Vi Newbies Nr 2!

Sv: Vi Newbies Nr 2!

Aha då är det ju den. Jag tycker den är bra och den tar upp lite ranchtrail också, men vore roligt med fler böcker så man får ännu mer inspiration.

Okej! Men kul att du tycker den är bra, ska bli spännande att läsa :laugh:

Kl

Har varit och ridit stora brun, gick jättebra! Börjar hitta knapparna på honom nu. Det enda som går dåligt är skritten, han har ett enda segt tempo och ber man honom öka steget så travar han iväg. Nåja, vi jobbar på det.

Hoppas ni får en skön fredagskväll allihopa!

Åh va glad jag är! Lillen känns inte alls varm i benet och framförallt så märks det att han inte har ont längre! Helt andra energier idag, tycker han ser helt ren ut men svårt att se, men jissus som han härjade, galopperade som en tok och bockade och sparkade bakut hur många gånger som helst, ja Ninni också förstås. Var evigheter sen dom busade i hagen sist eftersom Lillen inte velat och idag förde han sig som en hingst. luftigt och lätt. Helt klart så börjar han komma på banan igen. Tror detta legat och spökat lite över sommaren för han har känts lite off länge men idag så bara lyser det om honom! *överlycklig matte*

Blev ingen ridtur idag på eftermiddagen-kvällen. När jag tog in dem igen så slängde han sig över maten och hade dessutom slagit upp sitt sår ovanför bakhoven, så vi pysslade lite och så gick vi in i huset igen. Men han verkar lugnare!

Jag får uppdatera er på vad jag hittar på för olika hyss på min trailbana, min gamla tränare fick i veckan ett sms "Jag behöver nya övningar. De jag har är svintråkiga..." så nu har jag två stycken till! :D

KL

Åh, jag vill vara med här! Var på en "prova på westernridning"-lektion idag med lite teori och ridning, 2 timmar allt som allt. Hade sett fram emot det jättelänge och det var precis så roligt som jag trott! Men svårt, för en som ridit engelskt i 11 år :p Jag är helt säker på att jag kommer fortsätta i form av att ta privatlektioner då och då när pengarna finns men vet inte hur ofta det blir.
Min syster tog lite bilder när jag red, kände mig som en nybörjare igen. Det vi gjorde var att känna lite på hästen i skritt och jog (vilket blev någon slags slängtrav för min del), rida slalom, halter, flytta koner mellan två hinderstöd som en nybörjarversion av en grind och vända i en liten bom"labyrint". Red på en paint/arab-korsning om jag inte minns helt tokigt.

dsc_0220_505dc556ddf2b35628003b94.jpg

dsc_0222_505dc5789606ee778f9383b4.jpg

dsc_0227_505dc5bbddf2b3562c003afd.jpg

dsc_0232_505dc5d2e087c33eb6013642.jpg

dsc_0235_505dc5f0e087c33ed9784956.jpg

Välkommen till gänget! Här är alla välkomna, möjlighet att träna eller inte och ingen fråga är för dum! (Ibland kommer de där riktiga westernmänniskorna in och hjälper till :D)

Ubbe va lite bättre idag, hade lite mer bjudning så jag beslutade att hiva mig upp (skippade sadeln om det va nått han störde sig på där) och så red vi på med mamma&hund bredvid. Allt frid och fröjd, Ubbe taggad och överkänslig för hjälperna dock, tills vi skulle svänga av grusvägen in på en skogsväg. Det va inte enligt Ubbe ett bra val, utan han ville gå rakt fram. Så vi tog lite djupa andetag, mamma tog lite i grimskaftet och jag gav mina lugna, metodiska hjälper (som är det enda sättet att inte ha en obstinat häst i vaderna) tills han vandrade in på vägen och hittade bjudningen igen.

Summa summarum, Ubbe är i bäbisåldern som jag tjatat om ett tag, såhär va han när jag precis började rida. Så vi fortsätter att sänka ribban men ändå försöka bränna lite överskottsenergi.

*kl*
Jag får lite dåligt samvete över att Cero har stått i 3 dagar! Jag brukar aldrig rida mer än 2-3 ggr i veckan (däremot gör vi annat också, mycket markarbete) men nu har han inte gjort nånting på tre dagar, så herrn börjar bli rätt rastlös i huvudet ;)

I torsdags var det fullt upp med föreläsningar och jag hann bara åka dit och packa påsar och säga hej, i går var det samma sak men han fick iallafall en finputsning på manen och käka lite gräs utanför stallet! Idag hade jag hela dagen ledig och tänkte ta en tur i skogen! Nädå, ösregn heeeela dagen. Har grejat i stallet, tagit bort plankor mellan honom och boxgrannen (även hagkompis) så halva väggen är täckt så att de kan äta ifred, och halva öppen vilket Cero blev överlycklig för! "Titta mamma, jag kan pussa på Nisse heeeela natten! :love:"

Har även fixat näten då hästarna går på fri tillgång igen from imorgon, känns skönt! Folk är lika chockade varje gång jag säger att pållen får fri tillgång.. "Men, han är ju en fjording? :eek:" Ja, en svårfödd sådan ;) Räknar med att han pillar i sig runt 20 kg om dygnet, och det är ändå bra värden i som halvbloden i stallet blir runda på om de får mer än 10-12 kg ;)

Men imorrn ska jag då banne mig rida oavsett väder!

Låter som en bra plan :)

Kl
Åh, höproblemet har åtminstone tillfälligt löst sig! :laugh: Vi får köpa lite hö av grannen, först sa han nej eftersom han trodde att vi ville ha för hela vintern, men när han hörde att det bara var för ett par veckor så var det inga problem. Så imorgon kommer ett lass (plus lite halm som också är nästan slut) så klarar sig krakarna ett tag till iaf! Svärmor kommer hem om två veckor så då får hon ta tag i problemet.

Åh, är Cero också en rastlös typ? :D

Mina har just börjat få av vinterns upplag av grovfoder. Tänkte testa detta med slowfeednät faktiskt. Ubbe petar ju gärna i sig lite mat hela tiden men Casper tar ju gärna hela munnen full hela tiden :P ska bara hitta ett lämpligt sätt att hänga upp näten, verkar trist på trädfronten, alla vettiga träd är ju så långt från grinden. Tänkte ett tag att man kan lägga nätet i nån låda... Men... Näten är nog en rolig leksak också.

Ubbe bockande/busade inte påväg in till stallet idag! Snart snart kanske han är vettig igen. Men det va det gamla vanliga: ta av mig grimman! Måste rulla! Mmmmh, spåååån! ...MAT!!! Haha lilla grabben.

Zassoo: vad skulle svärmorn göra utan dig? :-)

Ja inte rastlös så att han blir ohanterlig/jobbig i ridningen, men han hittar på en jäkla massa hyss som man bara suckar åt ;) Det är slowfeedingnät jag har till Cero, funkar jättebra!

Jadu det kan man fråga sig :D Det var ju inte tänkt att hon skulle vara borta så länge, men nu blev det som det blev. Var iväg och köpte ett par balar med spån också så nu har dom det fint i boxarna! :)

Vi rotade fram ett gammalt videoband med ett hästprogram som gick i början av 90-talet, och temat för detta programmet var westernridning :D Sambons mamma var med och blev intervjuad, hon var ju ett av de mer kända namnen inom westernridningen när den kom till Sverige. Kul att se programmet, men programledaren var supertöntig och jättestel och hade klätt sig i westernkläder som hon inte såg så bekväm ut i :rofl:

Hhaha, kan du inte försöka hitta klippet på tuben?

Jag har en glad nyhet också, Ubbe är tillbaka!!! :bump: "håll i dejj matte, här ska undersökas!". Tog en liten tur och öppnade upp alla sommarhagar så vi kan rida runt och slippa grusvägen. Duktig liten står och väntar när jag trassladr med alla trådar.

Liknande trådar

Fordon Jag letar ny bil. Jag har hittat en som är intressant. Den har baspaket och en mindre motor, men det gör att jag för samma pris får en...
2
Svar
27
· Visningar
1 110
Senast: Trott
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
784
Senast: animalasia
·
Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
784
Senast: Rosett
·
Småbarn Det här med talet. Hur kan det vara så olika? Vår första bubblade 3-ords meningar vid 18 månader. Vår andra fyller snart 2 år och har...
2
Svar
24
· Visningar
2 112
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar