Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

Red lite på stångbettet idag, länge sen nu och självklart var det skitäckligt när jag gav eftergift så att tygeln skulle slacka.
Hon är ju lite knasig, hon föredrar när jag håller henne i munnen. Suck. Stella tycker inte om när man ändrar saker.

Ett par bakom lod bilder till dig Bluefish. :D ;)
st4.png

st5.png

Är det något äckligt i hörnet kanske?
st7.png

st3.png

st9.png

st10.jpg

Lite galopp.
st8.png

Nöjd ponny.
st11.jpg

Senast ändrad:

Bluefish: Hon är ju bara så söt din lilla, hon ser ut att ta i från tårna med ;) Ska lägga ut stockar i hagen på slingan dom går på så dom måste hoppa/kliva över, ska bli kul att se om/hur dom tar sig över. Känns som bra koordinationsträning och lite gympa.

Ironwill: Va fin hon är!

Jag är överlycklig, red Lillen idag och han gjorde allt jag bad om, duktig pojk. Sen tog jag Ninni och idag förstod hon att smacka betyder att man ska gå framåt! Verkar som träningen i söndags fått smälta in :) Så jag smackade igång henne 4-5 gånger och det gick kanon, hon tog inte så många steg men huvudsaken var att hon svarade på smackningen, stannade henne även ett par gånger och det gick också bra. Stillastående går det att böja henne också åt båda hållen. SUPERNÖJD! Längtar till imorn när jag kan fortsätta :D

*puh* sprungit fram och tillbaka mellan åker och ladugård och kånkat grejer i den här superjobbiga snön, är som att gå i sand.

Har iaf satt ihop en..hrm...typ trailbana med det jag har hemma, ser väl mest ut som ett skrotupplag men vad gör man inte :angel:

Lyckades få ihop en grind fast med rep, käppar att rida emellan, käpp att flytta från en mjölkkanna till en annan. Ett L av dunkar och slanor, en tunna med rep på och en ikea-kasse med snö i andra änden (att dra efter oss), en bräda att hänga en orange regnjacka på imorn och en filt (att lägga framför oss och bära med). Jo en pressening också, koner och så ska det bli ett minihinder mellan två plastbackar.

Ska bli kul att testa imorn och se vilka moment vi klarar :angel::D

Vänder på steken och säger såhär.. Men guuu vilka snygga stövlar! DeNiro? ;) Ser bra ut! Blir så himla sugen på att rida barbacka jag med, utan säkerhetsbälte. Men imorgon ska vi släpas efter en rutinerad gubbe på en liten skogsslinga. Får bära eller brista.

Ja men tycker allt hon är lite loj på den höjden ändå. Behöver inte lyfta på benen heller tycker hon. Ska bli kul att se hur tekniken blir när det blir högre! Roligt att det går så bra också! Trailbanan vill jag också se, oavsett hur amatörmässig den månde vara :D

Sedan har jag gjort om mitt sidepull nu. Spännet gick inte igenom så fick spänna in ena läderbiten i öglan. Ja, ni kanske ser vad jag menar. Men nu blev jag lur på hur hårt det ska sitta, och hur högt? Hon var inte alls lika känslig på detta ( bra! ), så man kanske ska hissa ner lite? Tycker det hänger lite under hakan, men vill ju inte snöra ihop henne alldeles heller.

prm4.jpg

Vänder på steken och säger såhär.. Men guuu vilka snygga stövlar! DeNiro? ;) Ser bra ut! Blir så himla sugen på att rida barbacka jag med, utan säkerhetsbälte. Men imorgon ska vi släpas efter en rutinerad gubbe på en liten skogsslinga. Får bära eller brista.

Visst är dom skitsnygga. ;) (:rofl:) Huur varma som helst! De är rikligt vadderade med fårskinnsliknande ludd i hela stöveln,
man kan vara barfota ner till -10 grader i dom utan att frysa det minsta. :d

Barbacka is the shit. :D (Mest för att den tjocka magen gör så att sadeln sitter på halsen efter ett bocksprång...)
Fast jag hade gett mycket för en westernsadel. :p

Hoppas det går bra på skogsturen. :bump:

Jag vill också se trailbanan! Jag och Stella måste börja öva, det här med att öppna grind har hon helt glömt bort hur man gör.

Nämen, tycker jag känner igen konstruktionen ;) Jag tycker nog det ser lagom högt ut. Min sitter lite lågt på Ninni eftersom jag hittills har samma huvudlag till Lillen och Ninni så sitter det lagom på Lillen och lite långt ner på Ninni men det funkar ändå. Jag har min ganska löst, jag vill inte att den ska hamna i ögat om man tar i den, alltså att det blri så löst så sidostycket på andra sidan glider upp. I övrigt kan det sitta ganska löst tycker jag, vill inte heller snöra ihop munnen på dom.

Tycker hon är duktig, hon är ju så ung och du gör ju mycket med henne. Den åldern tycker jag dom brukar vara som mest ofokuserade och röriga i huvudet, händer mycket i kropp och knopp då tror jag.

Oj nu känner jag pressen här men har fått sambon att lova att fota lite imorn bitti när jag rider på trailen, nu har vi ju inte gjort sånt innan så det blri väl därefter men ska bli spännande att testa. Han bör vara cool med det mesta, han är ju inkörd också och van vid grejer som släpar efter och sånt men man vet ju aldrig när det är ny plats som vi inte varit på innan och när man sitter på honom.

Ja jag sa ju att jag skulle härma! :D Och jodå, hon är duktig, men jag tycker verkligen inte jag gör mycket med henne. Vi är igång max 3 gånger i veckan, och sedan blir det alltid helvila varannan eller var tredje vecka. Borde göra mer och rida mer känns det som, hon fyller trots allt 3 och bör vara ridbar i samtliga gångarter till sommaren.

Barbacka is the shit. :D (Mest för att den tjocka magen gör så att sadeln sitter på halsen efter ett bocksprång...)
Fast jag hade gett mycket för en westernsadel. :p

Dammade av min sadel häromdagen och jag kan banne mig inte rida med sadel! Det är ju omöjligt att sitta på ändan i galoppen! Funderar starkt på att använda superlim...:cool:
Barbacka is the shit!

Vilka härliga bilder och filmer på era fina westernhästar ni alla har lagt upp i tråden!:banana: Mer sånt:love:

Kul att det funkar för dig med :)

Tycker det är sådan hysteri med att de ska vara så ridna när dom bara är 3 år, men det är min egen åsikt. Jag har tagit det lugnt med mina, det där med 3 år är ju människans påhitt. Min förra häst var väldigt omogen i den åldern, hon hade inte pallat med att bli färdig så fort. Jag låter det hellre ta tid så knopp och kropp hinner befästa allt. Nu är ju Ninni 15 år och rids in så det är ju extremt på andra hållet men jag tror det kommer gå bra ändå ;).

Tycker du ska ta det i den takt som passa er och inte bry dig så mycket om vad man "ska" och inte ska göra. Hästarna vet inte om att vi satt upp sådana regler och jag förstår inte vitsen med det. Det viktigaste är att man har roligt och att hästen tränas i den takt som passar huvudet och kroppen. Lillen är dubbelt så gammal som din och han är långt färdigutbildad fast vi har iof ägnat mest tid åt körning innan men han har inte gått hårt alls, vi tar det som det kommer och så mycket tiden räcker, skulel jag pressa honom för hårt blir han bara olycklig och tappar energin.

Ja det håller jag med om, om man jämför med min stallkompis ligger vi efter, men så är mitt 3årstest ett halvår senare också. Men jag tror på att belastning i rätt mängd tills de är färdigvuxna ( 5-6 ) ger en hållbar häst som kan prestera sina 100%. Så jag vill just belasta henne lite mer, hon fyller trots allt 3 och jag har 2 år kvar att påverka. Tror det var Charlie Lindbergs bok Unghästar som sa detta.

Finns ju sadellim. Fungerar skitbra. :D

Jag får öva min sadelsits på ett halvblod som går som fyraåring då hon fått föl, det är bra, för jag slipper bli helt ringrostig. :d

Det har gått sketabra! :banana:

Vår trygga hästkompis var alldeles för långsam tyckte Fippel och försökte gå om hela tiden. Hon tyckte det var helkul att vara ute och hängde på i både trav och galopp. Blev lite bockande också, men så kan det vara. Hon försökte smygtrava när det var skritt och gick ut på vägen fast hon inte får. Men hon är väldigt lyhörd för skänkeln, man får se upp så hon inte korsar för mycket utan bara flyttar undan. Sidepullet var också omtyckt, hon vågade gå fram nu och ligga på lite utan att bli tung och stark. Helnöjd! Nästa vecka ska vi försöka göra samma sak, fast andra slingor två dagar och tömköra en.

fprt.jpg

Senast ändrad:

Ja men tycker allt hon är lite loj på den höjden ändå. Behöver inte lyfta på benen heller tycker hon. Ska bli kul att se hur tekniken blir när det blir högre! Roligt att det går så bra också! Trailbanan vill jag också se, oavsett hur amatörmässig den månde vara :D

Sedan har jag gjort om mitt sidepull nu. Spännet gick inte igenom så fick spänna in ena läderbiten i öglan. Ja, ni kanske ser vad jag menar. Men nu blev jag lur på hur hårt det ska sitta, och hur högt? Hon var inte alls lika känslig på detta ( bra! ), så man kanske ska hissa ner lite? Tycker det hänger lite under hakan, men vill ju inte snöra ihop henne alldeles heller.

prm4.jpg

Det där ser jättekonstigt ut. Skall det föreställa en modern variant av Sidepull eller?

mvh Eva

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 780
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 731
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 052
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar