Vi med svårlastade hästar!

Sv: Vi med svårlastade hästar!

*kl*

Idag var jag iväg med min lille fjant för att träna i ridhuset. Som vanligt går han direkt in när vi skulle åka dit och när vi skulle åka hem så skulle han inte in... surprise not :crazy:

Men detta visste jag ju och jag hade all tid i världen och det hade tydligen han också så när jag märker att han kommer att stå där en evighet på rampen och tjura så backar jag ner honom och fortsätter att backa honom för att sedan gå framåt och han följer med fram till rampen där han stannar och då backar jag honom direkt. Till slut börjar han bli mer och mer villig att gå framåt för detta var ju jobbigt... Så vips så följde han med in i transporten och står kvar så jag kan gå bak och lägga på bommen.

Duktig häst och han var inte ett dugg stirrig eller upprörd. Inte för att han brukar vara det men idag kändes det att han blivit mer mogen och vår lilla kamp släppte han rätt kvickt. Har märkt att han på sista tiden mognat i många andra situvationer.

Hahaha känner verkligen igen mej :P
När vi skulle hämta min ponny visade det sig att hon kommit på att när hon väl stog på rampen kunde hon bara vägra lyfta fötterna å så slapp hon åka iväg... Hon tyckte inte det var läskigt eller någonting men tydligen hade hon nästan uteslutande åkt transport när hon bytt ägare å ville väl inte flytta igen.
Efter 1½ timme lyfte vi(5 personer) in henne, kunde inte vara annat än tacksamma för att hon inte sparkar eller stegrar;)

Ett tag senare tog vi en heldag där vi bestämt oss för att hur lång tid det än skulle ta så skulle hon gå in själv. Då kommer en föredetta ridlärare förbi(hon hade sin häst i stallet närmast ridhuset) å tycker att vi ska "köra" in henne i släpet. så en longerlina fästes i varje sida av transporten å så ställde hon sig bakom ponnyn, smackade å använde linorna som tömmar. Jag stog på rampen å höll i grimskaftet.
5 minuter senare var hon lastad å klar:D

testade några fler ggr fast med bara en lina som satt i ena sidan av släpet, å spände linannär hon stannade å lättade på den när hon rörde sig det minsta frammåt. När ponnyn väl fattat galoppen gick det sen hyfsat enkelt att lasta.

efter några månaders träning när vi använt linan mindre å mindre(ibland bara visat den(ihoprullad) innan hon fick gå på) så går hon faktiskt bara rakt på numera, vet inte hur det hade funkat med lektioner annars, då vi åker iväg å tränar minst en gång i veckan.
Dock har hon fortfarande bråttom ur transporten, men vet inte riktigt hur man bör träna det...

Att backa/bryta av stillaståendet brukar funka bra ja! En liten reservation är med sådana som min häst. Om han verkligen skulle vara rädd för transporten skulle han bara bli uppstressad av att bli backad. Däremot så länge han är hyfsat lugn så går det.

Jag tycker man får tänka på att vara kvick. Backa - sedan direkt framåt. Inte stå och klappa, beta eller filosifera. Inte stressa men vara bestämd. Är man själv helt inställd på att gå in i transporten (inte tveka) tror jag det kommer gå jättebra:)

Nej inget betande och klappande här inte.

Mer arbeiten machen friehiet (min tyska är strålande :D ).

Fördelen med igår var att när jag backade honom så kunde jag backa in honom i ridhuset och det var ju inte så kul att vara där tyckte han. Mycket mer lugn och ro i transporten.

Detta är första gången jag provar backmetoden. Snart finns det ingen metod jag inte har provat förutom piska in honom (och det tänker jag inte göra).

Och för er som nu tycker att jag ska hålla mig till samma metod så vill jag bara säga att jag har kört på samma metod men han är så jäkla smart hästen och tröttnar snart på att jag överlistat honom och kommer på något annat sätt att tvärvägra så jag är tvungen att byta för att han inte ska låsas sig i huvudet i timmar.

Antar att jag o min tös platsar här ;)

hon har varit lätt o lasta men efter en obehaglig gång då vi fick tvinga in henne (haft kolik en hel natt som utvecklades till tarmvred, att lastas trött o groggy på lugnande o smärtstillande var inget hon gillade) för att åka till klinik för operation så har inte transporten varit särskilt omtyckt:grin:

hon går på rampen utan problem men sen backar hon eller står kvar. verkar inte särskilt rädd.. kan stå o stampa rejält på rampen då hon blir sur över att jag inte kommer ut till henne med mathinken:D har linat henne ett par ggr o första gången gick de kanon.. men sen bara sämre o sämre.. när hon väl e inne e hon hur cool som helst, sparkar aldrig o kan stå länge när transporten står still utan att bry sig. men de e ju de att jag inte vill tvinga in henne. jag vill få henne att älska transporten! jag vill kunna lasta henne helt själv.

men hur ska jag göra?
har funderat på o ta en dag o sätta mig i transporten med hennes mat och kanske även fika till mig ;) o bara vänta... känns på något vis onödigt o ge henne mat på rampen då hon går upp där utan problem.. någon som har något råd? ska jag försöka att helt enkelt vänta ut henne?

har tyvärr ingen egen transport men finns att hyra i stallet.. stallägaren e dock inte alltid lätt att få tag på men ska försöka så ja kan få träna iaf ett par ggr i veckan.. hade helst gjort de en gång om dagen. får försöka ordna de på något vis :)

nog babblat, hjälp oss! ;)

*kl*

I går lastränades det igen.

Mer än halva hästen har varit inne i transporten nu :banana: Så det går frammåt :)

Grattis!! :bump:
Nu blev jag allt lite avensjuk. :o ;)
Men kan ni, ska nog vi lyckas med, till slut. :idea:

Kram, Maya

Och gissa vem som fick gå hem efter 3 timmars försök härom kvällen? :devil:
Det är inte ofta jag ger upp men jag ville bara hem och det tar bara 15 min att gå hem så valet var inte svårt.

Har lastat hon varje dag här hemma och han går på direkt och står som ett ljus :confused: :confused:

Jag fattar inte vad jag gör för fel?

*kl*

Har inte sett denna tråd innan... väcker upp den med ett långt inlägg...

Jag hade tänkt lastträna till våren (allt är ju lite enklare då..) MEN nu hände det jag har fasat för!! Min unghäst gjorde illa sig i hagen, så illa att det droppade ledvätska... :cry: Ambulatoriska tyckte inte det var nån idé att komma ut - hon måste in på klinik för att spolas rent och sys!!

Jaha... men hon som efter vad jag hört när hon skulle lastas på buss och komma upp till mig bara reste sig och kastade sig åt sidan... Min syster kom med transport och efter ett tag inser vi att detta går inte. Hon står ganska lugn på rampen, men så fort vi lägger på lite krav och tryck att hon ska upp så reser hon sig och kastar sig. Mat, fart, linor, vinschning, vi testade rubbet! Hon kunde inte stå på skadade benet, men väl ha hovarna i huvudhöjd :eek: När jag åkt i backen ett par gånger och min syster fått en smäll på höften, samt att hennes transportlucka var söndertrampad..., gav vi upp och ringde hästambulansen. Visste ju inte riktigt om skadan blev värre av allt hoppande på rampen - och mest vid sidan av den... Hon pleggades och satte ändå upp en fajt, men till sist klev hon på. Otrolig lättnad!! ... tills jag kom på att hon ska hem igen!! :crazy:

Såå, har ni några akuttips på hur jag bara får på henne?!?

Hade ju verkligen inte velat att det skulle bli så här att jag måste tvinga på henne. Ville inte hon skulle få fler negativa erfarenheter, suck, nu får jag väl ett riktigt "hästjobb" med lastträningen i vår, men vad gör man:confused:

Snart är det dags och jag kan inte sova på nätterna, tänker bara på hur jag ska bete mig, oroar mig för att såret/ledskadan blir förstört.

Planen är väl att be att hon får lugnande och ställa sig intill en vägg, så hon har ett håll mindre att kasta sig på... Så fort någon lade på tryck bakifrån så reste hon sig. Kan tänka mig att det skulle gå lättare om jag gjorde det själv sen, som någon skrev om, men nu funkar nog inte det heller...

Hmm..

Du har två val tycker jag.

Antingen så gör du lastträningen där på kliniken. Dvs avsätt en hel dag för att få hem henne. Ta gärna hjälp av en lasttränare (någon som ni vet är duktig). detta är vad jag tycker du ska göra

Det andra valet är att sätta hårt mot hårt. Din häst är ett sto och hon vet nog vart skåpet ska stå :D Sätt på hästen träns backa gärna intill stalldörren eller en vägg. Ta en longerlina mellan bettringarna och så går du själv in i transporten lägg linan ett halvt slag runt bommen så att linan kan löpa och inte sitta fast men du får en helt annan styrka och hästen kan inte slita sig. Be häst gå fram genom att ge den ett tryck i linan troligtvis kommer hon att resa sig när du ber om detta men det kommer inte att bli speciellt behagligt för henne. Så fort hästen tänker framåt så ge henne eftergift med en gång.

Mitt gamla sto har varit svårlastad på ett speciellt vis då hon ville att man skulle göra hela proceduren på ett speciellt omständigt sätt som till slut blev ohållbart och jag har lasttränat henne såååå många gånger utan resultat. Resultatet kom när jag tröttnade på hennes sätt jag blev helt enkelt :devil:. Jag ställde mig på rampen och tvingade henne att stå rakt mot transporten genom att svänga med repet på henne om hon valde att ställa sig åt sidan till slut så stod hon rak mot den då gjorde jag som ovanstående och minsann hon reste sig rätt upp men insåg att matte hade en helt annan kraft när trycket kom ifrån bettet. Och efter det så har hon gått rakt på varje gång och jag lastar henne helt själv.

Alla hästar är olika men detta funkade på mitt sto men inte på min valack dock. Han har en helt annan skalle än hennes som är stenhård när det gäller lastning.

Ja, det har jag inte ens tänkt på!! Att ta lastträningen där! :idea:

Problemet är väl att de kommer ringa från kliniken och säga att idag ser det bra ut, åk hem! Då får ju hon inte stanna en dag extra för att jag ska få tag på tränare och allt... risken är att det blir till att åka hem när det är mörkt dessutom!

Usch, jag vill verkligen inte bråka med henne! Dra i munnen och hålla på. Tänk om hon kommer att bli negativ till bettet sen...

Sen har du rätt om det där med att hon är sto :angel: Hon är vanligtvis mycket snäll, sällskaplig och tänkande... MEN när det händer något nytt, något hon inte är med på, ta första verkningen, avmaskningen, vaccineringen osv då blir hon väldigt svår. De som ser henne då säger att hon är väldigt vass :crazy: Envis och tuff, ger sig inte!!

När jag jobbar normalt med henne brukar det hjälpa att ge henne tid, så tror säkert detta kommer funka efter just en massa TID! Nu har hon flera negativa upplevelser bara. Så synd!

Ska man plegga? Inte om man lasttränar kanske, men om det skulle underlätta för att bara få på? Läste om nån som hade kedja över nosen. Kan inte det vara farligt om hon reser sig och kastar sig?

Oftast får man ha kvar hästen på kliniken en dag extra mot uppstallningskostnaden och det kan det ju vara värt. Annars får du ringa kliniken och be om besked i god tid.

Ston är ston och ibland är det de hårda vägen som gäller. Och oftast brukar man bara behöva gör upp en gång med dem. Prova och sätt kedjan över nosryggen om du hellre vill det men det måste vara på ett sådant sätt att det blir obehagligt för henne att göra på annat sätt än det ni vill.

Knapplånar mig själv.

Min pålle har ju kommit på att han är starkare än mig så jag pratade med min sambo som nu tagit tag i problemet på riktigt. Sambon är starkare än mig men har aldrig lastat häst förut. Så innan snön kom gjorde vi ett försök på ridbanan. 30 minuter tog det innan hästen stod inne i trailern.

Sedan kom snön, vi hade lite uppehåll med lastträningen ett tag och återupptog den strax innan årsskiftet.
Från 1a januari har jag lite bilder. Det är nog 3e eller 4e gången som min sambo lastar häst någonsin och det tog ungefär 6 minuter innan hästen klev på.

Några bilder har jag visat i någon annan tråd, men ni som sett dem får kika igen!

Jum-Jum ångrar sig och backar ut. (Förr reste han sig på bakbenen så jag tycker faktiskt att det är framgång ändå)

För att i nästa försök kliva rakt in. (Sambon erkände sedan att hästen hade klivit på så förvånansvärt snällt att sambon nästan tappat balansen :p)

Bilder från 6e januari

Jum-Jum går in -trots att jag står bakom! (Något som han INTE uppskattat förut!)

Grimskaftet över halsen medan sambon går runt och stänger bakom. Jum-Jum står snällt kvar och funderar. Inga problem att flytta honom i sidled utan att han för den sakens skull backar ut. (Och jag VET att alla skydd sitter åt fel håll, men vi skulle faktiskt inte åka någonstans så jag ansåg att det inte gjorde någon skada)

Bild från 9e januari. Jag ska lastträna för första gången på flera månader(det är ju sambon som lasttränat åt mig sista tiden!). Jum-Jum följer mig raka vägen in i transporten på första försöket.
När allt har gått bra och vi är nöjda och bestämmer oss för att avsluta går min sambo in i transporten (samma väg som hästen ska gå in) så viker Jum-Jum fram öronen och säger "Jaha, okej då!" och så kliver han in -fast jag stå kvar med grimskaftet utanför! :cool:

Jag provade faktistk att skicka på honom efter det, och han tycker att jag är konstig men gör ändå som jag ber honom.
Nu har jag skickat in honom två gånger, han stannar till när jag stannar och man ser hur han funderar, men när jag visar vägen med grimskaftet (och smackar lite) så kliver han på!

Jag hoppas ju att det håller i sig nu, det återstår att se!

Det är inte så svårt att få hästen att gilla transporten.
Nyckeln är: hästen skall vila inne i transporten och jobba utanför. Det betyder dock att du har full koll på ledarskapet.

Detta tycker jag ändå inte är helt och hållet sanning för alla hästar här i världen. Det fungerar nog på många, men inte alls på alla.
Travaren som våran går med tex, hon tycker inte alls om transporten, hon är RÄDD -trots att hon åkt land och rike runt under sin karriär på travbanan. Vad jag har förstått så var hon nervig vid transporter redan då.
Och får man på henne så åker hon inte bra heller, hon är nervös hela resan och är slutkörd när man kommer fram. Trots detta har hon lyckats vinna travlopp.

Skulle jag jobba med henne så som du föreslår -ja då skulle jag få jobba henne oavbrutet i minst en vecka. Då skulle hon antagligen vara både mentalt slut och trött i benen så då skulle jag säkert få släpa henne -liggandes ner- in i transporten. Och då tror jag inte att man har gjort mer nytta än skada i hennes fall.

Ta en longerlina mellan bettringarna och så går du själv in i transporten lägg linan ett halvt slag runt bommen så att linan kan löpa och inte sitta fast men du får en helt annan styrka och hästen kan inte slita sig. Be häst gå fram genom att ge den ett tryck i linan troligtvis kommer hon att resa sig när du ber om detta men det kommer inte att bli speciellt behagligt för henne.

Låter som ett ypperligt sätt att få hästen ännu mer svårlastad i framtiden tycker jag. :crazy:

Man ska ju göra lastningen till något positivt, inte till något läskigt...

eller ett sätt att framkalla munskador.
Jag har också lastat min häst i träns några gånger, något som jag INTE är särskilt stolt över.

Scilla: Jag tycker att man ska var oerhört försiktig om man provar på ditt sätt. Man måste vara OMEDELBAR med eftergiften och man måste vara otroligt följsam om hästen rester sig eller kastar sig bakåt. Det finns inga träns, eller longerlinor, som håller för hur mkt tryck och ryck som helst. Och inga hästmunnar heller!
Har man en häst som enbart går att lasta på det vis du beskriver så kanske man istället bör överväga att ta hjälp av någon annan som är kunnig inom området?

eller ett sätt att framkalla munskador.
Jag har också lastat min häst i träns några gånger, något som jag INTE är särskilt stolt över.

Scilla: Jag tycker att man ska var oerhört försiktig om man provar på ditt sätt. Man måste vara OMEDELBAR med eftergiften och man måste vara otroligt följsam om hästen rester sig eller kastar sig bakåt. Det finns inga träns, eller longerlinor, som håller för hur mkt tryck och ryck som helst. Och inga hästmunnar heller!
Har man en häst som enbart går att lasta på det vis du beskriver så kanske man istället bör överväga att ta hjälp av någon annan som är kunnig inom området?

Citerar både dig och Boccia.

Som jag skev innan så hade jag med nämda häst tränat henne år ut och år in på att gå på normalt och en dag fick jag bara nog (och hon gjorde samma sak med andra personer som försökte få på henne, hon var inte lättlastad med någon inte ens sk proffs kunde få på henne normalt). Men nu räckte det med denna enda gång och hon har aldrig bråkat något mer. Det räcker att hon har träns och longerlina inget bråk inget drag eller slit hon går rätt upp bara man har på tränset. Om ni läser mitt inlägg från början så rekomenderar jag TS att lastträna på plats inte min andra metod. Jag skrev att hon hade två alternativ dvs träna eller hårda vägen. Mittemellan är betydligt större risk för skador.

Och ja jag kan det där med tryck och eftergift väldigt bra, kanske var det därför det funkade. Men mitt sto blev iaf inte skrämd inför framtida lastningar. Då hade hon defintivt inte gått på som hon gör idag.

Och om ni läste mitt inlägg lite mer nogrannt så hade ni sett att jag även skrev att det inte funkar på alla hästar.

Jag blir helt matt:eek:

Kastrullhäxan. bra jobbat:bow:

Men det går ännu lättare om skötardörren är öppen. Ser ut som om den är stängd:confused:
Du ser vad bra det går bara man inte förutsätter att det ska bli problem o förblir lugn.

Blir trött på mångas syn på ston.
De gör allt för en- OM de litar på en- är rättvis.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 634
Senast: Rosett
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 544
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 713
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar