Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

M&N gold C är raka så dom passar nog inte din häst.

Röösli säger jag bara...underbara sadlar

KL

nu behöver jag tips på vad kan tänkas passa på denne lille skit.
även hoppsadel behövs :cry: fattiglapp

IMG_2064.jpg

IMG_2065.jpg

INGEN? :confused:

Men lugna ner dig tös! Vi hinner ju inte med....:D

Hon ser rak men ngt överbyggd ut? En Albion K2 borde passa men kanske även en Röösli kunde gå. Men allra bäst borde mitt älsklingsmärke Jensen ligga!:D

Vad har du på henne i dagsläget?

Ja röösli har jag haft, nu ska väl i ärlighetens namn sägas att den var på tok för smal för den pållen så jag hamnade i kraftig bakvikt, inget som gav direkt mersmak :D, skämt åsido, vet att det är MKT svårt att få en tillräckligt vid röösli har frågat tidigare. County har jag också haft back in the days, trivdes iofs. i den men det känns ju lite 90-tal :D

Tack för infon om M&N då kan jag stryka den också från listan. Snart inga märken kvar :crazy::cry:.

Hej..

Jag letar sadel till mitt varmblod som har ganska markerad manke och sväng rygg
vilket märke skulle passa bäst.. har en ganska tajt budget på 1000-3000 kr någon som har ett förslag??

Senast ändrad av en moderator:

Frittan: Tänkte precis säga att en Kieffer skulle kunna passa. Jag tror absolut att den är värd att prova.

åh du tror på kieffer? nu har jag ridit i en äldre kieffer master "etta" <-- vad nu det betyder. provat den 4-5 gånger.

jag trivs super i sadeln. det enda jag kan känna är att sadeln liksom "åker ner" lite mkt på manken. den ligger aldrig PÅ manken, jag kan få in något finger men jag vet inte om den är vid eller för smal då? kan det vara att den är äldre och inte omstoppad så stoppningen liksom "försvunnit" vid sidan om manken?

vad är skillnaden på kieffer master 1a och 2a?

*kl*

Nu måste jag ta tag i sadelletandet igen. Hästen ser ut såhär när han står på gången;
DSC00075.jpg

Han är överbyggd, men vid ridning blir han nästan krumryggad... Har provat lite mer svänga sadlar pga överbyggdheten (Röösli, Wellington och rider just nu i Equipe Islands som är mer åt svängda hållet) men eftersom han höjer ryggen när han rör sig så ligger de knappt an och de gungar och glider fram.

Har provridit en Morris&Nolan, ngt äldre modell. Bomformen verkade passa bra, den verkade ligga an bra i rörelse också. Men den gled fram en hel del, tror han behöver en sadel där främre stroppen fungerar som "stoppstropp" (visst kallas det så?). Tips på andra sadlar som kan funka när M&N verkar funka i bomformen?

Men lugna ner dig tös! Vi hinner ju inte med....:D

Hon ser rak men ngt överbyggd ut? En Albion K2 borde passa men kanske även en Röösli kunde gå. Men allra bäst borde mitt älsklingsmärke Jensen ligga!:D

Vad har du på henne i dagsläget?

Jag - lugn? du tror det funkar? ;)

Just nu har hon en princeville charlotte hopp, ingen dressyr. behöver dock ny hoppsadel med eftersom den har hon blivit för bred för.

Då ska jag hålla utkik efter dessa! :)
kom på en sak, hon är relativt kort för sin storlek och rätt rund över ryggen.

Nåväl, ska du ut i sadeldjungeln lär du få lära dig tålamod den hårda vägen!:devil:

Åk till den stora hästaffären i din hemstad o låna hem raka sadlar o prova. Där finns iaf Albion o ev några fler begagnade raka sadlar. De har ju flest Prestige men leta lite så kan du hitta några raka.
Fota alla provningar o lägg upp här så kan vi titta!

skall jag göra! :)

men om jag säjer att jag vill ha raka sadlar till dem får jag dessa "spikraka" stübben och prestige du vet :crazy: :mad:

får klämma känna själv, lovar att fota!

KL
Då är det snart dags för mig att kasta mig ut i sadeldjungeln igen :cool: Jag tar gärna emot tips på märken värda att prova. Tidigare har hon haft albion xc och amerigo cc (fungerade bra i ca 1 år sen släppte den alldeles för tidigt baktill). Pållan fick föl i somras och har en "liten" mage att jobba bort innan jag lyckas få sadeln att ligga där jag skulle vilja att den låg. Hon är väldigt bestämd med vilka sadlar hon gillar och vilka hon avskyr. Bilder utan sadel och med Style sadeln som jag rider lite med nu.

Mobilen1068.jpg

Mobilen1058.jpg

Mobilen1065.jpg

Mobilen1144.jpg

Mobilen1145.jpg

Mobilen1147.jpg

Mobilen1148.jpg

1 hos Kieffer betyder 17",2=18" i sätet.
Alla Kieffersadlar har glasfiberbom,så de går att värma om.
Låter som om den du provat är lite för vid med tanke på att den kommer nära manken.
Alternativt,om du tror att hon musklar sig mer runt manken är att ha en fårskinnspad under så länge!
Lycka till!!!!!!!!!!

amerigo cc kanske? testat den? vet iofs inte hur stropparna sitter på den, men brukar gå bra att flytta fram stroppen om du hittar en sadel som ligger bra i övrigt.

fast den trenden har man ju redan, childeric måttas ju efter ryttaren också vilket innebär att en sadel som är måttad till en annan ryttare kan vara helt fel för dig.

sen är inte childeric den senaste trenden, det är hennig, så vi som har childeric är redan efter. ;) hennig måttas också efter häst och ryttare.

men det känns ju inte helt lönt med en måttsydd sadel på en 4 åring. kommer säkert ändra sig mkt. har du provat wellington i bomvidd 5?

röösli är bara att glömma tyvärr, går inte att få tillräckligt vida. har sett nån enstaka amerigo i +4 och +3,5, det kanske vore nåt att prova? :)

Tycker man sitter lite "löst" i CC-sadlarna... hur är Classicen?

Ska prova en Albion till helgen, värt ett försök iaf.

Sadeln ligger galet långt fram, kan hästen ens trava eller galoppera när sadeln ligger så? :o

Jag vet inte om det var menat åt mig, men jag känner mig lite träffad (och skyller på "fölmagen") :p Här kommer några bilder med sadeln lite längre bak. Denna sadeln rider jag med tillsvidare, tanken är att prova ut en sadel när hon är lite mer igång!

Mobilen1160.jpg

Mobilen1157.jpg

Mobilen1151.jpg

1 hos Kieffer betyder 17",2=18" i sätet.
Alla Kieffersadlar har glasfiberbom,så de går att värma om.
Låter som om den du provat är lite för vid med tanke på att den kommer nära manken.
Alternativt,om du tror att hon musklar sig mer runt manken är att ha en fårskinnspad under så länge!
Lycka till!!!!!!!!!!

jaha tack! aldrig förstått det där med 1or och 2or!! :)
men är alla kieffersadlar i samma bomvidd från början då? eller vadå?
tror inte han musklar sig mer faktiskt...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
303
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 605
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 939
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka