. När hon gick upp i vikt togs den bort och vips så kasade sadeln fram. Och jag är väl inte oskyldig till bidragande effekt heller

Det Måste ju finnas sadlar som ligger där dom ska Även fast gjordläget är längre fram???

Så här ser hon ut när hon inte är smällfet.
DSC01324.jpg

Den enda sadel jag nånsin ridit i och verkligen trivts i var en Röösli. Men har förstått att de är alldeles för svängda för min tjej...
Sen är det så knasigt att jag som ryttare gillar djupa sadlar medans min svanskota Inte gör det (har brutit den).

Senast ändrad:

Sådär då var mitt problem löst :)

Köpte ett dressyrschabrak hörom dagen för det sista som fanns kvar och jag sa till hon i affären att det är ju lite onödigt att köpa dressyrschabrak när jag inte har någon dressyrsadel och inte hade några större planer just då att köpa någon det var i måndags. 4 dagar senare hänger det nu en hoppsadel som har sällskap av en dressyrsadel.

Tänkte även om jag ska lägga ut bilden på hoppsadel på ryggen för att se vad ni säger och sen berätta vad dom som prova ut sa har en känslan att det blir väldigt annorlunda svar.. om det är någon som är intresserad av det vill säga.

DSC00196.jpg

DSC00205.jpg

DSC00199.jpg

DSC00203.jpg

DSC00212.jpg

Sådär vad tycker ni?

Kanske avslöjar för mkt när jag säger dressyrsadeln som hänger i stallet är en Wintec Isabell Cair. Prövade tre sadlar innan och det var den som var bäst för mig, kände oxå att det känns som onödiga pengar att lägga ut över 15.000 på en sadel som han kanske bara kan ha ett år till han fyllde ändå 19 år idag :D Han är ju fräsch men man vet ju inte hur länge till han orkar och håller. Det kanske var ett dumt köp?

Ja, jag är ju inte rädd av mig så jag svarar väl då....:D På bilderna ligger ju sadeln för långt fram, troligtvis pga pållens lilla mage...men då ligger den i bakvikt o ser för smal ut. Däremot följer den rygglinjen i stillastående iaf.

Så därför funderar ju jag över hur en Isabell kan passa om hästen är svängd? För dom är ju raka.....

Men ang. kostnaden så kvittar det väl fullständigt om man köper dyrt eller billigt så länge sadeln passar häst o ryttare.

nej överbyggd är hon ju inte eftersom manken är högre, men ryggen slutar lite uppåt mot korset. så du ska nog inte ha för rak sadel, och absolut inte stora kilbossor, då tror jag hon får problem med sin ländrygg.

Du får väldigt gärna utveckla ditt svar. :)

Båda hennes sadlar har kilbossor men hon Har haft problem med länden i form av muskelömhet. Men det försvann efter att jag uppmärksammat problemet.
Min et/kiro dömde ut min sadel vid hästens första besök men ändrade åsikt då hästen var mycket bättre efter andra och "ua" efter tredje.
Men självklart vill jag ju ha en sadel som hon Inte kan få problem av.

:) samma uppfattning som jag har haft av sadeln alltså. Sa till om det jag märkt m.m dom ville att jag skulle rida i den och utlåtandet vart så här:

Sadeln är för böjd då den glappar bak när jag rider, han blir alltså mer rak i ryggen under arbete. Dom sa även att dom ville inte ändra på bommen då sadeln av det kommer att röra sig ännu mer än den redan gör. så bomvidden är inte för liten. Jag hade kunnat haft en sadel som legat mkt värre men dom kunde inte rekomendera mig att ha den att rida i 6 dagar i veckan utan 1-2 pass per vecka det skulle han inte ta någon skada av. Dom la båda sadlarna längre fram än vad jag brukar och jag frågade även om det och det som gäller var tydligen att (glömmt ordet för där bommen börjar/sluta det heter något speciellt) inte ska komma i kontakt med bogbladet så det med att jag ska lägga sadeln ca 3 cm i från bogbladet stämde inte alls om inte bommen vill säga går så långt fram utan man skulle ut gå från den.

Det hela tog ungefär 2 timmar sen kan jag ju inte veta hur sadeln ligger när jag rider :( men enligt dom så ska isabell passa honom mkt bra.

Låter detta helt konstigt? eller föll några bitar på plats? :)

som sagt det här med sadel letandet är en hel djungel och dom som jag anlitat (vet inte om man får skriva namn) ska ha mkt kunskap m.m men som sagt har ju fått hjälp av sådana tidigare och det inte har blivit bra. Nu är det ju bara att hålla tummarna att dom inte lurat mig för då blir kommer jag bliv väldigt besviken. så svårt när man inte kan se allt från marken själv :( sen när man inte har så jätte mkt kunskap om sadlar så vill man inte heller mot säga någon som ska veta vad de gör för något.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
303
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 611
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 939
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 918

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka