Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som bär i sjal och sele

Kanske för att det är roligt med flera olika? ;) När jag bar mina mycket så hade jag en kortare vävd för att bära på ryggen, en längre vävd för att bära båda på magen och ryggen, en kortsjal som jag använde som ringsjal, (men den hade jag bara till låns) en Ringo och en ringsjal som jag hade sytt själv. Och så hade jag även en gauze, som är tunnare och svalare som jag bar med på sommaren. Sen hade jag en ergo, sålde den och köpte en ergo demin, sålde den och köpte en patapum. :D

De vävda sjalarna sålde och köpte jag nya lite då och då för att prova lite olika, det var kul och kostade mig egentligen inte så mycket mer än frakten eftersom jag köpte och sålde beg.

KL

Jag och sambon väntar vårat andra barn i maj. Sambon och jag är lite oense, han vill ha en Babybjörn men det vill inte jag. Vi lånade en förra gången och jag tyckte inte om den. Jag vill hellre ha en sjal.

Nu har jag tittat lite på nätet på en Dreamy Dot, är det någon som har testat? Den verkar ju fungerar som både sjal och sele.

Eller finns det något annat som ni kan tipsa om?

Svarar flera:

Mikan: Vad har ni för sjal? Gillar E den?

zesel: Jag har nästan bara burit i sjal innan så jag har inte så mycket att jämföra med, men vi är jättenöjda med Boban. Har till och med fått sambon att bära :laugh: Sonen är 1,5 nu och väger ca 14kg och han har gott om utrymme i den även med vinterkläder på. Vad var det för EC du köpt? Jag har en norrsken och lava. Älskar dem :love: Hoppe-sjalarna och jag kommer inte överens så bra, tycker de är lite hårda och styva. Kanske bara mina som är det?

Aneka: Jag har en MAM bärjacka, har vart jättenöjd med den. Iggy åkte i den hela förra vintern och både jag och han var varma och goa när vi var ute. Lovey Duds sjalarna är jättefina. Någon speciell färg du kikat på?

Diskurs: Ja du den frågan ställer min sambo också varje gång jag släpar hem en ny sjal ;) Nä men precis som Snurrfian är inne på så använder man dem vid olika tillfällen. Och det finns ju så mycket fina :love:

jag har en tricot slen, utbudet är inte så stort i butiken här på landet. Ville inte köpa över nätet heller då jag är sjalnybörjare och ville klämma och titta först.
E sitter gärna i den, det är jag som behöver vänja mig.. Det var kanon nu när hon var sjuk och inte ville ligga ner.

Nej köp ingen babybjörn. Dom är trånga och jag tycker man får ont i ryggen av dom. Vill han ha en sele så titta på någon som är ergonomisk och bra för bäraren och som barnet får plats i längre. Finns mkt fint!

viv: Jag vill ha någon med rosa i tror jag. Finns så många fina att jag har svårt att bestämma mig. Ska jag köpa från etsy så fanns det iaf bara två fina men nog så svårt endå. Väntar svar från en på sjalbarn som hade någon rosa att sälja. Alt köper jag någon mjuk och fin zara om det inte blir en lovey duds. Finns som sagt så mkt fint, men har tyvärr inte allt för mkt pengar över att lägga på sjal nu :(

Jag är oxå sugen på att införskaffa en trikåsjal tills nr2 tittar ut i april så jag har gott om tid iaf :)
Men har ingen aning om vad man ska ha.
Är ju ganska stor själv så den får ju inte bli för kort, sen får den ju gärna vara ganska billig ;)
Några tips?

Denna:
il_570xN.171362776.jpg

eller denna är det nog jag velar imellan:
il_570xN.65284878.jpg

Men jag vet inte, kan inte bestämma mig alls känner jag.

Bilder lådade från etsy´s sida
..

En begagnad tricot slen brukar gå för 200-300kr finns i massa olika färger. Eller en Moby wrap tror jag det finns nån liknande som heter. Aldoria bambu soft ska väll också finnas som ska vara mjuk och go. Den sjalen jag tittar efter nu är inte heller så himla dyr, dock blir det lite frakt som tillkommer också. Jag har inte så stor koll men googla och titta runt på olika sidor och sen om du hittar du något du gillar så kan du efterlysa att få köpa en sån beg. på tex. sjalbarn! :)

Dom flesta trikåsjalar brukar vara runt 4,6-5,2m tror jag.

Varför har du flera sjalar? Jag har bara en och den verkar funka till "allt" och kan användas för barn upp till 15 kg.

Varför? :D ... Mest för att de är helt underbart vackra och gosiga :love: . Annars hade nog 2 räckt egentligen i dagsläget.

Men efter att ha klämt och känt och provknutit olika har jag insett att de har helt olika egenskaper. Så förutom att utseendet varierar byter jag sjal efter behov: ute, inne, varmt väder, kallt väder, lång sjal för en del knytningar, kortare sjal för snabbare knytning om jag inte ska bära så länge, bred sjal för en del, smalare för andra knytningar etc etc.

Trikåsjalen blev för svajig när mina barn blev större tycker jag. De väger bara 7,5 resp 8,5 nu så det är inga tunga barn. Men efter att ha lärt mig knyta en vävd sjal bra så inser jag att avlastningen är så otroligt mycket bättre. Mycket bättre än selarna också.

Jag har funderat på att införskaffa en bärsjal till vår son eftersom han inte är något stort fan av vagn och hatar bärselen utan dess like. Men det är ju en gigantiskt djungel!

Han är nu 2 månader och väger 6,7 kilo. En stor kille med andra ord och dessutom relativt stadig i huvud/nacke för sin ålder. Ska jag skippa trikåsjal eller vad tycker ni?

Jag har tänkt försöka hitta något begagnat att börja med och prova. Fungerar det kommer jag nog bära både korta och långa stunder.

Vad har ni annars för tips och råd? Material, längd m.m.?

Börja med att köpa en vävd långsjal du tycker är snygg. Tycker inte du behöver skaffa någon trikåsjal när din son redan är så stor och stadig. Svårt att veta vad man gillar innan man provat. Alt. åker du på någon sjalträff så du får prova på lite olika eller till någon affär tex. knyt-an som har ett stort utbud av bärdon. Vad har ni för sele idag?
Man får chansa lite i början men man lär sig snabbt vad man vill ha för typ av sjal. :)

KL

Jag och sambon väntar vårat andra barn i maj. Sambon och jag är lite oense, han vill ha en Babybjörn men det vill inte jag. Vi lånade en förra gången och jag tyckte inte om den. Jag vill hellre ha en sjal.

Nu har jag tittat lite på nätet på en Dreamy Dot, är det någon som har testat? Den verkar ju fungerar som både sjal och sele.

Eller finns det något annat som ni kan tipsa om?

Det finns ju gott om ergonomiska bärselar, som borde kunna vara en bra kompromis för er. Man bär hundra gånger bättre i en "riktig" ergonomisk bärsele (Manduca, Beco ,Patapum, Ergo är bara några exempel på sådana), och barnet sitter mycket bättre oxå, men de har selens smidighet att inte behöva knyta e d utan bara att spänna på sig. Googla på ergonomisk bärsele så dinns det massor av sidor på nätet.

Varför? :D ... Mest för att de är helt underbart vackra och gosiga :love: . Annars hade nog 2 räckt egentligen i dagsläget.

Men efter att ha klämt och känt och provknutit olika har jag insett att de har helt olika egenskaper. Så förutom att utseendet varierar byter jag sjal efter behov: ute, inne, varmt väder, kallt väder, lång sjal för en del knytningar, kortare sjal för snabbare knytning om jag inte ska bära så länge, bred sjal för en del, smalare för andra knytningar etc etc.

Trikåsjalen blev för svajig när mina barn blev större tycker jag. De väger bara 7,5 resp 8,5 nu så det är inga tunga barn. Men efter att ha lärt mig knyta en vävd sjal bra så inser jag att avlastningen är så otroligt mycket bättre. Mycket bättre än selarna också.

Lite för att det är kul då helt enkelt!:) Visst finns det många fina.

Om vävda sjalar är bra när barnet blivit lite tyngre kanske jag ska prova min vävda sjal från Granit igen då, den var inte så bra när N var nyfödd.

+ aneka : Tack för tipset!

Nu har jag titta runt lite och dom jag fastnat för hitills är Beco Butterfly 2, Beco Gemini och Manduca. För och nackdelar med dom?

Mina krav är att man ska kunna bära nyfödd och kunna amma. Kommer nog mest ha den hemma, så att jag kan hänga med tre åringen. Lätt och smidig att ta på och av.

Nu ska jag kolla vidare...

Beco Butterfly har ett eget system som gör det lättare att få upp barnet på ryggen. Att kunna bära på ryggen är toppen när man ska hänga med syskon. :)

+ aneka : Tack för tipset!

Nu har jag titta runt lite och dom jag fastnat för hitills är Beco Butterfly 2, Beco Gemini och Manduca. För och nackdelar med dom?

Mina krav är att man ska kunna bära nyfödd och kunna amma. Kommer nog mest ha den hemma, så att jag kan hänga med tre åringen. Lätt och smidig att ta på och av.

Nu ska jag kolla vidare...

Jag har både manduca och beco gemini. Jag älskar verkligen min beco gemini!
Den är supersmidig och lätt att ta på, av och justera samt att barnen suttit kalasbra i den ända från att de var riktigt små. Mina bebisar har gillat becon bättre när de var mindre för de såg mer av omgivningen när de satt i den, manducans huvudstöd gör att det är lite svårt att se ut för mindre barn. Men de sov gott i båda två! Och manducan sitter mycket bättre på min make som är lång.

Nu bär jag mest på ryggen, mina har hunnit bli 11 månader och även om man kan bära i geminin ända upp till 16 kg så tycker jag de sitter lite sämre med benen. Jag räknar med att bära länge än, så därför funderar jag på att byta min älskade beco gemini mot något annat. Men jag väntar tills jag hittat en lika bekväm sele (jag själv tycker den är klart skönare än manducan att bära i).

Vi har haft både Manduca o Beco Butterfly II. Jag tyckte nog att Butterflyen var snäppet vassare, framförallt vid ryggbärande eftersom man kan ta på selen på barnet innan man sätter upp det på ryggen. Tyckte dock att manducans nackstöd var bättre.

*knapplån*

Har inte tröskat mig igen tråden utan hoppar in med en fråga som det säkert finns svar på redan. Hoppas att någon vill svara igen om så är fallet :)

Väntar barn nr 2 till våren och har börjat fundera på att investera i en bärsjal, tycker det verkar smidigt men det är en hel djungel att förstå sig på. Har en bärsele, manduca, som jag är väldigt nöjd med med vill ha ett komplement. Men vad ska man välja? Vilken sjal är bra att börja med? Finns det mer lättknutna sjalar?

Nu har vi fastnat för Beco Gemini, den verkar passa våra "krav". Skulle dock vilja prova en innan man köper. Vi ska till Göteborg nästa helg, någon som vet om det finns någon affär som säljer den?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 055
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 947
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar