Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som bär i sjal och sele

Internet! Det finns ett gäng webbutiker som säljer sjalar (och ergonomiska selar) av alla möjliga sorter. Men jag har mest köpt begagnat, det går att hitta ibland på tradera och blocket men köp&sälj-delen på sjalbarn är det säkraste kortet. :)

De flesta vävda sjalar finns i längder mellan 2,5m till 5,5 m. Skulle tro att du kan klara det mesta med 4,2 m. :)

Om du söker på edenbaby så kommer du till en affär som säljer sjalar och ergonomiska selar, de har även en seljämförelse av ett gäng selar så du kan se liten vilken som skulle kunna passa dig bäst.

Nu såg jag att du bor i stockholm och vi har faktiskt två butiker som inte bara finns på nätet! Knyt an och Babydesign, google away. ;) Bor du nära Södertälje finns där en affär också, Kokobello! :)

Ok, då har man själv snart införskaffat sig en sjal och kan vara med i denna klubb! Väntar bara på att den ska komma hem (blir nog i veckan här).

Läste era tips, så det vart en trikåsjal (Mysak), då våran lilla knodd bara är 2 veckor och jag har absolut ingen erfarenhet av sjalar innan. Hoppas på att denna blir bra som start-sjal!

Men jag tänkte höra med er hur ni gör nu på hösten/vintern när det är kallt och tråkigt. Vad har ni för plagg under sjalen? och vad har ni över? Tänkte på så att det är så smidigt som möjligt när man ska amma osv. Eftersom jag har tänkt att använda den speciellt när jag är i stallet så kan det ju bli ganska kallt och dragigt.

Ok, då har man själv snart införskaffat sig en sjal och kan vara med i denna klubb! Väntar bara på att den ska komma hem (blir nog i veckan här).

Läste era tips, så det vart en trikåsjal (Mysak), då våran lilla knodd bara är 2 veckor och jag har absolut ingen erfarenhet av sjalar innan. Hoppas på att denna blir bra som start-sjal!

Men jag tänkte höra med er hur ni gör nu på hösten/vintern när det är kallt och tråkigt. Vad har ni för plagg under sjalen? och vad har ni över? Tänkte på så att det är så smidigt som möjligt när man ska amma osv. Eftersom jag har tänkt att använda den speciellt när jag är i stallet så kan det ju bli ganska kallt och dragigt.

När M ammades och det var kallt ute hade jag bara en vanlig amningströja och en stor jacka över.
Det är ganska enkelt när de är sådär pyttesmå när man bär dem på magen, då kan man ju ha en vanlig jacka.
Jag som uteslutande bär på ryggen gruvar mig inför vintern, men jag ska försöka knåpa ihop en bärjacka.
Köpa ny finns inte på kartan för de är dyyyra.

Och välkommen till sjaltråden förresten :bump:

Jag tror som K-pist att en vävd 4,2:a skulle passa dig.
Du bor ju i sthlm så då är det ju bara att gå in på babydesign eller knyt an och be om hjälp att få prova en sjal.
Om du inte vill köpa en ny så kan du hålla koll på sjalbarns köp o sälj -sida och köpa en ingosad bättre beg :laugh:.

Men som sagt kolla på babydesign eller knyt an först så att du ser om det är något för dig ;)

Hur gammal är M?

Jag sätter oftast barnet "lite halft på min höft" (inte helt på höften utan mer mot magen till). Se till att du brer ut tyget ordentligt från barnets knä upp till barnets nacke i princip, beroende på ålder. Och bred ut tyget ordentligt på din rygg! (jag har/hade barnet med sin mage mot mig, inte budda).
Jag har även burit "japanskt" med ringsjalen, mest på vintern om barnet haft overall eller så (då sätter man tyget mellan benen på barnet).
Se till att barnet har rumpan rätt långt ner i förhållande till sina knän! (man kan trycka på undersidan av barnets fot för att rumpan ska hamna längre ner i "påsen"). Och se till att tyget är tight, inte för slappt.

Hon är 4½månad, hon vill inte sitta mot mig i sjalen, i selen går det bra.
När jag försökt sätta henne mot mig ungefär som i selen blir hon bara ledsen, har även försökt lite halvt på hösten men det verkar på henne som att det gör ont i benen?!
Jag ska testa igen någon dag när hon är glad :)
Tack för tipset

*kl*
Hörrni, är det någon som känner för att förklara hur sjutton man svingar upp en 5-månaders på ryggen i Manducan? :o Jag är trött på att plocka svamp med S hängandes på magen och vill försöka bära på ryggen, men jag förstår verkligen inte hur jag ska få upp henne där. :D

När ni ändå håller på och tipsar om sjalar hit och dit - funderar starkt på att köpa en vävd långsjal, men hur tusan väljer man? Vilka knytningar använder man? Det är uteslutande jag som bär i sjal och har burit i trikåsjal tidigare. Är 170 cm lång och normalbyggd. Vill gärna ha en snygg sjal, älskar klara starka färger.

Dålig bild men detta är ett ryggknyt med en hoppe miami 4,7.
008.JPG

Och detta är ett dåligt åtdraget ryggknyt med zaran som jag hade:
008.JPG

Har ingen ryggsäcksbild men ska försöka komma ihåg att fota :)

Är det krångligt att få till på egen hand? Och från vilken ålder ungefär funkar de? :)

Jag svingar, tycker att det är smidigast :).
Funderar på om jag ska låta sambon filma så jag kan lägga upp här.

Tror att en vävd sjal runt 4,6-4,7 nånting skulle passa dig.
Köp en som du tycker är snygg bara.
Begagnade ingosade sjalar är bäst tycker jag :love:

Hihi nu fick jag nytta av min film igen :D http://www.youtube.com/watch?v=s7GxI15xl6o

Fast 5 månader kanske är lite litet att ha på ryggen, det är lätt att det blir knyckigt för nacken tycker jag, men det beror säkert på barnet.

I en manduca är det kanske inte så smidigt att bära en 5-månaders på ryggen, jag tycker nästan att de sitter bättre i sjal vid ryggbärande då :)

Ryggknyt funkar från att bebisen är nån månad ungefär, just för att man kan dra sjalen över nacken på barnet.
Jag tycker inte att det är svårt att knyta, kanske lite trixigt i början, men övning ger ju färdighet :)

Tycker du ska skippa den helt för dig och bebis skull :idea: Speciellt om du redan har problem med ryggen. Börja med en trikåsjal, man kan hitta billiga på typ tradera, blocket etc. Då kan du känna av om du tycker det här med sjalande är något för er :)

Annars finns det ergonomiska selar tex Manduca, Beco Butterfly, Angelpack mfl de är betydligt bättre ergonomiskt sett för både bäraren och bebisen.

Min son har inte gillat sin vagn alls, han är fyra månader idag och vi har sjalat varje dag. Sjalen har vart vår räddning när jag vart i stallet, ute med hundarna, här hemma osv. Vagnen har han avskytt från första stund. Han har velat vara nära oss hela tiden.

Lycka till med bebisen och hoppas du hittar en sjal eller sele som passar er! :)

tack för bra tips:)
men vilken trikåsjal skall man ha?
har kollat på den tricot slen lr något sånt heter den?
sen hade min kompis en som var jättelång tydligen men som hon kunde tänka sig att ge till mig....men den va tydligen ganska varm fast det är väl rätt bra i vinter förvisso hm...kan man knyta alla likadant? jag menar såg att man kunde se hur man skulle knyta den tricot slen på deras hemsida...

kan man göra en egen med för den delen, tycker de är så dyra, det är ju egentligen bara en bit tyg lr?

Får väl ta mig i kragen och börja träna på det snart :angel: Föreställer mig att det är lättare att mocka t.ex. med bäbis på ryggen.

Klart du kan sy en egen. Men se till att du far stretchen pa ratt hall, det finns beskrivningar pa t ex sjalbarn. Jag har sytt bada mina!

Vill tacka så mycket för tipset och förklaringen. :bow::bow:
Vi testade idag och det funkade jättebra.
Enkelt var det med :banana:

*KL*

Nu har jag inte läst hela tråden, men kom på en fråga så jag hoppar in här lite.

När vet jag att jag ska knäppa upp dragkedjan på Manducan? Alicia är snart 8 månader och jag tyckte att hon satt lite högt, men med uppknäppt dragkedja blev hon missnöjd och hamnade lite för långt ner så hon inte såg lika bra. Men nu när jag har kollat på lite manducabilder här på Buke ser jag att barnen ska sitta ganska högt i den.

Du kan ju ha dragkedjan stängd när hon är vaken och öppna den när hon somnar då hon får mer stöd då. :)

Isaac föredrar att ha armarna fria så då passar det toppen med dragkedjan stängd. Man kan ju använda Manducan upp till 25 kg så när de är längre kanske man kan ha den öppen, eller som kpist säger när de sover.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 046
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 781
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 935
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 851
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar