Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som bär i sjal och sele

Hitta du ingen affär kan du kolal Sjalbarn, där kan man efterlysa folk som har en och eventuellt få prova privat!

Vi har en Looma Sino som vi kompletterade vår Manduca med när sonen var nyfödd till ca 6mån. Vi valde den för att den var tunn och smidig då vi skulle ha den mycket under sommaren och den var verkligen perfekt då! Jag använde den hur mycket som helst, medan maken föredrog manducan.

Denna gång kommer sjalen att följa med redan till BB :love:

Sonen var så himla nöjd i Manducan, så vi köpte aldrig någon vävd sjal efter trikåsjalen, men kanske blir det en denna gång :) Sonen ville inte bli buren efter att han lärt sig att gå, någon enstaka gång ute i skogen bara, så behovet fanns inte riktigt för honom. Kanske är bebisen i magen annorlunda :)

Jag har även sytt en lite kraftigare MeiTai, det skall bli spännande att se hur den fungerar med bebis i!

*kl*

Har kärat ner mig i en Ellevill Zara. Men färgerna jag gillar är slutsålda överallt och har inte tid och vänta på att den rätta dyker upp beg. Så finns dessa att köpa i någon butik någonstans i detta avlånga land eller är det bara att beställa från Norge som gäller?

Vilken färg är du ute efter?
Kokobello och mammabarn har ellevill iallafall, men kanske inte alla färger.
Ett tips är att läga upp en köpes annons på sjalbarn, då är sjalen kanske redan ingosad också ;).

Antingen en TriGreen eller en Aubergine 4.7m
Men både är slut hos mammabarn och finns inte hos Kokobello :(
Får testa sjalbarn.

Ska få en i 25års present! :love:

*kl*
Hoppar in som helt grön i tråden:bump:

Provade sjal för första gången sen sonen var yttepytteliten (då hatade han den. eller ja själva proceduren att bli nerstoppad i den iaf) igår.. och jag säger bara WOW:love: Vart helt paff över hur bekvämt det var, men därav fick jag mig en liten tankeställare angående selen.. Jag måste ju göra någonting fel:confused: Har en Manduca som ju ska vara ergonomisk, vikten ska hamna på höften osv osv men jag blir jättetrött i ryggen, tycker inte alls mycket av vikten hamnar där den ska och dessutom vill alltid ena axelbandet gärna halka av:confused:

Tyckte sjalen var lite besvärlig att knyta iom att den var så lång, var ju blött på backen så jag fick ju trixa som tusan för att den inte skulle bli dränkt när jag skulle packa ur sonen.. Är dom vävda sjalarna lika långa? Eller Hur bär man sig åt, tar gärna emot tips och tricks:bow:
Är dom vävda förresten lika viktfördelande som trikåsjalarna?

Har även en liten fundering kring hur ni andra gör nu när det börjar bli kallare? Jag vill ju gärna ha tröjor med dragkedja iom att jag ammar, men det känns inte alls bra att ha sonen på det iom att han oftast somnar=hård dragkedja mot ansiktet.. Därför bär jag helst honom innanför (alltså tunn tröja-son-college med dragkedja och jacka) men det känns inte så skoj när man behöver ta i och ur honom när man är ute
Tycker även att det känns rätt knöligt att ha honom typ ytterst, men det kanske är en vanesak?

Det låter som att manducan är för stor för dig.
Manducan passar oftast bra till längre och kraftigare personer, men är man kort och smal så kan den bli för stor och då blir det bara jobbigt att bära i den.

En vävd sjal går att köpa i flera olika längder.
Jag har vävda sjalar från 2,7 m till 4,7 m som jag använder beroende på behov.
Jag använder oftast en 4,2:a eller en 4,6:a och då är jag 170 cm lång och väger 70 kg. Jag bär en 2-åring.
En vävd sjal avlastar bättre när barnet är större. En trikåsjal blir lätt svajig när man bär tyngre barn så den är mer optimal för småbäbisar.

*kl*
Hoppas jag inte hade ihjäl tråden helt:o:(

http://granit.se/?id=7309 Är det nån av er som har koll på denna?:)

Jag har hört att den är som de flesta trikåsjalar.
Själv tycker jag att det ser tråkigt ut med knytinstruktionerna mitt på sjalen :o.
Om du har ett äldre barn och om du tycker att det är jobbigt med en längre sjal så avråder jag dig från att köpa den.

Om du registrerar dig på sjalbarn så kan du efterlysa någon som bor i närheten av dig som kan hjälpa dig att prova lite sjalar.
Det hänger trevligt folk på sb :D

:bow: tusen tack för svar.

Jag är ju inte jättelång(165), men ser mig för tillfället inte som smal(66) nu efter graviditeten:o
Jag som tyckt den var så smidig:( Vet du om det är samma med ergon, eller kan det vara en ide att prova?

Jag tror att trikåsjalen jag har (lånad av en kompis) måste vara närmare 5m:eek:, givetvis är den naturvit också.. Hur vet man hur kort man klarar sig på?
Provade sjalen idag också.. åhh vilken lycka:love: upptäckte dock att jag inte vet hur man gör smidigast när bebis somnat..? I manducan finns ju det där huvudstödet.

Ska ta en kik på sjalbarn så fort jag sitter vid datorn:)

Jag är större än dig och tycker det kan vara knepigt att ställa in manducan (och andra selar för den delen) så att de avlastar bra på magen och sjal avlastar alltid bättre. En annan sele skulle kunna passa dig bättre, hos edenbaby finns en storleksjämförelse på flertalet selar, dock finns det ännu fler på marknaden. För att inte axelbanden ska vilja åka ner kan man prova att bära med korsade axelband (när man bär på mage), har du gjort det? Jag tycker det är absolut skönast. En del behöver också sprätta bort den lilla resårbiten på bröstbandet för att kunna spänna åt det tillräckligt.

Trikåsjalen från granit är rätt kort, framför allt är ändarna väldigt korta så det blir inte skönt att knyta långt ut på den. Den är också väldigt töjbar vilket gör att den passar bäst till väldigt små bebisar. Vet inte hur gammal ditt barn är eller hur stor men i och med att hen redan är född så skulle jag satsa på en annan. :)

När barnet somnat i sjalen drar du ett axelband över huvudet och eventuellt kan du dra upp smokingbältet för extra stöd.

Jag har samma problem som du med Manducan och jag är 163 cm och väger 60 kg nu direkt efter graviditet, 50 kg i normala fall. Till det här barnet köpte jag en Beco Butterfly II och den tycker jag funkar betydligt bättre. Iaf så länge man låter bli att sätta sig på huk. När man ställer sig upp igen halkar höftbältet upp bak i ryggen och då blir det genast mer belastning på axlarna. Vet inte riktigt hur man ska undvika det.

Trikåsjalen från granit är rätt kort, framför allt är ändarna väldigt korta så det blir inte skönt att knyta långt ut på den. Den är också väldigt töjbar vilket gör att den passar bäst till väldigt små bebisar. Vet inte hur gammal ditt barn är eller hur stor men i och med att hen redan är född så skulle jag satsa på en annan. :)

När barnet somnat i sjalen drar du ett axelband över huvudet och eventuellt kan du dra upp smokingbältet för extra stöd.

Ändarna?:o
Men attans att den var som en trikåsjal, men hade väl inte förväntat mig mer med det priset egentligen heller:p

http://www.youtube.com/watch?v=AvvDmJlQM1s Kan tyvärr inte lyssna på vad hon säger.. Men kan man använda denna knytningen på en trikåsjal också?:o Knöt nämligen såhär igår, efter en annan YT-video, men så såg jag på denna att den är för vävd? Tyckte denna varianten var mycket stabilare, än den som är för trikåsjal på sjalbarn, enda jag saknade var möjligheten att stoppa in fötterna.. eller kan man det på nåt sätt?

/En osäker LillaMy

Jag har samma problem som du med Manducan och jag är 163 cm och väger 60 kg nu direkt efter graviditet, 50 kg i normala fall. Till det här barnet köpte jag en Beco Butterfly II och den tycker jag funkar betydligt bättre. Iaf så länge man låter bli att sätta sig på huk. När man ställer sig upp igen halkar höftbältet upp bak i ryggen och då blir det genast mer belastning på axlarna. Vet inte riktigt hur man ska undvika det.

Det där känner jag igen! Att den gärna åker upp och allt hamnar på axlar minsta lilla man böjer sig:(
Vet du om man kan få prova selarna i butik? Vet att dom har Babybjörnen med provexemplar, men aldrig sett nåt annat märke.. Tror du/ni att man får prova med bebis i?:idea::angel::p

*kl*
Alltså ni får ursäkta om jag upprepar redan ställda frågor:o Har inte hunnit beta mig igenom tråden än

Mei Tai eller vad den nu heter, hur är den? Den verkar ju himla smidig, men tappar man viktfördelning på kuppen?

Det där känner jag igen! Att den gärna åker upp och allt hamnar på axlar minsta lilla man böjer sig:(
Vet du om man kan få prova selarna i butik? Vet att dom har Babybjörnen med provexemplar, men aldrig sett nåt annat märke.. Tror du/ni att man får prova med bebis i?:idea::angel::p

Ser att du bor i gbg, så jag rekomenderar dig att åka till Edenbaby som ligger i mölndal.
Där får du garanterat proffsig hjälp och de har bara ergonomiska selar, inte en babybjörn så långt ögat kan nå ;)
Och jag kan inte tänka mig att du inte skulle få prova sele med bebis i :)

Nu har liten anlänt och jag börjar på allvar titta på bärdon. Vet att alla säger att sjal är skönare men helt ärligt så vill jag helst ha en sele, och tittar lite på ergo samt manduca. Jag kan kategoriseras i lång och kraftig med mina 182 cm och vad jag väger nu efter grav har jag inte vågat kika :o även sambon är lång och därav att jag filosoferar på en manduca. Har ingen möjlighet att prova och måste därför köpa en på vinst eller förlust, vilken skulle ni satsa på?

Beco 2 verkar ju smidigare vad gäller att bära på ryggen, men är det så krångligt att man bör köpa en beco för det? Eller lär man sig?

En fördel jag sett med Manducan är den inbyggda babyinsatsen:) (Jag har ju ingen erfarenhet av de andra.. men jag tyckte verkligen det var supersmidigt)
Så jag hade nog satsat på en begagnad manduca och sen bytt när bebis är större om inte Manducan funkar

Grattis till liten förresten:love:

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 055
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 947
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9