Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag rekommenderar att inte köpa tricot nu på sommaren. Det blir VARMT!
Har man en mindre bebis (under typ 7 kg) leta efter en bomull/bambu blandning, dom är svalare än tricot men fortfarande mjuka och mysiga.
Sen är lin svalt men det är också dyrare och mer svårknutet om man är lite ovan.

Finns några budgetmärken ni kan titta efter, Elleville har en fin bomull/bambublandning dock rekommenderas att leta begagnat då det är stor risk att åka på tull om man beställer från deras hemsida (Norge), sen finns little frog, ellaroo och Yaro.
Dessa går att hitta både begagnat och nya, rekommenderar att köpa begagnat för då är sjalen inbruten (dvs uppmjukad och lättare att hantera)
Värt att tänka på är att sjalar har väldigt bra andrahandsvärde, man säljer för ungefär samma pris man köpt för. Så trivs man inte är det bara att sälja igen med eventuellt en förlust på nån hundring eller max två.

Jag rekommenderar att inte köpa tricot nu på sommaren. Det blir VARMT!
Har man en mindre bebis (under typ 7 kg) leta efter en bomull/bambu blandning, dom är svalare än tricot men fortfarande mjuka och mysiga.
Sen är lin svalt men det är också dyrare och mer svårknutet om man är lite ovan.

Finns några budgetmärken ni kan titta efter, Elleville har en fin bomull/bambublandning dock rekommenderas att leta begagnat då det är stor risk att åka på tull om man beställer från deras hemsida (Norge), sen finns little frog, ellaroo och Yaro.
Dessa går att hitta både begagnat och nya, rekommenderar att köpa begagnat för då är sjalen inbruten (dvs uppmjukad och lättare att hantera)
Värt att tänka på är att sjalar har väldigt bra andrahandsvärde, man säljer för ungefär samma pris man köpt för. Så trivs man inte är det bara att sälja igen med eventuellt en förlust på nån hundring eller max två.
Jag upplever inte vår sjal från KAM som så oerhört varm. Har kunnat ha den nu med kortärmad body under utan att det blir för varmt.

Har köpt en vävd sjal också, men har faktiskt inte kommit mig för att använda den än.

Jag upplever inte vår sjal från KAM som så oerhört varm. Har kunnat ha den nu med kortärmad body under utan att det blir för varmt.

Har köpt en vävd sjal också, men har faktiskt inte kommit mig för att använda den än.

Men visst är kam en sån där typ tröjgrej?
Har aldrig testat en sån.. Bra att den inte är så varm! Vad är det för material i den, helt i tricot eller nån typ av hybrid?
Det tråkiga med tricot är ju också förutom värmen (för det är nått i stort sett alla klagar på) att dom inte är så bekväma att bära större barn i.
Jag började med ringsjal och sen gick jag direkt på vävd, känns som att man får mer för pengarna och så finns så mycket fint att välja på :love:

Men visst är kam en sån där typ tröjgrej?
Har aldrig testat en sån.. Bra att den inte är så varm! Vad är det för material i den, helt i tricot eller nån typ av hybrid?
Det tråkiga med tricot är ju också förutom värmen (för det är nått i stort sett alla klagar på) att dom inte är så bekväma att bära större barn i.
Jag började med ringsjal och sen gick jag direkt på vävd, känns som att man får mer för pengarna och så finns så mycket fint att välja på :love:
De har tuber och tröjor också, men jag har en vanlig sjal (som min man sa "700 kr för en bit tyg?!", fast sen har han använt sjalen massvis :D )

Det är vel så att med trikåsjal måste man ha tre lager over bebis rygg för att få nog stöd då dom är rett elastiska. Med vävt behöver man bare ett. Det är ju helt klart fördel i värmen. Trikåtsjal kan bli för elastisk när bebis blir större, typ 6-7 kg. Men skall väre lättare att knyta för en nybörjare. Jag själv har trikåsjal och en Manduca sele. Har inte användt sjalen på ett tag då han inte helt tyckte om det när han var mer vaken. Använde det mycket när han var 2-3 mnd. Nu användar jag selen ibland och det värker som han börjar tycke det är ok. Så tror nog jag skal kjöpa ett vävt sjal närmare hösten.

Köpte en manduca och gillar den verkligen! Kidset, fem veckor, är dock inte lika imponerad. Upplever framför allt att han ofelbart börjar leta mat när jag sätter ner honom :banghead: han kan vara nyäten och ganska nöjd med när han kommer ner och känner lukten av mat (?) så börjar han söka och blir snabbt frustrerad och skriker.
Har ni några tips? :confused: överlåta bärandet till pappan? Vänta tills han blir större?

Vi har beslutat att köpa en ergonomisk sele som komplement till sjal och vagn. Tittar mest på manduca men har en fråga om ergobaby.

Ergobabys spädbarnsinlägg ska enligt hemsidan användas upp till 4-5 månader men det står också upp till 5,5 kg. Jag har en 3-veckors på 5,3 kg här ... Hur länge ska jag då räkna med att använda inlägget?

Vi har beslutat att köpa en ergonomisk sele som komplement till sjal och vagn. Tittar mest på manduca men har en fråga om ergobaby.

Ergobabys spädbarnsinlägg ska enligt hemsidan användas upp till 4-5 månader men det står också upp till 5,5 kg. Jag har en 3-veckors på 5,3 kg här ... Hur länge ska jag då räkna med att använda inlägget?

Inlägget är till för att skapa bålstabilitet, stöd för nacken och korrekt position för höfterna.
Jag skulle rekomendera att inte stirra sig blind på siffror utan försöka se hur bebis sitter i selen.
Din bebis är så liten så hen behöver definitivt inlägget, jag använde inlägg tills dottern va ca 4 månader, då växte hon ur det ungefär samtidigt som hon vart stadigare i kroppen och kunde sitta utan inlägget i selen.

Har du Facebook så gå med i gruppen "bärsjalar!" Där finns mycket nyttigt att läsa :)

Inlägget är till för att skapa bålstabilitet, stöd för nacken och korrekt position för höfterna.
Jag skulle rekomendera att inte stirra sig blind på siffror utan försöka se hur bebis sitter i selen.
Din bebis är så liten så hen behöver definitivt inlägget, jag använde inlägg tills dottern va ca 4 månader, då växte hon ur det ungefär samtidigt som hon vart stadigare i kroppen och kunde sitta utan inlägget i selen.

Har du Facebook så gå med i gruppen "bärsjalar!" Där finns mycket nyttigt att läsa :)
Jag kände också att jag inte tror dottern klarar nacken själv, men blev lite orolig att hon inte kommer få plats i inlägget så länge till så jag riskerar att stå ett par månader med en sele jag inte kan använda för att barnet är för stor för inlägget men för liten för att sitta själv....

Jag kände också att jag inte tror dottern klarar nacken själv, men blev lite orolig att hon inte kommer få plats i inlägget så länge till så jag riskerar att stå ett par månader med en sele jag inte kan använda för att barnet är för stor för inlägget men för liten för att sitta själv....

Nacken kan man alltid stödja genom att rulla ihop en liten handduk och lägga bakom/runt nacken.
Bålen däremot är svårare, vanligt att det rekommenderas att sätta bebisen på en handduk men det ger inte önskad bålstabilitet tyvärr..

Jag tycktr det är största nackdelen med ergo just att det blir ett glapp där bebis är för stor för inlägget men fr liten att sitta självbi selen.
Har du tittat på andra selar? Manduca har inbyggt spädbarnsinlägg. Beco och Pognae gör lite mindre selar, användningstiden kanske bli kortare i slutändan men andrahandsmarknaden är bra för sjyssta selar. Man. kan köpa en begagnad, sälja för nån hundring mindre än man köpt för och lägga till en hundring och köpa en ny :D

Vi köpte en beco gemini till sonen eftersom det inte behövs något spädbarnsinlägg. Den funkade fint redan när han vägde 3.2kg vid selens viktgräns då han satt i grodposition inuti selen och nu när han väger strax över 5kg sitter han fint med benen utanför eftersom man kan göra sitsen smalare.
Vi är jättenöjda med selen.

@Honungshumlan och @Cocos , har tittat på både manduca och beco och är egentligen mer inne på någon av dem än ergo baby. Ville bara kolla lite erfarenheter av inlägget innan jag bestämde mig men det blir nog mest troligt en manduca då! Har redan provburit henne i kompisens och gillat det.
Manduca beställd! Fick OK av sambon på en fin blå färg :D
Jag gillar roliga färger, han har lite svårare för det och jag vill ju att han ska kunna använda selen också.

För övrigt håller jag också på att försöker öva på att bära barnet i trikåsjal också (nu är det ju kallt igen så nu funkar det ...) men hon är lite för förtjust i att sparka med benen så det är inte alltid det går ... Vill gärna att hon ska lära sig acceptera sjal/sele då hon är väldigt förtjust i att bli buren och mina handleder klarar inte riktigt det efter karpaltunnelsyndromet under graviditeten.

Experthjälp hitåt, nu har jag gått med sjalen på mig hela dagen, förberedd för att stoppa i barnet för hon är på taskigt humör i dag och vill bara bli buren hela tiden men jag får ju inte ner henne i sjalen! Hon håller sig inte lugn tillräckligt länge.
Gilla läget och vänta med att träna på sjal tills hon är på lite bättre humör och slita på mina handleder och armar så länge?
Jag har ju sjalat henne när hon är på bättre humör tidigare men inte så många gånger. Dock är det ju just när hon är så här klängig jag ser det stora värdet i sjalen. Vad tror ni?

Experthjälp hitåt, nu har jag gått med sjalen på mig hela dagen, förberedd för att stoppa i barnet för hon är på taskigt humör i dag och vill bara bli buren hela tiden men jag får ju inte ner henne i sjalen! Hon håller sig inte lugn tillräckligt länge.
Gilla läget och vänta med att träna på sjal tills hon är på lite bättre humör och slita på mina handleder och armar så länge?
Jag har ju sjalat henne när hon är på bättre humör tidigare men inte så många gånger. Dock är det ju just när hon är så här klängig jag ser det stora värdet i sjalen. Vad tror ni?

Andas, sjala, när hon sitter som hon ska är det bara att börja gunga runt och trösta. Efter ett par veckors lyckade sjalningar kommer hon bli tyst och vänta när hon ser dig ta fram och förbereda sjalen :). Vad har du för sjal?

Andas, sjala, när hon sitter som hon ska är det bara att börja gunga runt och trösta. Efter ett par veckors lyckade sjalningar kommer hon bli tyst och vänta när hon ser dig ta fram och förbereda sjalen :). Vad har du för sjal?
Jag har en tricot slen trikåsjal som funkar när det funkar. I huset finns också en vävd sjal som jag fick på en kurs men när jag provat knyta den har jag upplevt den som för kort så jag har inte ens provat att ha bebisen i den, tänker att jag vänjer mig vid trikåsjalen först.

Tar gärna emot tips på knytningar som ni tycker är bra!

Hon är fyra veckor i morgon så ingen vidare styrsel i kroppen ännu men det är ett barn av modell större så det är ändå nästan fem och ett halvt kilo att bära ...

Jag har tyckt att det är lättare att stoppa ner bebisen från mitten (mellan de två tygstyckena som ska vara under rumpan) istället för från sidan som instruktionen för vår trikåsjal visar.

Har använt sjal till H från det att han var ett par veckor och upplever det också som @skiesabove skriver att barnet brukar bli lugnt när han väl är på plats. Trappor är extra populära, upp och ned en till två gånger så sover han sött.

Jag har tyckt att det är lättare att stoppa ner bebisen från mitten (mellan de två tygstyckena som ska vara under rumpan) istället för från sidan som instruktionen för vår trikåsjal visar.

Har använt sjal till H från det att han var ett par veckor och upplever det också som @skiesabove skriver att barnet brukar bli lugnt när han väl är på plats. Trappor är extra populära, upp och ned en till två gånger så sover han sött.
Fick faktiskt ner ungen en stund tidigare och hon lugnade sig så pass att jag både kunde hjälpa till att göra i ordning och äta middag :up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 059
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 954
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 872
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar