Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Det verkar inte så lätt att hitta en Röösli att prova :cool: Har du förslag på andra märken? Jaguar? Någon Amerigo modell?
//escade som längtar efter att kunna börja rida...

:) samma uppfattning som jag har haft av sadeln alltså. Sa till om det jag märkt m.m dom ville att jag skulle rida i den och utlåtandet vart så här:

Sadeln är för böjd då den glappar bak när jag rider, han blir alltså mer rak i ryggen under arbete. Dom sa även att dom ville inte ändra på bommen då sadeln av det kommer att röra sig ännu mer än den redan gör. så bomvidden är inte för liten. Jag hade kunnat haft en sadel som legat mkt värre men dom kunde inte rekomendera mig att ha den att rida i 6 dagar i veckan utan 1-2 pass per vecka det skulle han inte ta någon skada av. Dom la båda sadlarna längre fram än vad jag brukar och jag frågade även om det och det som gäller var tydligen att (glömmt ordet för där bommen börjar/sluta det heter något speciellt) inte ska komma i kontakt med bogbladet så det med att jag ska lägga sadeln ca 3 cm i från bogbladet stämde inte alls om inte bommen vill säga går så långt fram utan man skulle ut gå från den.

Det hela tog ungefär 2 timmar sen kan jag ju inte veta hur sadeln ligger när jag rider :( men enligt dom så ska isabell passa honom mkt bra.

Låter detta helt konstigt? eller föll några bitar på plats? :)

Ortspetsarna är ordet du letar efter! O givetvis handlar allting om bommens konstruktion men eftersom folk i allmänhet inte riktigt förstår vart ortspetsarna sitter är det enklare att ge ett allmänt råd om 3 cm från bogbladet.

Om din sadel är så svängd att de bara kan rekommendera dig att rida ett par dgr i veckan i den så är den i min värld inte ok att rida i alls. Ang. bomvidden så är den visst för smal men vad dom egentligen menade var ju att om de värmer om bommen så blir sadeln ÄNNU mer svängd o kommer då passa ännu sämre så av pest o kolera så valde dom kolera till dig...:devil:

:) riktigt svårt som sagt.

När jag sitter i den och allt är spänt ordentligt så får man in 3 fingrar inte mer. Dom sa aldrig hur svängd den var förutom att den just släppte bak och att Isabell låg bra på honom. Så som sagt dom sa att prestigen släppte men jag vet inte hur mkt den gjorde det. Hon sa även att när jag nu red i prestigen så skulle jag ha gelpad. Kul att diskutera med fler så man får fler ögon på det hela. svårt när man inte ser sig själv rida och inte har någon i sin närhet som rider honom bra som gör att jag inte kan se hur sadlarna ligger under ridning. Genom det här lär man sig ju att bara för att sadeln passar i stallet så behöver dom inte passa när man rider.

Blir så irriterad på att prestigen är utprovad på strömsholm och jag skulle ju säga att han har sjunkit mer i ryggen sen efter den provades ut men har iaf nu en sadel som ska ligga bra och hoppas på att jag inte blivit lurad igen.

Se det positiva i det hela! Du har lärt dig massor på den här resan o förstår nu att man måste ifrågasätta saker o lita på sin egen magkänsla!:)

Det blir säkert bra med Isabellen.

Gör så här istället, kolla med varenda kompis vad dom har för sadel o sen provar du hialöst varenda en! Bästa sättet ever för att komma på vad som passar o för att träna upp sitt eget öga för vad som är bra o dåligt till sin häst!:)

KL

Provade en Kieffer Wien DL på pållen idag. Vad tror ni?

länk till album

Bilderna på hästen utan sadel är efter ca 10 min ridning (jag hade medvetet lämnat mkt stöv på hästen för att få tydligare avtryck av sadeln)

Är medveten om att den är något smal, men funderar på ifall den kan passa om jag värmer om den :)

Du har ju sadlat för långt fram så det är väldigt svårt att göra nån slags bedömning då. Som du kan se på dina stövavtryck så ligger den an o trycker i fram men frågan är ju hur det ser ut när du lägger den längre bak?

Bra bilder iaf där sadeln var fastspänd på ryggen, ingen idé att ta bilder på en sadel som inte är fastspänd. Och sen är jag djuuuupt impad av hur du tog bilden ovanifrån??? Hängde du i taket eller??:D

Du har ju sadlat för långt fram så det är väldigt svårt att göra nån slags bedömning då. Som du kan se på dina stövavtryck så ligger den an o trycker i fram men frågan är ju hur det ser ut när du lägger den längre bak?

Bra bilder iaf där sadeln var fastspänd på ryggen, ingen idé att ta bilder på en sadel som inte är fastspänd. Och sen är jag djuuuupt impad av hur du tog bilden ovanifrån??? Hängde du i taket eller??:D

Hängde inte i taket, är däremot lång och har armar lika långa armar som en apa :D

Tyckte inte jag sadlade så långt fram, men nu när du säger det så håller jag faktiskt med dig. Ska försöka ta nya bilder idag, med sadeln längre bak. :)
Jag återkommer!

Knapplån

Snabb fråga, vill ha snabbt svar snälla!

Vilka märken har dressyrsadlar har plan sits, Kan inte sitta i en djup? Även tips på allroundsadel som det går att rida dressyr i skulle vara bra.

Hästen är åt det bredare hållet och ganska rak rygg

/Sesca

Tog lite nya bilder igår.

Sadlade här:
kieffer027.jpg

och efter ca 5 minuters skritt låg sadeln här:
kieffer010.jpg

Sadeln glider alltså framåt :( Frågan är om det hjälper med en vidare storlek för att lösa det problemet, eller om det är annan sadel som gäller... Tycker den verkar passa hästens rygg i övrigt, men eftersom den är för smal så kan jag ju inte testrida i den längre stund. Hästen går dock väldigt avspänt i den de korta stunder jag har skrittat runt i den.

kl.

Hade behövt lite hjälp med vad jag ska kolla efter för sadel till den här herrn. Helst inte för dyra då hästen bara är 3 år och kommer få byta sadel snart igen.
29244942.jpg

30708664.jpg

Här ser man hyffsat hur ryggkonturen är.
30525760.jpg

Tack på förhand! :)

Senast ändrad av en moderator:

Med tanke på sadel du haft innan så ja, det tror jag, men det vore bra med lite nypostade bilder? Eller finns det tidigare i tråden kanske? Hinner inte kolla igenom just nu...

Kl

Har en liten fråga bara. Jag hämtade ut min sadel hos sadelmakaren för ett par dagar sedan, då den blivit omstoppad.

Jag undrar nu - hur lång tid brukar det ta innan sadeln har satt sig i stoppningen?
Den ligger nu ganska högt när jag sadlat (så pass att man kan fundera på om den är för smal), men efter att jag har ridit ett tag har den satt sig liksom. Den klämmer inte och pålle känns fin. Innan omstoppning användes sadeln till samma häst och den passade bra.

Bör jag vara orolig att sadeln inte passar längre? Eller kommer den sätta sig efter någon vecka?

Tänkte bara höra mig för lite om en Prestige dressyrsadel (Appaloosa?)skulle kunna tänkas passa min häst. Är det raka sadlar? Och någon som vet om de går att värma om?

Hästen igen;
Skorpanrygg002.jpg

Alla prestige är väl ganska svängda. Så det funkar nog inte, din häst ser ju ut att vara ganska rak.

Den sätter sig efter ett tag. Om hästen rör sig ok o du sitter bra behöver du inte oroa dig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
303
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 611
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 939
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 918

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka