Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tar gärna emot tips på knytningar som ni tycker är bra!

Hon är fyra veckor i morgon så ingen vidare styrsel i kroppen ännu men det är ett barn av modell större så det är ändå nästan fem och ett halvt kilo att bära ...

Med den vävda sjalen så är FWCC det vanliga knytet att börja med för både nybörjarbäraren och nyfödda barn. Det är likt trikåknytet men med "krysset" på utsidan, och i en vävd sjal så ska man inte breda ut krysset på småttingar då dom inte ska ha mer än 1 lager tyg. När dom är äldre och starkare i ryggen kan man ha flera lager.

Wrap you in love är min favorit-instruktör :P. Hon har massa jättebra filmer.

Hur lång är din vävda sjal? Jag kan få till FWCC knuten under rumpan med en 4:a, en nättare person kan kanske till och med lyckas med en 3:a.

Med den vävda sjalen så är FWCC det vanliga knytet att börja med för både nybörjarbäraren och nyfödda barn. Det är likt trikåknytet men med "krysset" på utsidan, och i en vävd sjal så ska man inte breda ut krysset på småttingar då dom inte ska ha mer än 1 lager tyg. När dom är äldre och starkare i ryggen kan man ha flera lager.

Wrap you in love är min favorit-instruktör :P. Hon har massa jättebra filmer.

Hur lång är din vävda sjal? Jag kan få till FWCC knuten under rumpan med en 4:a, en nättare person kan kanske till och med lyckas med en 3:a.
Ska prova knyta så snart jag orkar, allt bärande på sistone har sugit musten ur mig... Såg ut som en shysst knyt när jag googlade, återstår att se om jag får till det med min sjal.

I dag har vi lyckats lista ut hur sjalselen (Dreamy dot ) vi fick av en kompis funkar och den är i alla fall svalare än trikån men jag tycker sjalen ger bättre avlastning så jag föredrar den tills det blir riktigt varmt igen.

Ruskar liv i tråden genom att basunera ut min glädje :laugh:
Jag väntar på FLUFF :love:

Har velat köpa en till sjal länge men inte riktigt kunnat motivera det.. Eller jo jag kan motivera typ 10 sjalköp men har haft svårt att bestämma mig för vad!
En 3:a eller en långsjal eller en MT..
Har en tunn 7:a, en tjock 4:a och en tunn 2:a..
Blir en MT av 7:an och en ringsjal av 2:an så då behöver jag en långsjal jag kan göra knepiga ryggknyt eller snygga avslut med :d

Så nu är en 6:a i bomull/lin beställd och jag är lite skräckslagen inför faktumet att jag inte gillar långa sjalar egentligen :angel:
Får jag panik så kortar jag den till en lång 4:a och syr ett gosedjur eller nått av der som blir kvar :love:

Ruskar liv i tråden genom att basunera ut min glädje :laugh:
Jag väntar på FLUFF :love:

Har velat köpa en till sjal länge men inte riktigt kunnat motivera det.. Eller jo jag kan motivera typ 10 sjalköp men har haft svårt att bestämma mig för vad!
En 3:a eller en långsjal eller en MT..
Har en tunn 7:a, en tjock 4:a och en tunn 2:a..
Blir en MT av 7:an och en ringsjal av 2:an så då behöver jag en långsjal jag kan göra knepiga ryggknyt eller snygga avslut med :d

Så nu är en 6:a i bomull/lin beställd och jag är lite skräckslagen inför faktumet att jag inte gillar långa sjalar egentligen :angel:
Får jag panik så kortar jag den till en lång 4:a och syr ett gosedjur eller nått av der som blir kvar :love:
Vad är det för nåt som är på väg? Själv har jag precis sålt en sjal, insåg att jag inte behöver ha tre med silke så den som använts minst fick åka. Knöt upp med den för att visa för köparen och den är ju rätt nice... men fick åka ändå. Gick +-0 på den, helt ok.

Vilka är era favoritknyt, sjalfränder? :)
Nu på sommaren med tunn sjal knyter jag förstärkt ruck och kangaroo med flip. När vi var på Kolmården lyckades jag knyta roliga avslut på DH med en 4a :-) På vintern bär vi ofta mer långpromenader under jacka och då blir det DH med en 7a.

He he, så fort ni nämner en knytning är det bara för mig att börja googla :-)

En fråga, ammar ni något i sjal? I så fall i vilken position?
Jag har i dag en 60 cm lång och 7 kg tung unge och tycker hon känns lite stor att lägga i vaggposition i trikåsjalen?
Använder trikåsjal annars i dag, äger också en vävd men den är kortare så de få gånger jag försökt knyta den har jag inte fått till det. Tänkte dock försöka lite igen, så snart tiden medger.

En fråga till er som verkar mer insatta.
Vad är det för skillnad på ergobaby sele och en manduca? Mer än att spädbarnsilägget är inbyggt i manducan typ då?

Fwcc än så länge. Tjejen är 3,5 månader. Men vi tränar flitigt på rebozo slipknot och kangaroo med min korta sjal. Dags att börja öva ryggknyt med :) skulle behövt ett gäng ungar till så jag kunde öva så mycket jag vill :p

Jag kör nästan uteslutande fwcc med långsjalen. Sonen är oftast otroligt sprallig och "stel" när jag knyter upp så jag har svårt för att få till ett bra säte. Har provat enkel ryggsäck men eftersom säter inte är hundra måste jag öva mer innan jag vågar mig ut med honom på ryggen. Hade tänkt lära mig kangaroo med kortsjalen, annars kör jag bara med slipsknut med den. Har dock funderat på att omvandla den till ringsjal, verkar smidigare än med knuten.

Becon tar jag görna när jag går längre rundor och kombinerar den med vagnen.

Mage: fwcc tub och kangaroo ibland är jag ambitiös och gör fcc med ringavslut. Om jag mot förmodan bär i min långsjal blir det alltid fcc.

Rygg: enkel ryggsäck eller förstärkt ryggsäck med knutlöst avslut eller cccb.
Tog många månader innan jag fick till ryggbärandet så har inte hunnit lära mig så många knyt. Blev dock inspirerad i vinterförälder tråden att testa giselles back carry så den ska jag öva på såfort jag fått min nya långsjal :D

Vad gillar du för knyt?

Vad är det för nåt som är på väg? Själv har jag precis sålt en sjal, insåg att jag inte behöver ha tre med silke så den som använts minst fick åka. Knöt upp med den för att visa för köparen och den är ju rätt nice... men fick åka ändå. Gick +-0 på den, helt ok.

En Yaro la vita! Har bara kännt lite snabbt på några olika Yaros innan och bara 100% bomull så ska bli spännande. Har en 70/20 bomull/lin nu och älskar lin/linblandningar så har stort hopp till denna!

Vad sålde du? Hur kommer det sig att du har så många silkessjalar? Har aldrig knutit i en men tjaffsat lite snabbt på en träff och tyckte den kändes mjuk men sladdrig :o
Jag gillar iof att sjala med trasmattor så kan ju va mig det är fel på :laugh:

Vad sålde du? Hur kommer det sig att du har så många silkessjalar? Har aldrig knutit i en men tjaffsat lite snabbt på en träff och tyckte den kändes mjuk men sladdrig :o
Jag gillar iof att sjala med trasmattor så kan ju va mig det är fel på :laugh:
En Oscha Nouveau Celandine med Tussah silke, lin och bomull, guldig. Först köpte jag en Vanilla Roses som är samma blandning men vildsilke. Nu senaste köpet är en med vildsilke och bomull bara, inget lin. Gillar vildsilke bättre än Tussah men det visste jag ju inte innan :-) Att det blev den tredje var för att det var rätt färger och tunn för sommaren. Jag har liksom ett gäng sjalar... Celandine var den enda som kändes ok att sälja faktiskt, den användes minst.

Mage: fwcc tub och kangaroo ibland är jag ambitiös och gör fcc med ringavslut. Om jag mot förmodan bär i min långsjal blir det alltid fcc.

Rygg: enkel ryggsäck eller förstärkt ryggsäck med knutlöst avslut eller cccb.
Tog många månader innan jag fick till ryggbärandet så har inte hunnit lära mig så många knyt. Blev dock inspirerad i vinterförälder tråden att testa giselles back carry så den ska jag öva på såfort jag fått min nya långsjal :D

Vad gillar du för knyt?
:laugh:

Blir typ alltid fwcc ibland kangaroo. Har inte knytit lillebror (3 1/2 månader) på ryggen ännu, men nu känns han stabil nog så ska testa en enkel ryggsäck nån dag framöver tror jag. Storasyster knyts alltid i dh, älskar't! Sen gillar jag tibetanskt avslut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 055
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar