Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inser också att vi kommer behöva svalare sjal till sommaren. Är det mycket mer avancerat med vävd sjal än trikå? Var kan man köpa begagnat och rekommenderar ni nåt speciellt märke? Eller nåt märke som inte är bra kvalitet?
Ja, lite mer avancerat är det då du spänner och knyter medan barnet är i sjalen, man liksom bara börjar utan barnet.

Vad har du för budget att röra dig med?

Ja, lite mer avancerat är det då du spänner och knyter medan barnet är i sjalen, man liksom bara börjar utan barnet.

Vad har du för budget att röra dig med?

Hade gärna hållt det under 1000:- iaf eftersom jag inser att det kan bli flera köp till vi hittar det dom passar oss.

Min lilla är 5 veckor nu, kommer det funka bra med vävd sjal även fast hon inte är så gammal?

Hade gärna hållt det under 1000:- iaf eftersom jag inser att det kan bli flera köp till vi hittar det dom passar oss.

Min lilla är 5 veckor nu, kommer det funka bra med vävd sjal även fast hon inte är så gammal?
Absolut kör med vävd! Tänk på att du gör knyt med bara ett lager tyg över ryggen så c-kurvan hålls (ryggraden får inte bli rak).

Just det, sjaltips... Det finns massor med vettiga märken, min första vävda var en Ellaroo som är mjuk och lätthanterlig trots längden. Det är dock den enda jag provat som inte är över din prisklass för jag råkade fastna för Oscha...

Elleville har ibland rea, Såg att jag hade fått mail om just det därifrån :) (vet dock ibte om det är aktuellt längre då jag inte läste så noga, men värt att hålla koll på sidan om man inte akut behöver köpa :))
Edit: Var tvungen att kolla, 450 norska (50%) lät helt ok för en bomullssjal :)

Finns ju även ett polskt (?) märke många beställer.. Kan för mitt liv inte komma på namnet.. Men little frog har jag i bakhuvudet? Nån som kan fylla i det riktiga namnet? :p

Sen är det ju nackdel med nya, att de inte är ingosade

Senast ändrad:
En begagnad så den är mjuk och lättknuten :-).

Begagnat så den är färdiguppmjukad. Material är jätteolika vad man tycker om. Jag älskar hampablandning men andra tycker den känns klumpig. Jag gillar också vildsilke/lin/bomull som är en annan favorit. Ullblandningar brukar vara bra nybörjarsjalar. Lin har jag inte bestämt mig om, gillade mycket tidigare men ju mer jag använder hampan desto mindre används linsjalen. Bäst är om du kan få prova olika.
Ska se om jag kan testa olika sjalar någonstans och sen satsa på en begagnad.

Jag slog till på en begagnad sjal från Hoppediz. Ska bli spännande att pröva den.

Nu har jag blivit lite sugen på att köpa en sele också för att vi ska kunna variera oss. Har googlat lite gällande skillnaden mellan Ergobaby och Manduca och det verkar inte vara någon större skillnad. Eller? Jag tycker personligen att Ergobaby är lite snyggare och ser lite smidigare ut.

Jag fick hem en regnbågsfärgad little frog häromdagen och har hunnit använda den en del. Har haft lite svårt att få till den på ett bra sätt, men gör framsteg för varje knyt så det är bara att fortsätta med det :). Den är åtminstone väldigt mjuk och sonen slappnar av väldigt fort i den, så antar att jag inte knyter helt åt fanders för hans del åtminstone.

Jag slog till på en begagnad sjal från Hoppediz. Ska bli spännande att pröva den.

Nu har jag blivit lite sugen på att köpa en sele också för att vi ska kunna variera oss. Har googlat lite gällande skillnaden mellan Ergobaby och Manduca och det verkar inte vara någon större skillnad. Eller? Jag tycker personligen att Ergobaby är lite snyggare och ser lite smidigare ut.

selar sitter olika på olika personer. Jag föredrar ergo den är generellt sett bäst på längre/större personer (jag är 173 cm väger 75 kilo)
Manducan däremot är känd för att funka för de flesta, bra om tex mannen är kort och kvinnan lång eller så :)
Mitt tips är iaf att pröva sele innan du köper, och ge inte upp om den känns obekväm för det tar ett tag att få till det och lära sig "sina inställningar" :D

selar sitter olika på olika personer. Jag föredrar ergo den är generellt sett bäst på längre/större personer (jag är 173 cm väger 75 kilo)
Manducan däremot är känd för att funka för de flesta, bra om tex mannen är kort och kvinnan lång eller så :)
Mitt tips är iaf att pröva sele innan du köper, och ge inte upp om den känns obekväm för det tar ett tag att få till det och lära sig "sina inställningar" :D
Jag har en bekant som inte gillade att barnet inte kan sitta framåtvänd på magen i ergobabyn, men visst kan den det i Manducan? Eller det finns visst en Ergobaby 360 eller nåt sånt som barnet kan sitta framåt på magen i? Rätta mig gärna om jag har fel för jag har sökt lite svar på det här.

Jag har en bekant som inte gillade att barnet inte kan sitta framåtvänd på magen i ergobabyn, men visst kan den det i Manducan? Eller det finns visst en Ergobaby 360 eller nåt sånt som barnet kan sitta framåt på magen i? Rätta mig gärna om jag har fel för jag har sökt lite svar på det här.

I Ergobaby 365 kan bebisen sitta framåtvänd. Det är dock inte så bra att ha dom framåtvända dels för att selen blir mer oergonomisk för både barn och bärare. Barnet sitter inte riktigt i korrekt grodposition och tyngdpunkten kommer längre från kroppen för bäraren. Sen är det lätt att barnen blir överstimulerade, som att man själv sitter på cosmonova i flera timmar :D
Däremot kan man såklart bära framåtvänd kortare stunder ibland men kanske inte när man shoppar på stan :)
Manducan liksom vanliga ergon går inte att bära i framåtvänd.
Om din kompis unge blir rastlös och närmre 6 månader/stadig i nacke och bål så kan hon ju vära på ryggen! Det brukar va uppskattat från bebisarna :love:

I Ergobaby 365 kan bebisen sitta framåtvänd. Det är dock inte så bra att ha dom framåtvända dels för att selen blir mer oergonomisk för både barn och bärare. Barnet sitter inte riktigt i korrekt grodposition och tyngdpunkten kommer längre från kroppen för bäraren. Sen är det lätt att barnen blir överstimulerade, som att man själv sitter på cosmonova i flera timmar :D
Däremot kan man såklart bära framåtvänd kortare stunder ibland men kanske inte när man shoppar på stan :)
Manducan liksom vanliga ergon går inte att bära i framåtvänd.
Om din kompis unge blir rastlös och närmre 6 månader/stadig i nacke och bål så kan hon ju vära på ryggen! Det brukar va uppskattat från bebisarna :love:
Det här handlar ju mest, vad jag förstår, om att bära runt ungen lite hemma när hen är grinig och då gillar barnet att sitta och titta på saker :)
Barnet i fråga närmar sig ett år så det kan utan problem sitta på ryggen men jag frågade också lite med mitt ofödda barn i åtanke och jag vill helt enkelt ha så många positioner som möjligt att välja på!

Det här handlar ju mest, vad jag förstår, om att bära runt ungen lite hemma när hen är grinig och då gillar barnet att sitta och titta på saker :)
Barnet i fråga närmar sig ett år så det kan utan problem sitta på ryggen men jag frågade också lite med mitt ofödda barn i åtanke och jag vill helt enkelt ha så många positioner som möjligt att välja på!

Då är det ju inga problem! Just korta stunder hemma är ju inget problem. ATT bära är ju faktiskt viktigast :D
Men är hennes barn 1 år så rekommenderar jag verkligen ryggbärande! Det är väldigt skönt för bäraren och då kan man ju prata med barnet om "där kommer en röd bil" och barnet ser allt med förälderns perspektiv ist för baklänges ;)

Testa en manduca! För man kan bära på höften med den och då kan barnet titta vad man gör men samtidigt vända sig in mot en om det blir för mycket intryck :up:

Angående bärpositioner så kan man ju bära på höften också. Min 8-månaders gillar det för då är hon med och ser allt som händer men sitter ändå tryggt intill mig. Jag skulle inte gå långa promenader så men ex när jag går och handlar eller går till BVC (bor nära både och) är det perfekt. Jag har en Manduca. Man kan för övrigt inte bära framåtvänt i Manduca.

Min syster har en Beco Gemini som hon är väldigt nöjd med men hon har aldrig burit sonen framåtvänd för de har aldrig sett behov att göra det. Han är född i mars förra året och de köpte selen till sommaren när trikåsjalen blev för varm.

Min bebis på 7,5 vecka tycker inte alls att det är roligt att sitta i sele/sjal vänd inåt. När hon väl somnat går det ju bra men är hon vaken är hon jättearg och kastar sig runt och vill komma loss.
Hur gör man för att få dem att gilla sele om de inte gör det från början? Vore väldigt praktiskt att kunna bära.
Var och köpte en Beco Gemini ikväll, provade först vänd inåt-blev arg. Sen vände jag henne framåt och då var hon nöjd men hon är ju för liten för det O_o

Min bebis på 7,5 vecka tycker inte alls att det är roligt att sitta i sele/sjal vänd inåt. När hon väl somnat går det ju bra men är hon vaken är hon jättearg och kastar sig runt och vill komma loss.
Hur gör man för att få dem att gilla sele om de inte gör det från början? Vore väldigt praktiskt att kunna bära.
Var och köpte en Beco Gemini ikväll, provade först vänd inåt-blev arg. Sen vände jag henne framåt och då var hon nöjd men hon är ju för liten för det O_o

Bär på höften! Då kan bebben kolla men också värja sig när det blir för mycket intryck! Vet dock inte om man kan bära på höften i Beco men i sjal (vävd) går det utmärkt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 059
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 954
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 872
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar