Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som bär i sjal och sele

spännande tråd.
väntar vårt första barn i november så tills dess bär jag h*n innuti mig;)

men är nyfiken på detta.
kommer springa ut minst 3-4gånger/dag i vinter och fodra hästarna så frågan är om det inte är lättast o bära med ungen ut i sjal än i vagnen?

har en babybjörn sele men den kan de ju inte ha så tidigt väl?

vilka sjalar är bäst då kan man inte sy själv, de verkar så ruskigt dyra...
har problem med min rygg så det måste vara något som ger ordentligt stöd och inte är för svårknutet.
på sommaren vill man ju inte ha något med 40 meter tyg så man svettas ihjäl och på vintern kanske det ska vara något varmare? eller har bebisen overall då under måste den ju ha...

spännande tråd.
väntar vårt första barn i november så tills dess bär jag h*n innuti mig;)

men är nyfiken på detta.
kommer springa ut minst 3-4gånger/dag i vinter och fodra hästarna så frågan är om det inte är lättast o bära med ungen ut i sjal än i vagnen?

har en babybjörn sele men den kan de ju inte ha så tidigt väl?

vilka sjalar är bäst då kan man inte sy själv, de verkar så ruskigt dyra...
har problem med min rygg så det måste vara något som ger ordentligt stöd och inte är för svårknutet.
på sommaren vill man ju inte ha något med 40 meter tyg så man svettas ihjäl och på vintern kanske det ska vara något varmare? eller har bebisen overall då under måste den ju ha...

Tycker du ska skippa den helt för dig och bebis skull :idea: Speciellt om du redan har problem med ryggen. Börja med en trikåsjal, man kan hitta billiga på typ tradera, blocket etc. Då kan du känna av om du tycker det här med sjalande är något för er :)

Annars finns det ergonomiska selar tex Manduca, Beco Butterfly, Angelpack mfl de är betydligt bättre ergonomiskt sett för både bäraren och bebisen.

Min son har inte gillat sin vagn alls, han är fyra månader idag och vi har sjalat varje dag. Sjalen har vart vår räddning när jag vart i stallet, ute med hundarna, här hemma osv. Vagnen har han avskytt från första stund. Han har velat vara nära oss hela tiden.

Lycka till med bebisen och hoppas du hittar en sjal eller sele som passar er! :)

Lite knapplån

jag har en tricot slen trikåsjal och tänkte komplettera med nånting annat. Min dotter är 5 månader och vill gärna bli buren mer och mer, och jag har funderat på att skaffa nånting för att komplettera upp med tricot slenen..
Något som är lätt att sätta på och som gärna kan variera sittställning med, typ höften osv.
det är det enda negativa med trikåsjalen på 5,5 meter - det är inte bara att sätta på.

Har funderat på en ringsjal! Är dom lätta och smidiga att sätta på? Hur långa brukar dom vara?

Jag skulle inte rekommendera att du har bara en ringsjal om hon vill bli buren mycket, eftersom du alltid blir snedbelastad. Det finns flera ergonomiska selar som man kan bära på höften med. Och långsjalar kortare än 5,5 meter förstås. :)

På rak arm vet jag manduca och beco gemini som man kan bära på höften med, kanske även ergo. Självklart kan man bära på mage och rygg också. :)
Jag har själv en manduca och en beco butterfly, har varit mycket nöjd med båda. Beco butterfly är lite annorlunda byggd jämfört med de andra, för att det ska vara lättare att få till ryggbärande. :)

På rak arm vet jag manduca och beco gemini som man kan bära på höften med, kanske även ergo. Självklart kan man bära på mage och rygg också. :)
Jag har själv en manduca och en beco butterfly, har varit mycket nöjd med båda. Beco butterfly är lite annorlunda byggd jämfört med de andra, för att det ska vara lättare att få till ryggbärande. :)

Beco 4:th kan man väl också bära på höften med?

Dessa bärselar kan man bära på höften med
Angelpack LX
Manduca
Beco gemini
Pikkolo
Aktion babycarrier
Ergo
Connecta har jag också för mig att man kan bära på höften med.
Alla MT:s

Jag har dock aldrig använt bärselar till att bära på höften med.
När jag bär på höften så bär jag så kort tid att jag antingen tar nån av ringisarna eller korsjalen.
Bär jag i sele så gör jag det enbart på ryggen :).

Jag har en ergokopia som jag bär mycket med och har kompletterat med en ringsjal till de kortare stunderna, tycker det funkar toppen.
Ska bara bli lite snabbare/smidigare med sjalen:angel:
Men det går bättre och bättre (haft den 2 dagar)

Till slut så:
indioguld.jpg

Vi får väl se om den blir censurerad :p

*kl*

puffar upp tråden lite så den inte försvinner :)

Har nu köpt två sjalar till :bump: Det blev en EasyCare norrsken 5,2 m och en Lava 4,7 m också. Tyckte båda två var så fina så jag kunde inte bestämma mig vilken av dem jag skulle köpa :angel:
Fick hem norrskenet igår och har provat den under dagen, är supernöjd! Fick till knytningen helt okej på första försöket. Men den var nog lite i längsta laget, tror lavan kommer vara bättre som är kortare :)

*kl*

Fundering. Det blir ju väldigt varmt när man bär barnet sovande mot sig och liksom med fejset "innanför" sjalen. Försöker gå och glipa på sjalen med jämna mellanrum, tänker på hur obehagligt det är för en själv att t.ex. andas under ett täcke. Är det någon risk för överhettning? Något man kan göra annorlunda?

Bild bild bild! :bump:
Easycare har jag aldrig provat faktiskt, men jag har hört att de ska vara sköna :).

Knappar mig själv...

Nu har min Zara lemongrass bytt ägare (jag tyckte att den var för lång+ att jag inte riktigt kom överens med den) och jag har fått hem en natibaby med bambu och en indio smaragd :love:.

Natibabyn är heeeelt underbar, så mjuk och lättknuten, men...inte fin :p.

Indion är perfekt och sååååå vacker :love:

Det är ingen fara, men ha inte på för mkt kläder på barnet, det blir varmt nog ändå.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 046
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 778
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 935
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 849
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar