Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som bär i sjal och sele

ännu mer kl

ni erfarna, vad för vävd bärsjal rekommenderar ni för en nybörjare? Är det stor skillnad på en vävd och trikå? Börjar känna mig snabb och säker i min trikåsjal, men Iggy väger och 8,5 kg och det börjar kännas lite väl svajigt. Annars tycker jag att jag bär bättre i den än i meitaien, orkar inte bära alls lika länge i den. Kan det vara så eller gör jag något fel?

Förstår att du är glad, den är under! :love:
Hur lång?

Viv: Ja det är stor skillnad, det är mycket skönare (när barnen är tyngre) och inte lika svajigt. ;) Knytmässigt kan du använda som knytning om du vill. Jag tycker det är lättare att knyta vävd, den blir inte lika sladdrig.
Kan vara så att meitaien inte passar dig, eller så blir det knas med knytningen. Har provat meitai men inte fått till det så jag varit nöjd. Fick aldrig till det tillräckligt snabbt eller skönt för att den skulle väljas för sjal/sele.

ännu mer kl

ni erfarna, vad för vävd bärsjal rekommenderar ni för en nybörjare? Är det stor skillnad på en vävd och trikå? Börjar känna mig snabb och säker i min trikåsjal, men Iggy väger och 8,5 kg och det börjar kännas lite väl svajigt. Annars tycker jag att jag bär bättre i den än i meitaien, orkar inte bära alls lika länge i den. Kan det vara så eller gör jag något fel?

Jag rekommenderar en snygg vävd sjal!
Det är så olika med vad man tycker om.
Köp helst en begagnad som är mjuk och ingosad.
Min personliga favvo är nog girasol eller didymos indio.
Fast natibaby med bambu är också underbar :love: (men ack så ful :crazy:)

Vad är det för Mei tai du har då?
Själv gillar jag inte min mt alls.
DEt är en såndär billig från tradera.
Jag vet inte om jag ska sälja den eller sy om den till hybrid.
Det jag stör mig mest på är midjebandet som inte är ett dugg skönt, bara krullar sig och skär in i fläsket :mad:.

Natibaby har ju flera modeller med bambu, det är bara pearl som är ful. ;) En röd eller turkos diamond skulle få flytta in här när som helst. :love:

Aha det kanske är det som är felet... Har med en sån billig från tradera. Upplever precis samma, att midjebandet krullar sig och skär in i mina "handtag" och axelbanden vill gärna glida upp dem med.

Vilken längd ska man välja då? På en vävd sjal alltså.

På längden eller bredden? ;)

Drar väl stl M/L och är ca 160 lång. Vill ju ha möjligheten att pröva olika knytningar så då antar jag att den längre är bättre eller?

Vart köper ni era begagnade sjalar förresten? Kikade lite på tradera men hittade inget speciellt...

Sjalbarns forum har en köp/sälj-avdelning. Där finns det alltid massor. Och så finns det på tradera ibland, även blocket faktiskt.

Tja, med längre får du mer garanti att kunna knyta allt men det är jobbigt när det blir väldigt mycket tyg över. :) Jag tror du klara de flesta knytningar med en sjal på 4,6/4,7 m.

Jag tror på en sjal som är mellan 4,6 till 4,7 jag också.
Inte under 4 meter och inte över 5 meter iallafall ;).

KL

Jag VÅGAR inte stoppa min lilla nyanlända i sjalen! :eek:

Hur fasen skall h*n ligga/sitta för att det skall vara bekvämt?
Känns som att h*n kommer sjunka ihop och bli en liten makaron...eller glida omkring...

Har provknuit sjalen ett antal ggr men förstår inte hur jag skall kunna lirka ner en liten pytte i den på ett säkert och för bäbisen bekvämt vis?

Har tittat på filmer på Youtube, men är helt oförmögen att klara själva "nedstoppandet" själv...

Kanske är en Babybjörn det bästa alternativet för mej trots allt?

/Swat - HELT barn-hanterings-ovan!!

Om du knyter tillräckligt hårt så kommer hen varken sjunka ihop som en makaron eller glida omkring. Du ska knyta snarare så du tror det blir lite för hårt än lite för löst. Eftersom sjalen stretchar ut och töjer sig lite. :)
Pyttebebisar brukar jag lägga mot bröstet i grodposition och sen bara dra först axelbanden över barnet och sen smokingbältet. Förstår du hur jag menar?

Hittade en youtube-film som visar ungefär vad jag menar: Här

Benen kan vara innanför krysset också när de är sådär små. Om du sätter dig bakåtlutad i soffan så kan bebisen ligga på ditt bröst medans du packar in hen i sjalen. :)

Tack!! Skall göra ett försök - sittande i soffan - o se om jag får det att fungera!

/Swat - fegis-mamma ;)

Med andra barnet, när vi kom oss för att köpa en men åh vad heter det :eek:dumma sömnbrist och för mycket kaffe :laugh:
Ah så stretch sak så knöt jag på och sen hjälptes vi åt att fiska ner dottern till att börja med.

Usch det var läbbigt :D

Men oj vad glädje vi hade av den. Hon fick ju kolik och hade vagn och hatade bil. Sjalen och sern bärselen var det enda som halvfunkade. Hon skrek där med periodvis, men inte på samma vis.

Du lär dig snabbt! Fortsätt prova bara! Luta dig lite bakåt och lägg barnet på ditt bröst, sen kan man lirka in benen och dra över smokingbältet. Om barnet blir en makaron har du knutit för löst.

Sjalbarns forum har en köp/sälj-avdelning. Där finns det alltid massor. Och så finns det på tradera ibland, även blocket faktiskt.

Tja, med längre får du mer garanti att kunna knyta allt men det är jobbigt när det blir väldigt mycket tyg över. :) Jag tror du klara de flesta knytningar med en sjal på 4,6/4,7 m.

Ja jag är ju inte fullt 160 och på zara sjalen som väl är 4,7 så blir det skumt.
Men regnbågssjalen på 5 tror jag(?) och Indion på 4,2 går bra.
Så längderna verkar ju bero lite på det där med raka eller sneda ändar.´

Jag funderar nästan på att klippa av de sneda ändarna på zaran :o

Undrar vad jag yrar i nu :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 046
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 932
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 849
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar