Vi med Depression,Ångest,Panikångest,OCD,Fobier etc.

@Cinora Jag tror det är vanligt med bipolär sjukdom + ADHD/ADD eller att man blir feldiagnostiserad med ADHD/ADD men egentligen är bipolär. Har du läst något om det? Det finns olika typer av bipolär sjukdom, tror det är åtminstone fem stycken. Det du beskriver låter lite som "Rapid Cykling".
Har du någon psykkontakt som du kan ta upp det med?

Ja men psyk har redan avfärdat bipolär, eftersom det svänger så fort. det kan liksom vissa dagar ändra sig på sekunder/minuter..
den bästa stabilaste perioden jag har haft är typ 3-4 dagar innan det svänger..

Dock har jag ju erfarenhet av att när jag antingen mår extremt dåligt då impuslhandlar jag och ekonomin rasar eller om jag mår för bra då shoppar jag loss också på impuls.. Hade ett tag som min C tog hand om mitt kort för att jag inte skulle ruinera mig själv då jag har tidigare handlat häst/utrustning/dyra grejer och kläder på impuls.. det dyraste och dummaste köp jag gjort fast jag ångrar det inte men det var ett impuls köp när jag mådde dåligt var en häst för 45 000

Där kom panikångesten..

Står vid hamnen, halvvägs hem och orkar inte gå hem och förklara varför jag mår dåligt för jag vet inte ens själv den här gången :'(

Vet inte hur länge jag klarar av det här sättet att leva..

Ja men psyk har redan avfärdat bipolär, eftersom det svänger så fort. det kan liksom vissa dagar ändra sig på sekunder/minuter..
den bästa stabilaste perioden jag har haft är typ 3-4 dagar innan det svänger..
Jag läste om "ultra rapid cykling", då kan det växla så där snabbt. Har psyk någon bättre förklaring då? Du behöver ju inte skriva ut den här såklart!

http://www.xn--bipolrasjukdomar-znb.se/

Rapid cycling: När man under 1970-talet undersökte patienter vars bipolära sjukdom inte svarat på behandling med litium, fann man att anmärkningsvärt många pendlade ovanligt snabbt mellan manier och depressioner. Man definierade snabbpendling som förekomsten av minst fyra sjukdomsperioder per år. En del patienter hade mycket snabba pendlingar, ibland mer än hundra perioder per år, och man talar då om "ultra rapid cycling".

Man har därefter undersökt om det finns andra kännetecken som skiljer snabbpendlare från patienter som har glesare sjukdomsperioder. Medan den klassiska bipolära sjukdomen är lika vanlig bland män som bland kvinnor, är 70-90% av snabbpendlarna kvinnor, och de har oftare en störd sköldkörtelfunktion. Många antar att störningar i sömn-vakenhets-rytmen är en särskilt viktig orsak till snabbpendling och att de som drabbas ofta har en ökad känslighet för låga nivåer av sköldkörtelhormon.

Min fd samtalskontakt trodde på personlighetsstörning.. Då jag har extrema problem med relationer, grava problem med separationsångest, så tvära och snabba kast i stämningsläget osv

Min fd samtalskontakt trodde på personlighetsstörning.. Då jag har extrema problem med relationer, grava problem med separationsångest, så tvära och snabba kast i stämningsläget osv
:( Jo det kan det ju vara, de kan säkert utreda det om det behövs en diagnos för att du ska kunna få behandling och må bättre.

Bara det att min psykolog gillar inte diagnoser, jag är långt ifrån ute efter fler diagnoser. Tycker jag har mer än tillräckligt men jag vill ha en förklaring! och rätt hjälp så jag inte förstör mitt liv mer. Jag har just nu impulserna undert kontroll men det räcker att jag får en dipp som jag fick igår och att jag inte kan hantera impuslerna eller överdrivan destruktiva tankar och då gör jag något desperat och idiotiskt.. och jag vill inte förstöra mer för familjen eller mig själv mer än jag gjort..

Jag vill inte vara så här instabil som jag är!
Att aldrig veta när det svänger åt andra hållet :/
Problemet är också att man ser inte på mig när jag mår dåligt eftersom jag spelar glad och sprallig..
För jag orkar inte ta tag i problemet eller svara på frågor av orolig familj specifikt syskonen.
C som jag bor hos, ser ju igenom mitt spel men inte dem andra..

Bara det att min psykolog gillar inte diagnoser, jag är långt ifrån ute efter fler diagnoser. Tycker jag har mer än tillräckligt men jag vill ha en förklaring! och rätt hjälp så jag inte förstör mitt liv mer.
Kan du inte fråga psykologen om du kan få behandling även utan en formell diagnos?

Förhoppningsvis , för det är som idag fick jag må SUPERBRA till för typ 5 minuter sedan då kastades mitt humör om på en sekund..
Nu känner jag bara mörker inom mig, och då satt jag och skrattade och hade kul nyss på jobbet.. så något galet är det ju..

Tappade kontrollen totalt natten till igår, med impulser och destruktivt handlande..
Var hos psykologen idag och får veta att jag har ju kraftiga drag av personlighetsstörning men hon har inte utrett det för hon trodde det gjorts när ADD/asperger utredningen gjordes och då hade hon gått igenom och sett att de har ju inte gjort någon personlighetsbedömning så fick fylla i formulär idag , SCID tror jag det hette

Tappade kontrollen totalt natten till igår, med impulser och destruktivt handlande..
Var hos psykologen idag och får veta att jag har ju kraftiga drag av personlighetsstörning men hon har inte utrett det för hon trodde det gjorts när ADD/asperger utredningen gjordes och då hade hon gått igenom och sett att de har ju inte gjort någon personlighetsbedömning så fick fylla i formulär idag , SCID tror jag det hette
Bra att du fick göra det! Man ska väl egentligen göra det vid NPF-utredningen eller innan. Jag fick göra MINI-SCID (en kortversion av SCID) två år innan NPF-utredningen. Hoppas de kommer fram till nåt och att du får behandling!

Är så jävla less på att känna mig apatisk och uttråkad och omotiverad... även när jag är känner saker, positivt/negativt/whatever, är det alltid nånting som bara inte kan ruckas och som tar udden av allt.

Har bra nyheter också, börjar inse hur jag ska använda saker jag lär mig i terapin för att hantera livet :up:

Bara det att min psykolog gillar inte diagnoser, jag är långt ifrån ute efter fler diagnoser. Tycker jag har mer än tillräckligt men jag vill ha en förklaring! och rätt hjälp så jag inte förstör mitt liv mer. Jag har just nu impulserna undert kontroll men det räcker att jag får en dipp som jag fick igår och att jag inte kan hantera impuslerna eller överdrivan destruktiva tankar och då gör jag något desperat och idiotiskt.. och jag vill inte förstöra mer för familjen eller mig själv mer än jag gjort..

Jag vill inte vara så här instabil som jag är!
Att aldrig veta när det svänger åt andra hållet :/
Problemet är också att man ser inte på mig när jag mår dåligt eftersom jag spelar glad och sprallig..
För jag orkar inte ta tag i problemet eller svara på frågor av orolig familj specifikt syskonen.
C som jag bor hos, ser ju igenom mitt spel men inte dem andra..

Jag tänker spontant emotionell instabil personlighetsstörning, känner igen mig enormt i det du skriver.

Jag tänker spontant emotionell instabil personlighetsstörning, känner igen mig enormt i det du skriver.

mm, tanken har slagit mig då jag har vänner med den diagnosen och ena vännen och jag är så extremt lika varann så vi skräms av varandra ibland..

men mycket stämmer in :(

har alltid den där eviga känslan som ett svart hål som inte går att fylla vad du än försöker fylla den med, man försöker desperat fylla den men det går inte ..

Hej på er! Nu var det väldigt länge sedan jag skrev något här sist. Jag har mått bra ganska länge, men nu känner jag att jag totalt börjar falla isär. Det har varit en extremt stressig termin i skolan + att det har varit väldigt mycket med familjen. (bland annat dödsfall samt att jag "blivit tvungen" att ha kontakt med min far igen, trots att jag inte för något i världen vill ha honom i mitt liv) Jag har känt att jag varit nära gränsen ett tag nu, men hela tiden lyckats kontrollera mig själv och ändå "klara mig". Men nu tror jag inte att jag klarar mer...

Den avgörande faktorn och den sista droppen blev nu när jag helt plötsligt fick reda på att det blivit något fel och jag inte längre får jobba där jag hade planerat att jobba i sommar. Det kan ju låta som en liten plutt grej, men för mig är det inte det. (bor ute på den norrländska glesbygden, inte så många alternativ) Har dock blivit erbjuden ett jobb på en plats där jag verkligen inte vill arbeta och med människor jag verkligen inte tycker om. Folk verkar tycka att jag är dum i huvudet som inte tar det jobbet och till viss del förstår jag dem (Det är trots allt nog min sista chans att få ett jobb i sommar) men jag känner verkligen att jag inte vill. Hur som helst... Det här blev alltså sista droppen och nu känns det verkligen som att bägaren fylld med vårens missöden har runnit över.

Huvudet bara snurrar och jag har så mycket ångest att jag knappt kan andas och bara vill spy hela tiden. Jag vågar inte prata med någon i min omgivning om hur jag känner, för jag vet att de bara skriker på mig om att jag är feg och svag och måste skärpa till mig om jag någonsin ska bli som folk. Jag gråter så fort någon så mycket som nuddar mig och jag tänker mycket på om jag borde se till skada mig allvarligt så att någon ska se att jag inte mår bra och framförallt kanske ta min smärta på allvar. Jag förstår att det förstås inte vore klokt och jag förstår att jag faktiskt måste skärpa till mig, men jag kan verkligen inte. Jag orkar ärligt inte ens försöka, allt jag vill är att bara få lägga mig ner i gräset och ruttna bort. Jag är så stressad och rädd för att leva och ibland känner jag bara att jag vill klippa av mina egna fingrar, eller något i den stilen.. (Märker att alla meningar börjar med Jag...) Jag känner att jag inte klarar av att ta tag i mitt eget liv just nu, jag gör verkligen inte det! Dessutom har jag en mor som är bipolär och till råga på allt även jobbar på psyket, så när allt inte handlar om hur hon mår så handlar det om att man minsann inte har några problem innan man blir inlagd på hennes j*vla avdelning... (Kommer till exempel ihåg när jag som 14-åring skurit mig i armarna och grät och erkände för mamma och hon sa "det där är ju bara en rispa, sluta vara en mes")

Hej på er! Nu var det väldigt länge sedan jag skrev något här sist. Jag har mått bra ganska länge, men nu känner jag att jag totalt börjar falla isär. Det har varit en extremt stressig termin i skolan + att det har varit väldigt mycket med familjen. (bland annat dödsfall samt att jag "blivit tvungen" att ha kontakt med min far igen, trots att jag inte för något i världen vill ha honom i mitt liv) Jag har känt att jag varit nära gränsen ett tag nu, men hela tiden lyckats kontrollera mig själv och ändå "klara mig". Men nu tror jag inte att jag klarar mer...

Den avgörande faktorn och den sista droppen blev nu när jag helt plötsligt fick reda på att det blivit något fel och jag inte längre får jobba där jag hade planerat att jobba i sommar. Det kan ju låta som en liten plutt grej, men för mig är det inte det. (bor ute på den norrländska glesbygden, inte så många alternativ) Har dock blivit erbjuden ett jobb på en plats där jag verkligen inte vill arbeta och med människor jag verkligen inte tycker om. Folk verkar tycka att jag är dum i huvudet som inte tar det jobbet och till viss del förstår jag dem (Det är trots allt nog min sista chans att få ett jobb i sommar) men jag känner verkligen att jag inte vill. Hur som helst... Det här blev alltså sista droppen och nu känns det verkligen som att bägaren fylld med vårens missöden har runnit över.

Huvudet bara snurrar och jag har så mycket ångest att jag knappt kan andas och bara vill spy hela tiden. Jag vågar inte prata med någon i min omgivning om hur jag känner, för jag vet att de bara skriker på mig om att jag är feg och svag och måste skärpa till mig om jag någonsin ska bli som folk. Jag gråter så fort någon så mycket som nuddar mig och jag tänker mycket på om jag borde se till skada mig allvarligt så att någon ska se att jag inte mår bra och framförallt kanske ta min smärta på allvar. Jag förstår att det förstås inte vore klokt och jag förstår att jag faktiskt måste skärpa till mig, men jag kan verkligen inte. Jag orkar ärligt inte ens försöka, allt jag vill är att bara få lägga mig ner i gräset och ruttna bort. Jag är så stressad och rädd för att leva och ibland känner jag bara att jag vill klippa av mina egna fingrar, eller något i den stilen.. (Märker att alla meningar börjar med Jag...) Jag känner att jag inte klarar av att ta tag i mitt eget liv just nu, jag gör verkligen inte det! Dessutom har jag en mor som är bipolär och till råga på allt även jobbar på psyket, så när allt inte handlar om hur hon mår så handlar det om att man minsann inte har några problem innan man blir inlagd på hennes j*vla avdelning... (Kommer till exempel ihåg när jag som 14-åring skurit mig i armarna och grät och erkände för mamma och hon sa "det där är ju bara en rispa, sluta vara en mes")
Det låter spontant som att det vore sunt för dig att byta miljö och känna att du klarar av saker. Har du mycket som binder dig där du är nu? (Typ sambo, hus, djur?)

@Cinora Jag tror det är vanligt med bipolär sjukdom + ADHD/ADD eller att man blir feldiagnostiserad med ADHD/ADD men egentligen är bipolär. Har du läst något om det? Det finns olika typer av bipolär sjukdom, tror det är åtminstone fem stycken. Det du beskriver låter lite som "Rapid Cykling".
Har du någon psykkontakt som du kan ta upp det med?

Jag blev diagnostiserad bipolär fast jag hade add för tio år sedan. De trodde jag hade det pga. mina snabba vändningar, blev jätte deprimerad för jag kände ju själv att diagnosen inte stämde och gick jag dit och var glad så tyckte de att jag var manisk, gick jag dit och var tyst så var jag deprimerad och så höll det på.. har testat medecin och mådde så fruktansvärt dåligt av dem och till slut så fattade min läkare(efter ett år) att diagnosen var fel tack och lov. Värsta av allt är att diagnosen inte tvättats bort utan att den förföljer mig i sånna där hälsodeklarationer för att få sjukförsäkring via jobbet så jag får inte ta del av den dels pga. den diagnosen som jag inte ens har(men vilket försäkringsbolag orkar sitta och läsa 300 sidor lång journal..)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 143
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 228
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 191
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama