Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

Nu har jag anmält mig! Det blev en horsemanship! Jag velade lite mellan horsemanship och trail men det var den lugna morgonen som tillsist avgjorde :d

Någon som har lite tips? :angel: Jag har tack och lov mönstret så jag kan öva lite här hemma innan det är blodigt lekande allvar :rofl:

Nästa lördag, den tredje!

Och jag får väl säga att det svåraste av allt är just galopperna, de sitter fortfarande inte vidare bra men oftast kommer det iaf en fattning "tillslut". Och under passet idag fick jag fina övergångar skritt-trav-skritt utan att behöva lägga till något extra i munnen! Så visst händer det något men i själva verket är det på tok för tidigt för tävling men har man ett mål med året så har man...

Ja visst! och det är ju bra träning med att komma ut oxå! Man får ta det för vad det är och ha kul! Bra miljöträning!

Problemen hopar sig känns det som. Killen har breddat sig och är nästan som vår nordsvensk över bogen. Dvs jag har ingen passande sadel längre! Jag har en i bilen jag ska testa men vet inget om den. Så vi får se vad som händer härnest. För visst får man inte tävla barbacka? :-P

kl

Jag har följt tråden sen den startade, och nu är det nog dags att ge sig tillkänna!

Jag har ridit "engelskt" sen jag var 8 år, är nu 23. Ridit på ridskola samt jobbat där, haft medryttarhästar osv. Det senaste året har jag knappt ridit någonting eftersom jag slutade på ridskolan. För drygt ett år sen träffade jag min pojkvän, och det visade sig att hans mamma hade hästar och var tränare inom western. Jag = överlycklig såklart ;) Under det senaste året har jag fått prova att rida hennes hästar ett par gånger när vi har hälsat på, och det har varit superkul! Men svårt, med tanke på att jag måste lära om en hel del grejer.

Så föll det sig så att jag numera bor hos min killes mamma eftersom jag inte hittade någonstans att bo nära skolan och hon vänligt nog erbjöd mig att bo hos henne ett tag. Så nu har jag hästarna runt knuten :D Och idag fick jag rida för första gången på 5 månader! Och det var superkul! :banana: Kände mig lite virrig från början såklart, men mot slutet gick det riktigt bra! Väldigt basic grejer, jag känner mig nästan som en nybörjare igen, men så kul det är!

Så jag hoppas jag är välkommen i tråden, behöver lite stöd och peppning tror jag! :D Och ni verkar vara ett trevligt gäng ;)

Tips? Mantag och kardborre i sitsen? :D

Min dåliga uppdatering beror på att jag är ute på resa. Kalmar närmare bestämt. Ska kolla in min skola innan jag åker hemåt igen. Men fick höra idag att mitt monster både huggit efter samt sparkat en stallkamrat i ryggen helt oprovocerat. Och det är banne mig inte normalt bara för att man råkar vara unghäst. Vad sjutton liksom? Är det en aggressiv j*vel jag köpt?

Klart du är välkommen! Är det någon särskild häst du rider eller blir det lite olika? Berätta åtminstone om dina favvisar. ;)

Tackar! :D Det kommer säkert vara lite olika, men den jag ridit de senaste gångerna är en stor paintvalack som är stor och snäll men lite lat :p Han har tidigare gått som hingst men är kastrerad sedan några år tillbaka. Bild finns men inte på den här datorn, kanske kommer senare om man har tur! :D

Jag tänkte bara uppdatera lite om dagens träning och den lånade sadeln.

Det gick bara så :love:! Så jäkla duktiga vi är, jag och min lilla barnrumpa! Fortsätter det såhär kommer nog galoppfattningarna sitta tillräckligt bra på lördag, så bra kändes det! Inga "jag ska inte, jag brakar in i staketet" "jag ska inte, jag pressar mig ut från banan" utan fattning, rullning och avsaktningar(typ...). Och från att gå runt som katten runt het gröt när jag ska hoppa upp så står han återigen blixtstilla igen, som min Ubbe alltid gjort!

Och jag måste bara få säga en sak till! Igår red jag Elmer (min arab) på banan barbacka. Och satan i gatan! Jag tror vi fick en riktig pleasuregalopp några meter hihi! Han är så rolig att rida barbacka på :D Vi spintränade lite också och nådde 1 1/3 varv utan att han bröt sig ut eller började snurra rumpan! Min bästa Elmer :D

Vad roligt att du äntligen hoppade in i tråden då! Hihi.

Hehe ja visst är det :D

Kul att det gick så bra för dig på träningen! :)

Kl
Jag red igår igen, fick fortsätta träna på det vi gjorde förra lektionen, dvs stanna svänga och reglwra tempot. Och främst då att jag ska lära mig att få hästen att lyssna på mina ben. Det går bra, men det är svårt att koppla i hjärnan iband :p Men hästen är bra, gör jag rätt så gör han rätt. :)

KL.

Nu har jag lagt ut min hoppsadel på annons. Hoppas-hoppas den blir såld snabbt och att pengarna snabbt åker in i en ny, skönare, mjukare, underbarare westernsadel :love:

Grattis till all framgång får man väl säga! :D

kl
Nu är jag hemma från Kalmar, tråkigt nog. Hade helst velat stanna där sisådär några år. Min best sköter sig inte för 5 öre, så jag är inte särskilt poppis nu. Hon gör utfall i hagen, reser sig, bits och sparkas helt oprovocerat när de andra ska hämta sin hästar. Väldigt "på". Vet inte vad jag ska göra åt det riktigt, hon beter sig inte så mot mig. Hoppas det är något som går över.

Prata med dina stallkompisar, hör med dem om de kan tänka sig träna med dig för att få bort beteendet? Min granne har en häst med liknande beteende och jag går då inte in till den i hagen utan pisk. Synd, för hästen är trevlig i närheten av sin ägare. Passa på att sätta ner foten innan hästen är fullvuxen...

Jag menade inget illa om dig och din häst, jag menade bara att "tänk om det inte är en period?" och så tillåts beteendet. Lättare att se det utifrån.

Från mig då, så ska jag ABSOLUT, utan tvekan ta bort den lilla gnuttan havre jag lagt till för att hålla hullet uppe på Ubbelibubb (är ute efter fettet) och höja lucerngivan ytterligare. Han var mer ett galoppfullblod idag än en lugn och trevlig paint! Men vi fick till en välbehövlig träning på att lyssna på förhållanden i ur och skur, så fort han slutade lyssna fick jag lägga tryck i bettet och sedan lätta när han började backa och slappna av igen. Det tog lite tid men sen gick det super! Han gjorde en felfattning i galoppen (1 av cirka 8 fattningar) och det va mitt fel, han va ju helt felställd. Min söta Ubbelibubb :D

Grattis till all framgång får man väl säga! :D

kl
Nu är jag hemma från Kalmar, tråkigt nog. Hade helst velat stanna där sisådär några år. Min best sköter sig inte för 5 öre, så jag är inte särskilt poppis nu. Hon gör utfall i hagen, reser sig, bits och sparkas helt oprovocerat när de andra ska hämta sin hästar. Väldigt "på". Vet inte vad jag ska göra åt det riktigt, hon beter sig inte så mot mig. Hoppas det är något som går över.

Vad tråkigt att hon beter sig så mot andra... Är hon sån mot andra hästar också? Tänkte om hon försöker "hävda sig i flocken". Dig har hon säkerligen redan accepterat som "flockledare", så de kanske också måste visa att även de är högre i rang än henne?

Visst är hon lika gammal som min förresten? (1½ år) Vad ger du henne/har du tänkt ge henne för kraftfoder? Jag sitter och försöker knåpa ihop en bra foderstat till min och skulle behöva lite tips :)

Det är lugnt, tog inte illa upp! Vi har pratat om det och de andra tar med spö till hagen. Men hon är onekligen det svarta fåret och man vill inte ens rulla in en höbal i hagen om hon är där. Tråkigt, känns inte ett dugg roligt.

Jag tror inte riktigt på ledar-tänket, utan jag tycker att hon respekterar mig, men testar såklart gränser ibland. Hon blir ganska hunsad i hagen av de andra, äldre hästarna.

Hon är 2 år och äter just nu Hippo Grow Alfa och B-vitamin. Hon har inte ätit något kraftfoder innan så hon ligger lite efter vad gäller pälssättning/fällning så jag ger B-vitamin för att hjälpa henne med den biten, så kroppen inte stjäls på energi i onödan. Hippo Grow fick jag rådet att ge i butik, det ska vara lättsmälta råproteiner. Bekanta har samma foder till sina unghästar och de utvecklas fint. :)

Senast ändrad:

Åååååååh! Igårkväll kom Ubbe in och hade ett litet sår på insidan av skinkan samt en liten mjuk svullnad runt såret. Mycket senare igårkväll var det oförändrat. Idag på morgonen är det en blockliknande svullnad som är större än gårdagens. Så min gissning är att Ubbe har fått lymfangit, igen! Jag får ringa veterinär och rådfråga. Behöver jag säga att jag känner mig lite nedslagen och trampad på?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 706
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 712
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 961
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 680
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar