Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som bär i sjal och sele

Ja, det är väl så att tanken är att man ska knäppa upp den när de blir större. Jag fick för mig bara att det blev för trångt med den stängd, men så var det nog inte (inte redan).

Bra film du la upp förresten! Jag tänkte försöka testa bära på ryggen snart. Jag trivs inte riktigt med att bära på magen. Även om jag inte får ont så känns det så tungt och då väger Alicia inte ens 9 kg än. Ha ha, det är väl mina otränade ben som tycker det är tungt.

Det ar ju battre rent ergonomiskt att bara pa ryggen, plus att du far en helt annan rorelsefrihet. Isaac alskar sele just nu!

Det ar ju battre rent ergonomiskt att bara pa ryggen, plus att du far en helt annan rorelsefrihet. Isaac alskar sele just nu!

Haha bara jag som är knäpp och har en kropp som funkar bättre att bära på magen, mitt bäckenparti gillar inte alls när jag bär på ryggen. Men det går ok så länge jag inte har avbärarbälte eller annat på höfterna :rofl:

Men visst man får mycket mer frihet och bättre sikt med barnet på ryggen :D

*KL*
Idag testade jag att bära Alicia på ryggen i manducan. Det gick inte helt smidigt att få upp henne när man är ovan. Testade att svinga upp henne och visst fick jag upp henne. Men, då fick jag givetvis inte tag på axelremmarna. Testade att sitta i soffan och sätta upp henne på ryggen, men då fick jag inte till det med hennes ben runt mig. Jag skulle precis ge upp då jag kom på att jag kunde sätta henne på sidan först och sen ta på mig det ena axelbandet och snurra henne till ryggläget. Då gick det kanonbra! MEN, jag hade visst knäppet för högt upp så det hade jag över halsen. Ha ha, det var inte så skönt men det gick den lilla stunden jag skulle bära idag. Får försöka komma ihåg att ändra det till nästa gång ;).

Hur ändrar du på det????

Vad skoj att det gick så bra, man får in tekniken med armbanden efter ett tag.

Nu kommer jag inte på det på rak arm. Men när den var nyköpt var man ju tvungen att flytta ner spännena bakom nacken (vilket blir det spännet som hamnar på halsen om man bär på ryggen) för att nå att knäppa själv bakom nacken. Menar vi samma spänne? Det var enkelt gjort.

Nu var jag och kollade och det är vanliga spännen typ som de som är på regnbyxor. Superenkelt att ändra fast man får justera vidare lite på selen för att få remmarna jämna. Det kanske inte ser likadant ut på din sele? Kanske något de ändrat på?

På min manduca kan man ändra bröstspännet genom att bara dra i det upp eller ner. Funkar bra när selen är på också.

Men..... då spänner ni ju hårdare eller lösare runt barnet? Och där barnet sitter bra, då sitter också bröstspännet där det sitter - eller?

Nej själva banden till bröstspännet går ju att justera upp och ner på själva axelbandet. :)

Ja, precis! Fast jag har inte använt och utforskat min sele så mycket än så jag behärskade inte att börja pilla med remmen när Alicia var i den...

Vindvissla: Ne, blir det verkligen så? Spännena är ju bara att flytta ner som kpist skrev. Men visst får man räta till/justera vidare lite för att resten av remmen inte ska bli knölig, men ändrar man hur tight barnet sitter då? Jag har som sagt inte utforskat selen till 100% så det ska bli intressant att se vad kpist svarar (såg nu att hon svarat innan jag skrivit klart).

Jag måste testa att flytta ner hals/nack-remmen imorgon.

Kortar eller länger man axelbanden så flyttas ju bröstspännet på din kropp men inte på axelbanden, tror det var det vindvissla menade. :)

De flesta sjalar finns i webbutiker! :) Bäst är att gå på en "sjalbarn.se-träff" så du kan få prova på en massa olika sjalar!

ja det funkar toppen att ha bebis på ryggen när man mockar! :)

Jag hade en Ergo som jag hade mer eller mindre som stallsele för det var lättast med sele på vintern med 1-årig dotter.

Nu har jag oppnat ogonen och kollat pa min Manduca. Och visst kan man flytta brostspannet pa sjalva axelremmarna! Det hade jag helt missat! Det hade ju varit bra att veta nar man skulle bara pa magen ocksa haha. Tack, nu blev jag lite klokare :)

Ja, det är en fördel om man når upp att knäppa bakom nacken. Men du blev väl så vig i armarna att du klarade det ändå ;). Bra att du hittade spännena, bättre sent än aldrig :laugh:.

Jag använde bara korsade axelband när jag bar på magen, sååå mycket skönare. :)

Aha :idea: synd man inte tänkte på det. Nu är det nog ryggen som gäller här i fortsättningen.

*kl*

Skriver lite så inte tråden försvinner...

Knöt upp Iggy på ryggen för första gången igår, det gick väl sådär :rofl:

försökte mig på ett omslutet ryggkryss. Svingade upp på ryggen och det gick över förväntan :idea: men sen blev det krångligare. Tror han kom för långt ner från början. Det jag tyckte var svårt var när jag skulle korsa sjalen över bröstet och bak och under rumpan på honom. Stod nog väldigt konstigt för låren började skaka och fick ont i ryggen så jag knöt ihop det snabbt. Men han kom som sagt väldigt lågt ner, han hamnade i svanken ungefär. Hur högt/lågt ska de sitta?

Några tips? Ska jag ge mig på någon annan ryggknyt första gången?

Jag tycker att omslutet är bäst.
Ju högre upp barnet är desto bättre.
Lägg sjalen över axlarna på barnet och svinga både barnet och sjalen samtidigt, då kommer sjalen på plats på en gång.
När barnet väl är uppe så bresar jag ut benen på det så mycket som det går och skyndar mig att knyta framme på mitt bröst, HÅRT!
Sen sitter barnet där och då tar jag i lugn och ro sjaländarna över vardera axel, en i taget och brer ut över ryggen på barnet, från knäveck till knäveck och drar åt i båda sjalkanterna.
Sedan knyter jag en knut frampå och lullar runt lite.
Efter en stund hoppar jag till barnet och tajtar till och drar åt sjalkanterna lite till.

Hoppas du förstår hur jag menar :D.

Kanske man ska be nån kompis filma när jag gör det så kanske det går att visa bättre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 051
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 811
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 941
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 863
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar