Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Jag sitter o funderar lite ..Jag tycker att det verkar som att den svenska ardennern blir lättare och lättare i typen ?
Är det bara jag som ser allt tunnare ardenners med allt längre ryggar ??

Tror inte han är det.

Han är godkänd i danmark men inte i sverge, det är samma ägare på han som den som harvar. han bor utanför varberg.

20185792.jpg

Hej! Jag har en ardenner/knabstrupper korsning vid namn Ronja..Det är hennes mamma som är ardenner och jag vet tyvärr bara att hon heter Ropa och är blåskimmel.Ronja är tigrerad och bred:)
Vad anser ni om att korsa andra raser med ardenner?

Jag tycker inta att man ska korsa kallbloden över lag. Framför allt inte NSV, Ardenner och Fjording.

Ja, dom vi har i sverige blir bara sämre och sämre tyvärr.. Lågstälda med taxben...Dock klarar jag mig bra utan den färgen
:confused: Stämmer inte med verkligheten. Däremot ska inte en ardenner vara högställd. Vill man ha det kan man köpa en Shire.

Varför ska jag köpa meg en shire? Vi pratar ardenner i denna tråden. Jag har inte skrivit att den SKA vara högställd!!

Varför ska jag köpa meg en shire? Vi pratar ardenner i denna tråden. Jag har inte skrivit att den SKA vara högställd!!
Men uttala dig inte så negativt och osant som du gör om det är ardennrar det ska handla om i tråden.

"lågställda med taxben" suck!!

.. jag har inte läst hela tråden.. har inte ngn ardenner och bor i stan. men har sett ardennergalopp på gärdet i stockholm - slätlopp - gissa om det dånade i marken :), sett louise nathorst rida dressyrprogram på en av dem. min första ridupplevelse var på ardennern docka.
jag har fascinerats över ardennerns historia och speciellt som aveln har frambringat groteskt stora exemplar att användas till dragdjur i tider då maskiner inte fanns.
till saken: förfäderna till ardennern - i sverige och andra länder dit de exporterats under årens lopp, kommer ju från bergsardennern, en liten tuff och seg individ som knappt har likheter med de framavlade kolosser som syns på bilder från slutet av 18-talet och början av 19-talet. man kan ju fråga sej hur ska en ardenner se ut för att vara en ardenner? mer en filosofisk fråga det numera inte behöves bjässar i varken åkerier elller bakom plogen.

ang. bergsardenennern har inte kollat aktuella fakta men det lär finnas en rest kvar av originalrasen.
mvh kladruby

Men uttala dig inte så negativt och osant som du gör om det är ardennrar det ska handla om i tråden.

"lågställda med taxben" suck!!

Jo men kolla på dom själv då. Många av våra godkända hingstar tycker jag är på tok för lågstälda med ''taxben''. Många, många saknar luft under magen. Tydligen så satsad det mer på dom mera ''satta' ardennerna. Vilket är väldigt synd.

Man kan ju nstan dela upp ardennern i två olika typer. Den ''Södra Älvsborgsmodellen'' och den som är mera högställd med längre ben. Överlag tycker jag att rasen har gått ner i mankhöjd med. Numera får dom inte vara över en viss mankhöjd för att bli godkända hingstar tex.

Man kan ju nstan dela upp ardennern i två olika typer. Den ''Södra Älvsborgsmodellen'' och den som är mera högställd med längre ben. Överlag tycker jag att rasen har gått ner i mankhöjd med. Numera får dom inte vara över en viss mankhöjd för att bli godkända hingstar tex.

Håller med dig... å det där med mankhöjden är ju skit rent ut sagt. Där med inte sagt att hästen ska vara proposhonerilg (Stavas????)
Dom som andvänder ardenner hästen dagligen i arbete behöver stora tunga hästar med massa. Tyväer är det ju för få som andvänder dom utan avlar bara....

*kl*
Vår (numera pensionerade) hingst är 161 cm och har arbetat större delen av sitt liv.
Deltagit i 2 skogs-SM, plöj-SM och bruks-SM.
Förstår inte vad han saknar i kompetens och styrka som skulle kunna uppvägas om han vore över 165 cm.

*kl*
Vår (numera pensionerade) hingst är 161 cm och har arbetat större delen av sitt liv.
Förstår inte vad han saknar i kompetens och styrka som skulle kunna uppvägas om han vore över 165 cm.

ja jag tror inte han saknade någon styrka å kompetens menar bara att en tyngre häst har lättare för sig när det blir tungt. å det är som sagt inte bara mankhöjden jag är ute efter, grova ben å bringa.

vad är det för hingst ni har föresten? våran gammla Donnör 11486 var också ute varje år på SM i nån av dessa grenar.

*kl*

vad har ni för hingst? blev nyfiken

*kl*

Varför skulle han sakna något?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 281
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 144
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 667
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 509
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar