Vi med svårlastade hästar!

Sv: Vi med svårlastade hästar!

Det riktigt otäcka blir ju om hästen slår omkull, eller att grimskaftet går av och hästen far iväg baklänges. Den häst som inte blir rädd efter nåt sånt har nog nerver av stål.

Har du provat en sån där lastsele? Jag har själv ingen erfarenhet av dem då jag aldrig har åkt/lastat ensam, så jag vet inte hur de är. Tänkte bara om din pålle går på snällt med linor.

Ja, det känns som att vad som helst kan hända när man försöker låsa fast hästen på det sättet..
Min har dessutom ett förflutet där han knappt kunde stå uppbunden i gången utan att kasta sig. Har gått över i stallgången när kedjorna gått sönder :crazy:

Nej, det har jag inte provat. Hur fungerar en sådan? Aldrig hört..

Det låter som att klicker skulle kunna hjälpa dig? Så han blir positivt motiverad att gå in osv.

Jag ska ärligt erkänna att jag inte alls är insatt i det här med klicker, vet knappt vad det innebär :angel:

Jag snabbläste lite om klicker och måste fråga hur du menar när du tror att klicker skulle passa oss?

För som jag fattade det så använder man klickern som beröm. Lär in att klick = godis.
Men när det gäller lastningen så vill jag inte berömma innan han står med alla fyra inne i transporten - vad skulle då klickern tillföra?
Det blir ju bara ett annat sätt att säga "bra" på när jag väl har nått målet?
:confused:

Tyvärr fungerar inte pixbox jusr nu. Jag försökte rita en väldigt pedagogisk bild.

Det är iaf en rem som man lägger bakom rumpan på hästen och håller i själv. Ungefär som en tolksele fast man sätter den runt rumpan istället för runt bogen.

Nu tror jag inte att denna passar alla hästar, men kanske på din?

Googla så hittar du bilder.

Hej!
Har haft en svårlastad häst förut.. nu går hon in själv!! Gick först före med en havrehink.. mattokig som hon är kom hon snart efter in! Har egen transport uppställd utanför stallet. Hästen fick gå in och äta frukost och kvällsmat i trailern. Stängde ingenting bakom henne ibörja då hon lätt blir upprörd då.Hon backade ibland ut mellan tuggorna men jag gjorde ingen affär av det.. in igen! Gjorde en egen krubba som jag satte fast inne i transporten. Lade in havren där och visade henne vägen in! Hon smög in och hittade maten!!
Efter ett tag började jag skramla med bakbomen när hon stod inne... hon backade ut då.. men jag fortsatte bara... till slut kunde jag stänga bommen bakom henne utan att hon bryr sig. Detta har tagit två veckor med minst två träningtillfällen per dag. Lastar ibland direkt från hage och ibland med full transportutrustning för att hon inte ska lära sig skilnaden. Fungerar även borta då hon förknippar transporten med mat!!! Detta fungerade för mig.. värt att prova!!
Lycka till!

*kl*

Måste faktiskt undra hur ni som gjort/sett/hört lastning genom att ta longerlina runt bommen haft för er. Jag känner överhuvudtaget inte igen någonting av de problem och farligheter och förskräckelser ni pratar om. :confused:

Som ni säkert förstår så var det här lösningen för min häst. Hade enorma problem, hon var RÄDD, jag hade försökte de flesta förslag som tagits upp här, inget fungerat.
När jag så fick hjälp av en person med erfarenhet från den här modellen så stod hästen på transporten på 20 min. Det var lugnt, sansat och mjukt. Visst kom bakslag när hon backade, gjorde resningsförsök men att dra sönder transporten? Vad har ni gjort? Vad hände med följsamheten?

Jag lastar än idag på samma sätt, idag går hon dock in innan jag bett henne men jag har fortsatt att lasta såhär då det är ett säkert sätt att lasta ensam, så jag är aldrig beroende av att ha någon med mig.

Jag tror att en stor del i resultatet är att vara konsekvent, ha tålamod och inte försöka göra flera saker samtidigt ex locka och putta på.

Jag tror inte heller att det finns en universal lösning på lastproblematik. De bakomliggande orsakerna till att en häst inte vill gå in i transporten är lika många som det finns hästar och hästägare och således finns lika många lösningar.

Min ponny är också svår :/
Han börjar skaka så fort han går nära, till och med när man sätter på honom transportskydden..
Han går snällt fram till lemmen direkt men sen totalvägrar och när man tar ny sats så stannar han flera meter ifrån.
Ett tag gick han bara rakt in, utan linor. Nu har han börjat strula igen och går inte ens in med linor.
Vet faktiskt inte vad jag ska göra.
Någon som har något förslag? :)

*kl*

I dag lasttränades det igen båda framhovarna inne i transporten. Inte långt inne i men inne ändå :)

Så skulle jag också ha gjort om jag hade haft möjlighet! :) Jag har inte eget stall och är inte i stallet vid fodringar speciellt ofta. Men gör något liknande iaf :)

Varför vill du inte berömma förrens hästen är helt inne?
Det är det som är så bra med klicker, att du kan berömma så fort hästen tänker på att gå in! Sen ökar man "svårighetsgraden" för när klicket/belöningen kommer, så att den tex måste stå still med alla benen inne i transporten, sen stå lugnt när du tagit upp luckan, osv.

I mina ögon så är det elakt mot hästen och använda en lina runt bommen! eftersom att hästen får både ont och blir rädd visst den kan gå in men man förstör bara en massa om man håller på se.

det var en tjej som hyrde stallplats hos mins föräldrar förr hon "Vinchade" (stavningen är inte rätt) in hästen vilket gjorde att den blev stel i nacke och skogs tokig, sen så tillslut kunde man knappt leda den vilket ledde till att vi anmälde henne..

det finns ju många bra sätt att lära hästen förstå vad nab vill och så måste man lita på varandra. men min granne håller på med svårlastade hästar och hon använder bakvänd sykologi. så när hästen börjar gå upp för rampen så puttar hon ner den och backar vilket Oftast för att hästen vill in av nyfikenhet. hon lastade min kille tidigare när jag skulle tävla eftersom att jag inte kunde det. för när jag skulle lasta honom så ftog det ca 3h och hon gjorde det på 20min.

men jag använde som sagt hennes sätt efter det och nu får han in utan att jag går in :)

Jag vill att hästen ska gå in helt i transporten. Då är han duktig.
Eftersom att hästarna knappast kan skilja på "bra nu gjorde du rätt" och "bra nu gjorde du nästan rätt" så tycker jag att det blir fel.

För övrigt kan jag väl berömma när hästen tänker rätt även utan klicker?
Klicker är ju bara ett annat sätt att ge beröm på.

Jag vill att hästen ska gå in helt i transporten. Då är han duktig.
Eftersom att hästarna knappast kan skilja på "bra nu gjorde du rätt" och "bra nu gjorde du nästan rätt" så tycker jag att det blir fel.

För övrigt kan jag väl berömma när hästen tänker rätt även utan klicker?
Klicker är ju bara ett annat sätt att ge beröm på.

Där håller jag med dig att hästen gör rätt när den går in i transporten men man kan ge den en morots bit om den börjar gå in men kanske stannar eller nå :)

Så om hästen börjar gå in men sedan stannar - varför ska jag då ge den en morot? Det man i så fall gör är att säga "nu var du duktig som stannade och inte fortsatte in i transporten"

nej, man berömmer medans hästen gör rätt, inte efteråt.
Alltså klickar man för medans hästen går upp i transporten tex, inte när den själv stannar eller är på väg ut utan att ha fått signal för att gå ut.

Jag kanske inte är tillräckligt insatt men vad är det för skillnad på att klicka och att berömma muntligt?
Jag berömmer med "braa, duuktig" när han är på väg in. Väl inne får han godis.

Jag kanske inte är tillräckligt insatt men vad är det för skillnad på att klicka och att berömma muntligt?
Jag berömmer med "braa, duuktig" när han är på väg in. Väl inne får han godis.

det är ju som sagt olika från häst till häst :) gör på ditt sätt så länge du är snäll mot hästen :)

*kl*

I dag har det lasttränats igen. Framhovarna har varit inne och vänt tre gånger i transporten. En utav gångerna var dom bra långt inne i transporten också...så det går sakta men säkert framåt iaf :)

Lasttränade idag. För första gången. Ska hoppa clear round på måndag, ( vet, lite sent ute, men transsporten hade punka ) , det tog ½ timme. Utan lina, bara med hö. Jag la in lite i taget, först på rampen o.s.v. Det funkade för oss att bara lägga in hö, och sen vänta på att hon skulle ta ett steg till, för hon hade inte tålamodet att bara stå där + att hon e en höälskare ;) hoppas det funkar bra för dig snart, och med träning ska det inte vara några problem om nått tag ;)

Jag tycker man ska lastträna som ofta som möjligt, helst varje dag. På väg in från hagen - sväng förbi transporten och träna en kort stund. Du måste ju inte ha som mål att hästen går in, men sluta när hästen varit duktig. Om det så är att stå på rampen eller stå inne i transporten spelar ingen roll. Om det varje dag är positivt att träna på att bli lastad kommer det snart avdramatiseras.

En i vårt stall hade lite problem med sin häst. Efter kort träning gick hon oftast bra att lasta med linor. Men nu har den ägarens dotter flyttat så hon har inte lasthjälp lika ofta. Därför tränar hon som ovan, flera gånger i veckan. Och nu lastar hon oftast själv utan problem :)

Min går in med linor... Så mitt mål är att köpa en transport så vi kan öva öva öva, och också åka iväg :) På honom tror jag tricket är många morötter. Han är lite rädd (svettas mycket när han åker men står stilla) men är ganska lättmutad :p Det bästa tricket jag vet är att starta en bit ifrån transporten och gå snabbt med beslutsamhet mot den. Sakta inte ner eller gör något annorlunda - kolla inte bakåt så hästen går upp för rampen istället för bredvid etc - bara gå rakt på med god fart. Förutsätt att hästen snällt knallar in. Det kanske inte funkar i början på en väldigt tveksam häst, men har man en häst som bara är lite misstänksam följer de oftast med och sen ser de lite förvånade ut - hur hamnade jag här? Men då berömmer man och ger godis :)

Jag gör typ som du föreslår. I bland har jag lite uppehåll i några dagar. För då verkar han ha smält det lite och går inte en liten bit till...halva hästen har ju varit inne så det e inte så långt kvar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 634
Senast: Rosett
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 544
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 713
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar